Luotettava hinnankorotus

En ole salaisten hinnankorotusten suuri fani. Haistoin saman tien palaneen käryä, kun Luotettava Kumppani -palvelua ylläpitävä Vastuu Group lähestyi palvelun päivitykseksi nimetyllä sähköpostilla: Luotettava Kumppani -palvelu päivittyy entistä kattavammaksi

Palvelun ideana on osoittaa tilaajavastuulain velvollisuuksien täyttyvän. En oikein pidä palvelusta, jota myydään ”pakollisena”, koska etenkin isommissa yrityksissä ei jakseta tarkastella pienempien alihankkijoiden tietoja ja vaaditaan sen käyttöä. Olen maksanut hampaita kiristellen 160€+alv vuosimaksua, jolle nuukana ja rahalle persona yrittäjänä keksisin parempaakin käyttöä…

Piilotettu hinnankorotus

Jatkoin meilin lukemista. Palvelu päivittyisi uusimpaan versioon. Käyttäjältä ei vaadita toimenpiteitä. Hintamuutoksista ei mainita sanallakaan. Lisätietoja haluavan pitää mennä tutkimaan verkkosivuja, koska sähköpostiin ei tietenkään voi vastata. Suurin osa lukijoista varmaan jatkoi tässä kohtaa eteenpäin, mikä lienee tarkoituskin.

Lähdin tutkimaan verkkosivuja, ja siellähän se oli: versiomuutos on oikeasti hinnankorotus. Jos tähän ei reagoisi, nousisi hinta 160€ → 300€. Mietin, mitä tapahtuisi jos pokkana tekisin vastaavan palvelupäivityksen ja laskuttaisin ensi kuussa tuplahinnan. Monopoliyritys voi kiusata asiakkaitaan, koska näillä ei ole valinnanvaraa.

Jos firmani nimi olisi Vastuu Group ja tarjoamani palvelun nimi Luotettava Kumppani, miettisin toisen kerran tämän hinnantuplauksen toteutusta.

Ymmärrätkö tämän viestin tarkoittavan hinnan tuplausta?

 

Hankala perua

Ajattelin samaan syssyyn kokeilla miten putkan asiakaspalvelu toimii. Viesti tuli tietenkin vihaamastani noreply-osoitteesta, joten jouduin sorvaamaan vastaukseen asiakaspalvelun osoitteen. Laitoin seuraavan meilin matkaan:

Hei,
jos päivitys maksaa en halua sitä.
t: Joose

Asiakaspalvelu vastasi kiitettävän nopeasti, muttei ihan siten kuten oletin.

Hei Joose!

Voimme pitää sopimuksen jatkossakin suppeammassa versiossa hinnalla 160€ + alv. Voidaksemme toteuttaa tämän, ilmoitathan vielä seuraavat tiedot:

yrityksen nimi:
y-tunnus:
oma nimi:

Kiitos etukäteen!

Nyt alkoi jo savu nousta korvista. Hinnankorotukselta välttyminen on tehty todella hankalaksi. Sähköpostin allekirjoituksessa ollut nimi ja yritys eivät ilmeisesti riittäneet – onhan se nyt ihan mahdotonta tunnistaa asiakas, joka vastaa uutiskirjeeseen samasta sähköpostista jolla on rekisteröitynyt palveluun. Tai jos tämä ei onnistu, niin y-tunnuksen googletus olisi vienyt maksimissaan 10 sekuntia.

Kerroin, että teillä on jo nämä, mutta aspa vastasi että ne pitää itse ilmoittaa. Jouduin nöyrtymään ja sain tiedot ilmoittamalla hinnantuplauksen peruttua. Käsittämätöntä!

En löydä tästä episodista muuta positiitivista kuin että sainpahan taas räntättävää blogiin! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *