Myynnin oivalluksia

Oivalluksia myyntiäsi vauhdittamaan – aina maanantaisin!

Hjallis Harkimo Kasva2018

Tee se, helvetti, ja tee se nyt!

Myös Kasva!2018 -kokouksen iltapäivän toinen puhuja, Hjallis Harkimo, ansaitsee oman juttunsa. Monessa liemessä marinoidun ja vielä useammassa bisneksessä menestyneen liikemiehen ...
Read More
Larssen Kasva2018

Vahva Erik Bertrand Larssen livenä

Erik Bertrand Larssen on norjalainen henkinen valmentaja, jonka kolme kirjaa Paras, Helvetinviikko ja Vahva ovat kaikki useampaan kertaan luettuja. Hänen ...
Read More

Huippumyyjä ei seuraa uutisia

Väyrynen palaa eduskuntaan. Valtiovarainministeriö muutti ensi vuoden kasvuennustetta 0,1 prosenttiyksikköä. Tauski tuomittiin pahoinpitelystä. Ketä kiinnostaa? Moni kuuntelee uutisian tavan vuoksi ...
Read More

Tyhmille ylihintaa

Eräässä myyntikoulutuksessa osallistuja esitti mielenkiintoisen väitteen: hänen mukaansa asiakkaiksi kannattaa haalia vain tyhmiä ja rikkaita. Heille voi sitten myydä moninkertaiseen ...
Read More
Huippumyynti-NBForum2018-Brella

NBForum kakkospäivä

Business Forumin kakkospäivän puhujia tuli tietysti hieman peilattua siihen, mitä edellispäivänä oli kuullut. Ja kyllä olikin kehonkieli päivän ensimmäisellä puhujalla ...
Read More
Huippumyynti NBForum2018

NBForum2018

Olipahan melkoinen päivä! Taas on siis se vuotuinen ajankohta, kun Nordic Business Forum on laskeutunut Messukeskukseen. Olimme tottakai jälleen paikalla ...
Read More
tavat

Tavat toimivat tavoitteita paremmin

Myyntijohtajan ykköstyökalu on tavoitteet. Uuteen myyntikauteen startataan asettamalla tavoitteet korkealle, laskemalla miten palkkioita sataa sen jälkeen ovista ja ikkunoista, ja ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 7 – Viha

Vihan haitallisuus on tunnettu jo antiikin ajoista alkaen. Senecan mukaan viha oli tarpeetonta jopa sodassa, hänen mukaansa esimerkiksi Rooman menestys ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 6 – Laiskuus

Laiskuuden alle mahtuu lukemattomia paheita. Acedia vaivasi alunperin munkkeja, jotka eivät viitsineet hoitaa velvollisuuksiaan ja suhtautuivat välinpitämättömästi lupaukseensa palvella Jumalaa ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 5 – Kateus

Kateus vie kalatkin vedestä. Suomalaisille se on rakkain synti, koska suomalainen vaikka maksaa satasen kunhan naapuri menettää kympin. En ole ...
Read More
Tyhjä Inbox - GTD!

GTD Huippumyyjän tapaan

Lähdin David Allenin kirjan Getting Things Done kimppuun avoimin mielin. Tavoitteeni oli tuunata omaa tehtävienhallintaa ja sitä kautta vähentää stressiä ...
Read More
Huippumyynti-GTD

Kirja-arvostelu: GTD – Getting things done

David Allenin Getting Things Done on ajanhallinnan klassikko vuosituhannen vaihteesta. Kehutusta kirjasta sattui vastaan 2015 päivitetty versio, joka täytyi ottaa ...
Read More

Aktiivinen myynti kannattaa aina

Myynti kannattaa aina. Edes parhaalla paikalla sijaitsevan liikkeen ei kannata tuudittautua asiakkaiden tulevan paikalle automaattisesti, vaan napata lisäkauppaa aktiivisella tekemisellä ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 4 – Ahneus

Greed is good – tiettyyn rajaan asti. Oman edun tavoittelu, koskee se sitten ruokaa, rahaa tai valtaa, on ihmiskunnan menestyksen ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 3 – Mässäily

Kristillisessä teologiassa mässäily koetaan haitalliseksi, koska yli oman tarpeen syöminen tarkoittaa sitä, että joku tarvitseva jää ilman. Väite ei ehkä ...
Read More

F*ck the rules

"Meillä on tämmöinen sääntö", on yksi typerimmistä lauseista mitä voit kuulla. Se on sukua lapsena usein aikuisilta kuullulle perustelulle ”koska ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 2 – Himo

Synneistä puhuttaessa himo tuo ensimmäisenä mieleen hallitsemattoman seksuaalisen himon. Siitä kärsivä rakastaa itse rakkautta enemmän kuin sen kohdetta. Tätä himoa ...
Read More

Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 1 – Ylpeys

Pääsiäisen kärsimyksistä (mämmi?) innostuneena käsittelemme blogissa kevään aikana myyjän syntejä. Katolilaisten kuolemansynnit ovat juurtuneet länsimaiseen kulttuuriin, vaikkei niitä suomalaisilla uskonnontunneilla ...
Read More

Poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua, kiitos!

Joskus sitä huomaa, että on oikaistava aiempia mielipiteitään. Nyt on sellainen hetki ja kiitoksen aika: Olimme menossa katsomaan show-esitystä Hyvinkäällä, ...
Read More

Kahden kaupungin kahviloissa koettua

Asiakaspalvelun aistimiseksi parhaiden paikkojen kärkikastissa ovat ehdottomasti kahvilat ja ravintolat, joissa henkilökunnan asenne ja hymy näkyy heti kassakoneessa. Tai tänä ...
Read More

Kympin sääntö

Suurin osa valinnoista tehdään autopilotilla omia pinttyneitä tapoja noudattaen. Hankalaksi homman tekee se, että autopilottimme suunnistaa edelleen Afrikan savannilla ja ...
Read More

Klassikkoarvostelu: Adam Grant – Give and take

Adam Grant on kova kaveri. Vuonna 1981 syntynyt äijä on kaikkien aikojen nuorin ja arvostetuin professori Wharton Schoolissa, jonka MBA-ohjelma ...
Read More

Hymyilevän hylkeen matkassa

Joitakin vuosia sitten Silja Line otti uudestaan käyttöön hyljelogonsa hieman aiempaa hymyilevämpänä. Viimeisimmän kokemukseni mukaan myös henkilökunnan asenteeseen on tehty ...
Read More

Kesäpesä

Tällä viikolla ollaan keskusteltu meidän työpaikalla aika paljon brändistä ja sen vaikutuksesta myyntiin. Itse havahduin todenteolla tuotenimen vaikutuksesta ostopäätökseeni, kun ...
Read More

Jos et sä soita

Joulukuussa kuulin uudesta mullistavasta soittojärjestelmästä, joka lyhyen hissipuheen perusteella voisi olla juuri sopiva tarpeisiimme. Olin juuri silloin Espanjassa etätöissä, joten ...
Read More

Valoa myyjälle, joka pimeydessä vaeltaa…

Omat asiakaskokemukset ovat yksi parhaista tavoista havainnoida myyntiä ja myynnin kulttuuria eri yrityksissä. Liikkeiden aukioloajat ovat yleensä ensimmäinen kompastuskivi asiointiin ...
Read More

Pelasta uudenvuodenlupaus

Vuosi on ehtinyt helmikuulle, mikä tarkoittaa suurimman osan uudenvuodenlupauksista jo rauenneen. Osaa uudenvuodentinoissa tehdyistä lupauksista tuskin edes muistetaan seuraavana aamuna, ...
Read More
kuuntelun tasot

Kuuntelun kolme tasoa

Kuuntelutaidon merkityksen pitäisi olla selvää jokaiselle myyjälle. Sanonta ”ihmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu” on peruskauraa meidänkin myyntikoulutuksissamme. Pelkkä ...
Read More
Vahva

Vahva myyjä

Norjalainen mentaalivalmentaja Erik Bertrand Larssen jakaa ihmisiä. Hänen aiemmin suomennetut kirjansa Paras ja Helvetinviikko ovat saaneet osan lukijoista ihastumaan ja ...
Read More

Myynnin menestystarina – Jukka Hildén & Duudsonit

Tällä viikolla saimme lukea Kauppalehden Optiosta Jani Niipolan kirjoittaman hienon myynnin menestystarinan Rabbit Filmsistä, joka myi ja tuotti Googlelle tv-sarjan ...
Read More

Kolme konstia onnekkuuteen

Jokaisessa talossa on myyjä, jolla käy jatkuvasti poikkeuksellisen hyvä säkä. Kollegat katsovat kateellisina tai ihaillen, miten kauppaonni seuraa kaveria, joka ...
Read More

Huippumyynnin blogi-ale -90%

Parhaillaan ovat menossa monien alemyyntien loppurysäykset. Viimeisiä eriä viedään vähintään -50% alennuksella, niin kodinkone-, huonekalu-, vaate- kuin urheiluliikkeissäkin. Pian odottavat ...
Read More

Maailman paras myyntimies

Og Mandino n ”The greatest salesman in the world” sattui ostoskoriin ihan heräteostoksena. Kirja on nimittäinihan pakko tilata, jos sen ...
Read More

Perusasiat takaavat joulukaupan onnistumisen

Vähittäiskaupassa on tällä viikolla ratkaisunhetket tämän vuoden tärkeimpään, eli joulumyyntiin. Itse olen joulumyyntiasiakkaana liki painajainen. Ostan useimmiten lahjat alennusmyynneistä pitkin ...
Read More

Miksi Suomessa ei osata verkkokauppaa?

Viime viikolla arvostellussa Rachel Botsmanin kirjassa ”Who can you trust?” puhuttiin pitkään Aliexpressin voittokulusta. Se innoitti minut pohtimaan omaa toimintaani ...
Read More

Who can you trust?

NBForum2017 jälkihöyryissä menee koko syksy. Tilasin hyllystä uupuvat opukset kaikilta hyviltä puhujilta, ja nyt lukuun saatiin tapahtuman parhaasta esityksestä vastanneen ...
Read More

Myyjän jaksamisen kolme tukipilaria

Karu kisa etelänavalle on monille tuttu. Roald Amundsenin ja Robert Scottin kilpajuoksu päättyi murheellisesti Scottin retkikunnan täystuhoon, kun taas Amundsenin ...
Read More

Tarkoitus pyhittää keinot

Asiakas ei ole aina oikeassa, ei etenkään vaihtoehtoisen faktan täyttämässä maailmassa. Itselleni on tärkeää nojata faktoihin, ja tartun usein vaikkapa ...
Read More

Kaupantekoon tarvitaan luottamusta

Viimeisten viikkojen aikana on monesta suunnasta tullut impulssia luottamuksen käsittelyyn. Jotta myyntityötä voi menestyksekkäästi tehdä, on asiakkaan ja myyjän välille ...
Read More

Maailman paras johtamiskirja

Kisa maailman parhaasta johtamiskirjasta on ratkennut. Nordic Business forumissa aiemmin syksyllä säväyttäneen Patrick Lencionin teos The Advantage meni tilaukseen saman ...
Read More

Suomen Bruttokansantuote 2016

Työviikon jälkeisiin huippuhetkiin kuuluu jokaviikkoinen (jos Posti suo) Suomen Kuvalehden saapuminen laatikkoon. Tällä viikolla lehdessä oli Mikko Huotarin kirjoittamassa artikkelissa ...
Read More

Amerikan unelmat

Mikä voisi olla Amerikkalaisempaa kuin Mäkkäri ja Wal-Mart? Molemmat firmat herättävät vahvova tunteita: osa rakastaa, osa vihaa. Otimme lukuun yrittäjien ...
Read More

Pelko tappaa kaupan

Myyntioppaissa neuvotaan usein rakentamaan tarve, mikä on toimiva strategia – kunhan sitä ei keksimällä keksitä. Monessa kohtaa etenkin kuluttajapuolella sekoitetaan ...
Read More

CRM vai Excel

Etenkin uusien yritysen kohdalla on ihan turha ampua tykillä kärpästä. Miksi ainakaan maksaa kalliista CRM-järjestelmästä ennen kuin sitä tarvitaan? Vastaavasti ...
Read More

Kamala CRM

CRM eli asiakashallintajärjestelmä on monelle kirosana – niin monta kertaa on CRM-projekti mennyt reisille eikä lähellekään tavoitteita ole päästy. Mikä ...
Read More

Asiakkaan luottamus ansaitaan kuuntelemalla

Kuten edellisissä blogeissa kerroimmekin, kävimme viime viikolla inspiroitumassa Nordic Business Forumin ilmapiiristä ja puhujista. Vaikka puhujia oli tänä vuonna monentasoisia, ...
Read More

Myyjä foorumilla #2 – NBForum2017

Nordic Business Forumin ensimmäinen päivä jätti hieman ristiriitaisen olon lähinnä vaihtelevien puhujien vuoksi. Oliko taso laskenut? Jääkö lippu ensi vuodelle ...
Read More

Myyjä foorumilla – NBForum2017

Nordic Business Forum on kuulunut jo monena vuonna syksymme kohokohtiin. Viime vuonna Huippumyynti piti välivuotta, mutta tapahtuman aikana someen vyöryneet ...
Read More

Johtajan tarkastuslista

Viimeisin Amazon-toimitus toi onnekkaasti mukanaan kaksi kirjaa, jotka sopivat mainiosti yhdessä luettaviksi. Atul Gawanden ”The Checklist Manifesto” on ylistys tarkastuslistoille, ...
Read More

Älä puhu paskaa

Sain pitkästä aikaa myyntipuhelun, jonka aikana paloi käpy. Yritän yleensä olla ymmärtäväinen ja imeä uusia ideoita myyntipuheluista, mutta tässä puhelussa ...
Read More

Ego estää kaupat

Edellisen Amazon-satsin saapuessa mietin, että miksihän minä tällaista olen mennyt tilaamaan: eikö tämä opus sopisi paremin jollekin narsistille? Kirja jäikin ...
Read More

Oikeissa töissä

Viikonlopun lehdessä pisti silmääni juttu puhelinmyyjäksi Aurinkorannikolle siirtyneestä Johannasta. Hän oli ilmeisen tyytyväinen, että oli jättänyt työnsä maanrakennusalalla ja lähtenyt ...
Read More

Rahaa ja rekrytointeja

Hyville myyjille on aina töitä, joten myyjällä on vara valita mitä hän myy. Sen vuoksi uuden työn on oltava houkutteleva ...
Read More

Kinkkisiä kysymyksiä kinkissä

Huippumyyjän arkeen kuuluu pistäytyminen kiinalaisessa ravintolassa. Sopivan kevyt riisi- tai nuudelisafka pitää päivänukkumatin loitolla ja maistuu herkulliselle. Rundilla on helppo ...
Read More

Haloo Helsinki

Kuudennen studioalbuminsa keväällä 2017 julkaissut Haloo Helsinki on tällä hetkellä yksi maan suositummista yhtyeistä. Pumpun biiseiltä ei voi välttyä jos ...
Read More

Makoisaa, valkosipulintuoksuista juhannusta!

Jo muutaman kesän ajan olemme kiertäneet Suomea erilaisissa tapahtumissa uuden tuotteemme, Ruisherkun kanssa. Ruisherkku on Baltian ravintoloiden alkuruoasta innoituksensa saanut, ...
Read More

Hyvä myyjä ei tinkaa

Pitkään jatkunut Ruisherkun pakun etsintä päättyi. Lopulta oli pakko lähteä merta edemmäs kalaan kun suomiautot eivät yksinkertaisesti pystyneet tarjoamaan riittävän ...
Read More

Anna asiakkaan sanoa ei

Etenkin vanhemmissa myyntiopuksissa neuvotaan esittämään asiakkaalle ainoastaan sellaisia kysymyksiä, joihin asiakas vastaa myöntävästi. Ajatuksena on ilmeisesti hypnotisoida asiakas otolliseen mielentilaan, ...
Read More

Diilerin dilemma

Myyjän mieltä lämmittää nähdä mainoksia, joissa ymmärretään mitä asiakkaan päässä liikkuu ja mistä narusta täytyy vetää jotta kauppa syntyy. Kevään ...
Read More

Myynnin etiikka vs. myyntitaidot

Myyntityössä ei pärjää pelkällä myyntitaidolla. Luukuttaja saattaa lyhyellä ajanjaksolla saada paljonkin kauppaa aikaiseksi, mutta tenkkapoo tulee siinä kohtaa kun pitäisi ...
Read More

Huippumyyjän huono päivä

Täysin absurdi otsikko. Huono päivä. Eihän sellaista ole. Siinä yksi syy, miksi myyjän ammattia tulisi arvostaa entistä enemmän. Vaikka myyjällä ...
Read More

Älä usko Manua

Edesmennyt presidentti Mauno Koivisto antoi vuonna 2013 Helsingin Sanomille viimeiseksi jääneen haastattelun, jossa häneltä kysyttiin, mikä elämässä kannattaa. Koivisto vastasi ...
Read More

Silkkoa sisältä

Hyvä myyjä pitää (lue: koittaa pitää) kunnostaan huolta. Kun on tikissä niin jaksaa painaa koko päivän eikä kauppa lipsahda lavasta ...
Read More

Miksi asiakas ei ymmärrä?

Jari Sarasvuo lienee tuttu kaikille suomalaisille. Livenä esitykset ovat viime vuosina olleet ailahtelevaisia, mutta radiossa Sarasvuo kyllä toimii. Monologin kohdalla ...
Read More

Hyvä myyjä on vastuullinen mulkku

Vierailin viikko sitten Suomen Nuorkauppakamarien kansallisessa vuosikokouksessa. En yksinkertaisesti voinut olla päätymättä kuuntelemaan Ferroplanin Minna Patosalmen Key note -puheenvuoroa, koska ...
Read More

Aalto – hajuton ja mauton

Perjantaina postilaatikkoon kopsahti yhdistyneiden ex-opinahjojeni aviisi. Laatikolle pysähtyessä mietin josko siellä olisi viikonlopun suosikkini Suomen Kuvalehti, kun en hoksannut viime ...
Read More

Harjoittelusta oppeja myyntiin ja työelämään

Työssäoppimisjaksoni on nyt erittäin lähellä loppua. Jakson aikana olen oppinut paljon asioita liittyen nimenomaan myyntiin. Esimerkiksi äänensävy ja -voimakkuus ovat ...
Read More

Mietaan mämmit

Puhelinmyynnissä on lupa irroitella. Kuten jokainen puhelun palikoihin tutustunut muistaa, kannattaa puhelu aloittaa tylsän ”en kai soittanut pahaan aikaan” -latteuden ...
Read More

Blogi nro 8

Niinkuin myyntipuheessa aloituksella, on ostamisessa otsikoinnilla yleensäkin äärettömän suuri vaikutus. Otsikko ratkaisee meneekö viesti alkuunkaan läpi ja saako ostotapahtuma edes ...
Read More

Älä kiusaa asiakasta

Ostin toissajouluna pojalleni ekan kännykän lahjaksi, ja luuri tietysti tarvitsi myös liittymän toimiakseen. Koska yksikään operaattori ei ole vielä onnistunut ...
Read More

Pavlovin myyjä

Jokainen on varmasti kuullut tarinan Pavlovin koirista. Venäläinen tutkija Ivan Pavlov soitti koirille kelloa ennen ruuan antamista, jolloin koirat alkoivat ...
Read More

Michelin-tähtien jäljillä…

Viime kuussa uutisoitiin, mitkä ravintolat ovat ansainneet Michelin-tähtensä. Itselleni ruoka ei ole sellainen intohimo, että tähtien perusteella syömisiäni suunnittelisin. Silloin ...
Read More

10 vinkkiä messuille

Tulipa käytyä messuilla. Sen lisäksi, että lähdin kotia kohti päivän jälkeen muutaman uuden idean kanssa, lähdin myös muutaman asiakaskokemuksen rikkaampana ...
Read More

Myyjän perustaidot

Pelkät myyntitaidot eivät enää riitä, koska helppoheikkien aika on ohi – menestyminen myyntityössä vaatii muutakin kuin sujuvan supliikin. Moni sinänsä ...
Read More

Huippumyynnin Myyntisimulaattori

Pari viikkoa takaperin kirjoitin myyntityön satunnaisuudesta. Myyntityön vaihtelevuutta on todella hankala sisäistää, koska todennäköisyyksien ymmärtäminen ei yksinkertaisesti sovi ihmisen ajattelutapaan ...
Read More

Buukkaus on kuningaslaji

Buukkaus eli tapaamisten sopiminen on varmaankin myynnin aliarvostetuin laji. Eihän sen buukkarin tarvitse edes kauppaa tehdä, sen kun vaan sopii ...
Read More

Harjoittelemalla Huippumyyjäksi

Uusien asioiden oppiminen lähtee mielestäni aina harjoittelusta ja tutustumisesta kyseiseen aiheeseen. Harjoittamalla taitojaan voi tulla jopa hyväksi itselle vieraissakin asioissa ...
Read More

Paljon Onnea vaan!

Mihin laittaa kymmenvuotiaat vilkkaat pojat juhlimaan syntymäpäiviä talvella, jos pulkkamäen lumi- tai pakkasolosuhteista ei ole varmuutta? Leffasynttärit sisätiloissa eivät varsinkaan ...
Read More

Uusi Myyjä tässä terve – tuut – tuut – tuut

Pitkästä aikaa koulutin viime viikolla täysin uusia myyjiä töihinsä. Samalla huomasin, että läpikäytävästä materiaalista puuttui aivan ilmeisiä vinkkejä niille, jotka ...
Read More

Myynti ja todennäköisyyslaskenta

Todennäköisyyslaskentaa ei osaa kukaan. Tämä johtuu osin ihmisen sisäänrakennetusta mallista keksiä selitys asioille, jotka eivät edes selitystä kaipaa. Saatuaan ennätysmäärän ...
Read More

Asiakkuuden portaat

Olen viime syksyn aikana omaksunut ja oivaltanut oppimisen portaiden ja motivaation merkitystä koulutuskuntayhtymä Tavastian loistavan Mental Management -ohjaaja Rita Ahvenniemen ...
Read More

Myyjän optimaalinen palkkamalli

Viimeksi kirjoitin tulospalkkauksen ongelmallisuudesta. Jos tulospalkkaus ei kerran toimi, niin mitä sitten pitäisi tehdä? Mikä on myyjän optimaalinen palkkamalli? Palkka ...
Read More

Sitä saat mitä mittaat

Myyntiä ohjataan monilla eri mittareilla, joista yleisimpiä ovat erilaiset bonusrajat. Lähes aina myyjillä on käytössä tulospalkkaus, jonka ajatellaan automaattisesti kannustavan ...
Read More

Myynnin ulkoistaminen onnistuneesti

Onko vahvuutesi muualla muin myynnissä? Onko yrityksesi myynti sellainen toiminto, jonka voisit ulkoistaa? Haluatko että toinen yritys hoitaa yrityksesi myynnin ...
Read More

Joulu meni jo

Alennusmyynnit pyörähtävät tuttuun tapaan liikkeelle heti joulun jälkeen houkuttelemaan asiakkaikseen shoppailijoita, joilla on visassa vielä joku euro limiittiä jouluostosten jälkeenkin ...
Read More

Saako olla kuppi kahvia?

Olipa tässä syksyllä viikko, jolloin toimistoltamme kolme henkilöä kävi vuoronperään vakuutusyhtiön tapaamisessa. Sattumoisin vieläpä samassa konttorissa, luultavasti useampaa eri asiamiestä ...
Read More

Puhelun Palikat 7 – Kiitos ja päätös

Tilaus on aina syy juhlaan. Ennen bileitä vedetään kuitenkin vielä kauppa yhteen: mitä tilattiin, millä ehdoilla ja mihin hintaan. Yhteenveto ...
Read More

Hienosti hukattu mahdollisuus

Olen tänä syksynä ollut kokoustamassa kaksi viikonloppua kahdella eri paikkakunnalla: Imatralla ja Hämeenlinnassa.  Vaikka nämä hotellit kuuluvat yhteen ja samaan ...
Read More

Prospektihelvetti – tarina kylmistä soitoista ja vähän lämpimistäkin

Jokaisella myyjällä on uransa aikana tullut tilanne, että kuun lopussa on laitettu toimitukset ja asennukset kalenteriin, provisiot odottavat maksua, ja ...
Read More

Puhelun Palikat 6 – Jämäkkä ehdotus

Hyvä myyjä ei pelkää kysyä kauppaa. Ehdotus ostaa täytyy kuitenkin malttaa esittää oikeassa vaiheessa, eli vasta silloin, kun asiakkaan tilanne ...
Read More

Puhelun Palikat 5 – Järkevä ratkaisu

Vasta kun asiakkaan tilanne on kartoitettu, voi myyjä esittää ratkaisua asiakkaan tilanteeseen. Käytännössä järkevä ratkaisu voi olla erilainen jokaiselle asiakkaalle, ...
Read More

Puhelun palikat 4 – Kysely ja kartoitus

Kaupan tekeminen on tuuripeliä ilman asiakkaan tilanteen ymmärtämistä: tähän vaaditaan kunnollinen kysely ja kartoitus. Jotta voit kertoa asiakkaalle tarkasti kuinka ...
Read More

Unelmieni Autokorjaamo

Vaihtaisin heti autokorjaamoa, jos joku alan toimija ymmärtäisi sen, miten paljon tarvitsen autoa päivittäisiin liikkumisiini, ja miten paljon arvostaisinkaan sitä, ...
Read More

Miksi vain harvoilla asiakkailla on tarve?

Ennen kuin puhelun palikoissa edetään kaikista tärkeimpään vaiheeseen, kyselyyn ja kartoitukseen, tutustutaan asiakastarpeeseen tai tarkemmin sen puuttumiseen. Esittelyn jälkeen on ...
Read More

30 syytä, miksi myyjän työtä tulee arvostaa enemmän

Mikään tuote ei ole niin hyvä että myisi itsestään Jos ei tuotteella ole myyjiä ja myyntiä, ei yrityksessä tarvita ketään ...
Read More

Puhelun palikat 3 – Napakka esittely

Jokainen on varmasti törmännyt stereotyyppiseen puhelinmyyjään, joka kerran vauhtiin päästyään luukuttaa spiikkiään minuuttitolkulla pysähtymättä edes hengittämään. Syy paperista lukemiseen on ...
Read More

Puhelun palikat 2 Bonus – Vinkit lehtien luukuttajille

Lehtitilauksien myyjiltä ei ole välttynyt varmaan kukaan. Ratkaisumyynnistä on tässä kohtaa turha puhua, koska tuote on yleensä kaikille tuttu. Tuotteen ...
Read More

Puhelun palikat 2 – Pallo asiakkaalle

Puhelun alussa on tärkeää heittää pallo asiakkaalle ja päästää hänet nopeasti ääneen. Mitä pidemmän monologin myyjä puhelun alussa pitää, sitä ...
Read More

Puhelun palikat 1 – Rento tervehdys

Puhelun aloitus on ratkaiseva. Yrittäjät ja avainhenkilöt saavat päivässä lukuisia puheluita, jotka kaikki eivät suinkaan tule kunniallisilta myyjiltä. Mukana on ...
Read More

Puhelin on myyjän paras ystävä

Internetistä huolimatta puhelin on edelleen myyjän tärkein työkalu. Hyvällä puhelintekniikalla saa huikeita tuloksia aikaan niin uusasiakashankinnassa kuin vanhojen asiakkaiden palvelemisessakin ...
Read More

Mitä myynti on?

Myynti herättää jokaiselle erilaisia mielikuvia. Joku saattaa muistaa markkinoiden helppoheikin, kun toista ärsyttää eilisen puhelinmyyjä joka ei osannut lopettaa vaikka ...
Read More

Kannattaako myyntikoulutusten ulkoistaminen?

Monessa yrityksessä uskotaan, että myyntikäyrät saadaan sojottamaan ylöspäin kouluttamalla myyjiä omin voimin. Tällä saadaan toki kohtuullisia tuloksia, mutta useimmissa tapauksissa ...
Read More

Pakuostoksilla osa 2 – vinkkejä automyyjälle

Pakuturnee on jatkunut kiivaana. Kriteerit ovat tarkentuneet kakkoskorkeaan Ducatoon, Boxeriin tai  Jumperiin, joissa mahtuu seisomaan sisällä ja auto mahtuu edelleen ...
Read More

Pakuostoksilla

Ruisherkun ajoihin on hakusessa isompi keikkapaku ja niitä näkyi Lahden seudulla olevan useampia. Vielä ei kaupoille asti päästy, mutta eräs ...
Read More

Ruohonleikkurin huolto

Kävipä niin, että ajettava ruohonleikkuri kaipasi pientä huoltoa. Vein sen paikalliseen pajaan, jossa työn vastaanotto sujui ystävällisesti ja palvelu pelasi ...
Read More

Pepsin markkinointiosaston älyväläys

Pepsin markkinointiosaston palaveri oli jatkunut jo kolmatta tuntia, eikän kesäkamppis edennyt lainkaan. Lomatkin painoivat päälle ja jotain olisi keksittävä. Lopulta ...
Read More

Milloin myynnin ulkoistaminen kannattaa?

Myynnin ulkoistaminen yrityksen ulkopuolelle osittain tai kokonaan on järkevää tietyissä tilanteissa. Tässä yleisimmät syyt mikro- ja pk-yrityksen näkökulmasta. 1. Yrityksen ...
Read More

Tokmanni hymyilee muttei palvele

Kävin eilen Tokmannilla täyttämässä pari kaasupulloa (koska Puuilo oli jo mennyt kiinni). Vaikka henkilökunta oli ystävällistä, niin myyntiprosessi pissi pahemman ...
Read More

Bisnestä fiilispohjalta

Yksinkertaisempi voisi olettaa yritystoiminnan perustuvan järkiratkaisuihin, mutta käytäntö on aivan toisenlainen. Ystäväni Antti herätti aiheesta keskustelua Facebookissa ja se sai ...
Read More

Marttyyriasiakas

Jatketaan reklamaatioiden käsittelyä vielä toisenkin artikkelin verran. Useammin kuin kerran on vastaani nimittäine tullut tilanne, jossa asiakas jälkeenpäin purnaa kaiken ...
Read More

Reklamaatioiden käsittely

Virheiltä ei voida vältty niin pitkään kun myyntiprosessissa (tai sen suunnittelussa!) on mukana ihmisiä. Ja koska virheiltä ei voi välttyä, ...
Read More

Sinua viedään kuin litran mittaa!

Edellisessä blogissa lupasin palata tähän kuuluisaan sanontaan, että jotakuta "viedään kuin litran mittaa". Sanonta juontaa juurensa vuosisatojen ja –kymmenien taakse, ...
Read More

Kyllä sinun kannattaa!

Onnistunut myynti on kiinni pienistä asioista ja sanoista. Tämän oivalsin, kun minua kerran vietiin kuin sitä kuuluisaa litran mittaa.  (Siitä ...
Read More

Mitä jos en usko myymääni tuotteeseen?

Lähes jokaisessa myyntikoulutuksessa nousee esiin yksi kysymys: mitä jos en itse usko myymääni tuotteeseen? Vastaus on yksinkertainen: jos et lainkaan ...
Read More

Ole siellä missä asiakkaasikin ovat

Hieman toivomisen varaa jättäneen asiakaspalvelemattomuuskokemuksen seurauksena poikkesin nälkäisenä ensimmäistä kertaa ikinä yksin syömään huoltoasemalle. Ilmeisesti poikkesin jotenkin ihan tavanomaisimmista huoltamon ...
Read More

Laskutuslisä ottaa kupoliin

Moni yritys haluaa säästää kuluissa ja koittaa siksi saada asiakkaitaan sähköisen laskutuksen piiriin. Käytännössä ”kannustus” toteutetaan niin, että eräänä päivänä ...
Read More

Pienet asiat ratkaisevat suuria asiakaspalvelussa II

Tavallinen perjantaipäivä tavallista paremmassa ruokakaupassa. Olin ollut esittelemässä asiakkaan tuotteita ständillä useamman tunnin ajan, ja ihaillut etäältä kassahenkilöiden ripeätä ja ...
Read More

Lisäkauppaa saa kun kysyy

Perusmyyjä ei uskalla myydä Perusmyyjä (Venditor communis) on siitä hauska eläin, että se toimii usein vaistojen varassa vailla järjen hiventä ...
Read More

Pienet asiat ratkaisevat suuria asiakaspalvelussa

Tavallinen arkipäivä tavallista paremmassa ruokakaupassa. Pakkasin tavaroitani kassalinjalla ja huomioni kiinnittyi kassaneidin kysymykseen perässäni tulevalle asiakkaalle. Kääntyessäni katsomaan oli neidillä ...
Read More

Kuuntele tai kuole

Myyjä on usein omien tarinoidensa huumassa ja luulee oman myyntiräppinsä olevan se mitä asiakaskin haluaa kuulla. Joskus kannattaisi silti kuunnella ...
Read More

Alennusten antaminen on myyjän perisynti

Perusteettomat alennukset Alennusten antaminen lienee myyjien yleisin synti. Kaupan kysyminen pelottaa, etuja ei osata perustella, ja jostain ihmeen syystä selkäytimestä ...
Read More

Nuuka myyjä jättää kaupat tekemättä

Myyjä ei osaa asettua asiakkaan asemaan Hinnoittelu tuntuu useimmissa yrityksissä menevän mutu-tuntumalla. Päätöksiin vaikuttavat lähinnä tunneseikat, eikä faktoilla ole sijaa ...
Read More

Asenne ratkaisee – oletko positiivinen vai negatiivinen myyjä?

Asenne ratkaisee miltä maailma näyttää Pyrin jakamaan uusille puhelinmyyjille tietyntyyppistä soittolistaa, jotta tulokset ovat paremmin ennakoitavia ja pystyn puuttumaan vääränlaiseen ...
Read More

Huippumyynnin filosofia

Huippumyynti on perustettu tekemään myyntiä pitkäjänteisellä ja asiakasta kunnioittavalla tavalla iänikuisen luukutuksen sijaan. Tavoitteemme on parantaa myyntityön arvostusta tekemällä myyntityötä ...
Read More