Ei ole pitkää aikaa kulunut siitä, kun viimeksi avauduin typeristä kylmämeileistä. Sen jälkeen tahti tuntuu vain kiihtyvän. Mikä ihmisiä vaivaa? Toimiiko tämä muka oikeasti?
Tyypillinen kaava tuntuu olevan:
- Spämmilähestyminen: kerrotaan palveluista ja kuinka ne sopivat juuri meidän yritykselle (vaikka eivät toimi). Näitä viestejä on joka lähtöön: lyhyitä, pitkiä ja jotain siltä väliltä.
- Saitko meilini -jatkoviesti (tai kaksi), jossa koitetaan jymäyttää uhri huomioimaan spämmärin viesti.
- Epätoivoinen VASTAA NYT KUITENKIN päätösviesti, joka jälkeen viestin tulo yleensä loppuu – tai roskapostisuodatin lopulta uskoo, että tämä on roskapostia.
Ei kai tämä kellekään fiksulle toimi?
Ihmettelen miksi tätä tulee joka tuutista. Onko yrittäjien joukossa muka tarpeeksi ihmisiä, jotka luulevat, että joka meiliin pitää vastata, eivätkä edes erota spämmirobotin viestiä aidosta asiasta? Ilmeisesti on, tai sitten spämmääjien joukossa ei ymmärretä pitkäjänteisen myynnin päälle.
Tilanne on vähän sama kuin parikymmentä vuotta sitten, kun kauhukseni todistin ”onneksi olkoon voitit ilmaisia lehtiä” -spiikin syntyhetkiä isossa lehtitalossa. Seurasin kauhulla miten spiikki levisi ja pian joka toinen puhelinmyyjä kautta maan veti samalla läpällä kauppaa ihmisille, jotka eivät tajunneet tilaavansa (taikasana kestotilaus rykäistiin vaan nauhalle vaivihkaa). Miksi pitää tehdä mitä muutkin tekee?
Spämmää mulle jotain tarpeetonta
Viime kerralla ihmettelin, miksi kuituosuuskunnalle tarjotaan toimitiloja, vaikka jokainen verkkosivuilla vieraillut käynyt hoksaa ettei toimistoa ole eikä tule. Tämän jälkeen meiliin on pompannut tarjouksia mm. tiktok-videoista, verkkosivuista ja ratamainoksesta frisbeegolfradalla Vihdissä. C’mon, miksi ihmeessä meidän paikallinen valokuituosuuskunta haluaisi mainostaa Vihdissä?
Huippumyynnin puolella spämmiä tulee vieläkin enemmän, koska sähköpostiosoite on ollut julkisesti esillä jo toistakymmentä vuotta. Perus keittiöveitset, potenssilääkkeet ja vitamiinit lienee suunnattu kuluttajille, mutta aivan samalla tavalla saan yritysmainontaa firmoilta joilla ei ole minkäänlaisia menestymisen mahdollisuuksia esimerkiksi kielimuurin takia. Miksi firmalle, jonka verkkosivut ovat suomeksi, tuupataan tarjousta uutiskirjeestä tai somepäivityksistä (tai verkkosivuista), vaikka on päivänselvää ettei homma luonnistu ellei suomenkieli taitu edes välttävästi? Joskus olen läpällä ajatellut laittaa tilauksen menemään intialaiselle uutiskirjemaakarille – suomeksi tietenkin!
Välillä tuntuu, että hukun spämmiin. Pelkästään tällä viikolla minulle on tarjottu ympäristöystävällisiä muovipusseja – mitähän minä niillä tekisin? Entäpä patentteja – no eipä ole käynyt mielessä. Höyryvoimala joka soveltuu etenkin biomassan polttoon – no nyt! Ja perään meilit viideltä uudelta web designerilta.
Valitettavasti spämmäämisen mentaliteetti on valloittamassa myös Linkediniä. Vielä vuosi-kaksi takaperin ei spämmiviestejä tullut käytännössä lainkaan, mutta nykyisin niitä tulee jo useampia viikossa. En tiedä mikä botti niitä tuuppaa tulemaan ja millä kriteereillä, koska jälleen kerran profiilini edes hutaisten lukemalla selviäisi ettei kauppoja ole luvassa.
Pelkään pahoin, että pyytämättä lähetettyjen viestin määrä vain kasvaa, ja niiden osumatarkkuus heikkenee (jos se nyt ylipäätään on mahdollista). Samalla saastan sekaan katoaa myös oleellisia viestejä, sillä sen yhden virheellisesti luokitellun sähköpostin huomaaminen päivittäisten roskaviestien seasta vaikeutuu koko ajan. Linkkarissakin on unohtunut vastata oikeisiin viesteihin, kun spämmääjän blokkaamisen jälkeen ei ole muistanut avata sitä oikeaa viestiä.
Jos jotain positiivista hakee, niin oikealta ihmiseltä tuleva kontakti erottuu tässä maailmassa edukseen. Tavallaan toivon, että mahdollisimman moni asiakkaidemme kilpailija panostaa myynnin sijaan spämmäykseen, koska silloin myyjän työ itse asiassa helpottuu!