Valitse mitä myyt

Myyntityö on palkitsevaa. Parhaimmillaan pääsee auttamaan asiakkaita ja näkee heidän menestyvän myymäsi tuotteen ansiosta, kehittyy myyjänä ja alan asiantuntijana, ja kaiken lisäksi vielä tienaa mukavasti. Ennen kuin suinpäin ryntäät myyntialalle, kannattaa miettiä kolmea tekijää joiden on pakko olla kunnossa mikäli mielit pitkäjänteistä menestystä.

1. Valitse toimiala, joka on nousussa ja jolla on hyvä maine

Myyntihommia on koko ajan auki kaikilla toimialoilla. Myyntityö on paljon mukavampaa kun valitsee toimialan joka on kasvussa, kuin jos päätyy auringonlaskun alalle. Vuonna 2024 kannattaa esimerkiksi mieluummin valita sähköautojen myyntijobi dieselien sijaan, tai printtimedian sijaan myydä mainoksia verkkoon.

Laskevalla toimialalla pitkäaikainen menestys on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Vaikka kuinka olisit oman alasi kiistaton asiantuntija, ei siitä ole apua kun markkina sulaa pois alta.

Myös toimialan maineella on väliä. Jos liityt vitamiinimyyjien verkostopyramidiin, niin tuttavapiiri saattaa kummasti kaventua varsinkin jos otat asiaksesi jakaa ilosanomaa jokaiselle puolitutulle. Mikäli sen sijaan myyt vaikkapa niitä autoja tai kodin vakuutuksia, saattaa liidejä tippua ihan itsestäänkin vaikket puolipakolla tarjoaisi tuotteitasi jokaiselle vastaantulijalle.

2. Valitse yritys, jolla on hyvä maine ja loistavat tuotteet suhteessa kilpailijoihin

Kaikilla toimialoilla on hyviä ja vähemmän hyviä yrityksiä. Ennen kuin haet töitä, kannattaa tehdä pieni tilannearvio siitä kuinka helppoa yrityksen tuotteita on myydä. Jos et itse ostaisi, niin miksi asiakkaasi ostaisivat?

Jos valitset työpaikaksesi yrityksen, jonka tuote ei ole markkinoiden kärkeä, ja ainakin jostain kulmasta katsottuna paras valinta tietylle asiakasryhmälle, vaikeutat turhaan omaa menestystäsi. Mikä kyrsisi enemmän kuin asiakkaiden jatkuva valuminen kilpailijoille? Jos et saa myytyä kuin tietämättömille tai tyhmille, jäävät ansiot niukiksi ja tekeminen turhauttaa.

Hyvän tuotteen myyminen taas on mukavaa puuhaa. Vaikka olisit aloittelija, pääset silti hyviin tuloksiin. Voit myös rennosti kokeilla erilaisia myyntityylejä, kun kaikki kaupat eivät ole pienestä kiinni.

Jos esimerkiksi päädyt myymään sähköautoja, niin Teslan myynti on huomattavasti helpompaa kuin tuotteena jo vanhentuneen Nissan Leafin. Hieman kärjistäen Teslalla ei tarvitse kuin kirjata tilauksia, kun taas Nissanilla joutuu joko väistelemään pikalatauksen vakavia ongelmia, tai tukeutumaan essonbaarijuttuihin ohjatakseen asiakkaan ostamaan – vielä tällä kertaa – sen luotettavan bensa-auton.

Mainetta ei kannata yritystä pohtiessakaan sivuuttaa, koska myös hyvämaineiselta toimialalta löytyy huonomaineisia yrityksiä. Vaikkapa kuluttajapuolen remonttimyynti on varsinainen villi länsi, jossa osa firmoista paukuttaa vanhuksille triplahintaisia ja tarpeettomia remontteja. Jos haluat nukkua yösi hyvin, niin kannattaa tsekata työtä tarjoavan yrityksen taustat jo ennen hakemuksen jättämistä.

3. Valitse hyvä esimies

Kolmas menestykseen johtava tekijä on ainoa, jonka olemassaolosta ei voi oikein varmistua ennen hakemuksen jättämistä. Varsinkin suuremmissa yrityksissä rekrytointi alkaa usein HR-puolen mankeloinnilla eikä tuleva esimies välttämättä osallistu kuin loppuhaastatteluun – jos siihenkään. Ellei tuleva lähiesimies osallistu rekrytointiprosessiin, kannattaa erikseen pyytää mahdollisuutta keskustella hänen kanssaan, jolloin voit paremmin haistella millaista menoa on luvassa.

Mistä hyvän esimiehen tunnistaa? Ensimmäisenä kannattaa lukaista aiempi blogi myyntijohtajan viidestä ongelmakohdasta, ja kuulostella onko horisontissa hauskuuksia vai hiillostusta.

Miksi pomolla on väliä?

  1. Saat erinomaisen perehdytyksen yritykseen, myytäviin tuotteisiin ja talon tapoihin, sekä apua päivittäisissä ongelmissa
  2. Saat koulutusta ja sparrausta nostaaksesi osaamisen tasoa. Sinua vaaditaan kehittymään ja tarttumaan ongelmiin heti. Palaute on realistista, ei naminami fiiliksen nostoa eikä tekemisen vähättelyä.
  3. Saat ympärillesi toimivan tiimi, jossa jaetaan kehua ja kunniaa kun hoidat työsi hyvin.

Pomolla on väliä, ellet sitten kaipaa erakolle sopivaa suojatyötä tai paikkaa jossa purkaa omia traumoja viattomiin sivullisiin.

Mikäli huomaat jo haastattelussa, että olet päätymässä täysnarsistin tiimiin, kannattaa peli puhaltaa oman edun nimissä poikki saman tien. Ei kukaan jaksa olla duunissa jossa pomo kyttää niskan takana (tai ei tue lainkaan), tai ottaa kunnian työsi tuloksista ja syyttää tiimiä ongelmistaan. Jos kemiat eivät yhtään toimi, niin on ihan turhaa odottaa asioiden muuttuvan koeajan aikana.

Jos olet hyväksynyt työpaikan ja huomaat vasta sitten ilmapiirin ikäväksi, on ihan turhaa surra kaatunutta maitoa. Mikäli intuitio kertoo tiiminvetäjän olevan ongelmatapaus, on parempi nostaa kytkintä. Omalla kohdalla asiat eivät ole kertaakaan korjaantuneet sen jälkeen kun ensimmäisen kerran olen ajatellut ettei tämä myyjä sovellu meille, ja uskon homman toimivan toisinkin päin. Mitä nopeammin tunnustat kohdanneesi tyhjän arvan, sen nopeammin pääset etsimään uutta ja väkisin parempaa myyntipositiota.

Menesty myynnissä

Kun asetat kolme palikkaa kohdilleen, ovat myynnissä menestymisen mahdollisuudet omissa käsissäsi.

  • Kasvavalla toimialalla pääset mukaan nousevaan markkinaan. Asiakkaidesi ostot kasvavat ja uusia prospekteja löytyy koko ajan lisää.
  • Hyvämaineisen yrityksen erinomaisia tuotteita on jopa helppo myydä. Sinun on helppoa tarjota yksinkertaisesti paras ratkaisu, ja asiakkaiden on helppoa hyväksyä pieniriskinen tarjouksesi.
  • Hyvän esimiehen tiimissä kasvatat jatkuvasti myyntitaitojasi ja pystyt kotiuttamaan haastavampia sekä suurempia kauppoja. Myös tulotasosi nousee kokemuksen myötä väistämättä.

Kuitenkin nämä kolme tekijää vasta mahdollistavat poikkeuksellisen hyvän menestyksen. Loppujen lopuksi menestys on kuitenkin itsestäsi kiinni, koska kaupat eivät koskaan tule itsestään. Kun olet valmis kovaan työhön, ei menestystä kuitenkaan voi välttää.

Kaupallista vuotta 2024!

Jos kaipaat apuja myynnissä menestymiseen, niin ota yhteyttä meihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *