Keskustelin kesällä menestyneen myyjän kanssa ja luonnollisesti utelin miten hän pysyy vuodesta toiseen yrityksensä ykkösenä. Hän tuumasti, että se on oikeastaan aika helppoa: hän pyrkii opettelemaan uusia asioita jatkuvasti. Erityisesti hän nosti esiin sen, että hän lukee joka kevät ja syksy yhden myyntikirjan. Omaan korvaan tämä ei kuulostanut paljolta.
Juttutuokion kuluessa selvisi, että myyjämestarin kahden kirjan luku-urakka ei ole edes merkittävästi suurempi kuin muilla. Hän lukee nimittäin vuodessa vain kaksi kirjaa enemmän kuin mitä kollegansa keskimäärin. Kaikki on suhteellista!
En tiedä mitä muuta hän tekee paremmin, mutta jo kaksi kirjaa vuodessa voi selittää eron. Hän on ollut yrityksessä reilun kymmenen vuotta, eli hän on lukenut kaikkiaan jo yli 25 kirjaa enemmän kuin kollegansa. Vaikkei hän olisi saanut jokaisesta kirjasta kuin kaksi hyvää ideaa, joten hänellä on työkalupakissaan 50 työvälinettä enemmän kuin kollegoilla.
Mietipä hetki. Myyjällä on joka viikolle yksi idea enemmän kuin kollegoilla. Jos se auttaa edes joka toinen viikko saamaan kaupan, niin vuodessa tulee kymmeniä tilauksia enemmän kuin kollegoilla. Tilipussi painaa niin ettei tarvitse Lidlissä pohtia mitä söisi viikonloppuna.
Moni kuvittelee, että tekemällä asiat kuten on aina ennenkin tehnyt, saa samat tulokset. Todellisuudessahan näin ei tapahdu, vaan maailman muuttuessa on omaa tekemistä kehitettävä jotta pysyisi edes paikallaan. Onneksi luet jo tätä blogia, mutta tuskinpa hyvä kirjakaan pahaa tekisi?
