Vaihtaisin heti autokorjaamoa, jos joku alan toimija ymmärtäisi sen, miten paljon tarvitsen autoa päivittäisiin liikkumisiini, ja miten paljon arvostaisinkaan sitä, että pystyisin ennalta tietämään milloin auto on korjaamolla käynnin jälkeen taas käytössäni. Tosi tärkeä valintakriteerini autokorjaamon valinnassa olisi se, että minulle annettaisiin realistinen arvio siitä, miten pitkään auton oletetaan olevan pajalla ja minut pidettäisiin ajantasalla, mikäli jostain syystä aika-arvio olisi osoittautumassa vääräksi.
Viime kesänä tiesin, että iso vaihteistoremontti ottaisi aikaa, ja vaikka se kovasti toki harmitti ja hankaloitti yrittäjän elämää, osasin kuitenkin varautua siihen etukäteen. Silti ylimääräisen päivän venyminen harmitti erityisesti siksi, että aika oli varattu etukäteen, tuleva remontin laatu oli tiedossa etukäteen ja auton yksilöidyt tiedotkin olivat kaikki tiedossa etukäteen. Silti osat tilattiin ulkomailta sinä päivänä, kun auto meni korjaamolle.
Ennalta tiedossa olevan vian korjaaminen oli aiheena toistamiseenkin, kun olin viikon poissa maasta, ja sopinut korjaamon kanssa autolle kokonaisen viikon aikaa yhden päivän aikana tehtävälle työlle. Kun palasin ulkomailta, ei auto ollutkaan yllätyksekseni vielä valmiina. Viimeisenä mahdollisena päivänä saapuneet osat eivät olleetkaan sopivat, ja niinpä viikonlopun yli odoteltiin uusia. Ennalta varattu aika, ennalta tiedossa oleva auto ja kokonainen viikko aikaa! Voitte arvata, että olisi lomaviikon viettämisen jälkeen ollut aika monta paikkaa mihin menemiseksi olisi tarvittu autoa…. Ja tietenkään korjaamo ei itse ilmoittanut viiveestä, vaikka kokonainen viikonloppu olisi ollut aikaa laittaa edes tekstiviestiä asiasta.
Parhaillaan autoni on jarruhuollossa, joka oli sovittu viikkoja etukäteen. Taas tuli yllätyksenä millaiset osat auto vaati, ja olen ilman autoa aiottua pidempään. Olisin valmis vaikka käymään näyttämässä etukäteen autoa paikan päällä, että tarvittavien, tilattavien osien tiedot voitaisiin tarkistaa, jotta auton pajallaoloaika olisi mahdollisimman lyhyt. Mutta ei ole mikään autokorjaamo vielä ymmärtänyt, että ennakkokäynti sovittuna ajankohtana olisi huomattavasti paljon helpompaa järjestää kuin yllättävästi venyneiden korjaamoreissujen takia siirrettävät menot tai organisoitavat kulkemiset. Etätöiden ja -koulujen käyminenkään ei aina onnistu.
Ymmärrän kyllä, että kaikki asiat maailmassa eivät ole ennakoitavissa, eivät edes autokorjaamossa. Sattuipa kesällä sellainenkin yllätys, että termostaatin vaihtamisen sijaan konepellin alta paljastui koko jakopään vaihtamisen tarve. Eihän sellaiseen yllätykseen voi muuta kuin yrittää sopeutua.
Kaikkiaan tässä olisi kuitenkin mahdollisuus jollekin korjaamoyrittäjälle erottua asiakaskeskeisellä ajattelulla. Ei minulla olisi varaa hinnoitella autokorjaamojen taksoja palveluilleni, vaikka osaisinkin hommani, mutten välittäisi asiakkaan aikatauluista ja informoimisesta.
Unelmieni prosessi
Unelmieni autokorjaamoprosessi (saa käyttää muttei oo pakko):
- Korjaamosta otettaisiin aktiivisesti yhteyttä asiakkaaseen tietyin väliajoin ja kysyttäisiin, milloin tulisit perusöljynvaihtoon, ilmastointihuoltoon tms. Ja muistutettaisiin, että voidaan samalla vaikka vaihtaa kesä- tai talvirenkaat alle, mikäli ajankohta olisi siihen sopiva.
- Kalenterista katsottaisiin mahdollisimman hyvin asiakkaalle ja korjaamolle molemmille sopiva aika, josta esitettäisiin realistinen aika-arvio, kauanko auto olisi korjattavana. Mikäli korjaamon sijainti on syrjäinen, tarjottaisiin asiakkaalle kyyti johonkin lähimmälle julkisten pysäkille tai työpaikalle.
- Osat tilattaisiin mahdollisuuksien mukaan etukäteen. Mikäli olisi epäselvää millaisia osia kyseinen malli tarvitsee, pyydettäisiin asiakasta poikkeamaan etukäteen paikalla, niin voitaisiin autoa suuremmin purkamatta näkyvien osien tiedot selvittää ennakkoon.
- Mikäli aika-arvio muuttuisi huollon aikana, ilmoitettaisiin asiakkaalle viipymättä. Jos ilmenisi uusia, ennalta-arvaamattomia korjaustarpeita, kysyttäisiin asiakkaalta miten niiden kanssa menetellään. Autokorjaamo hankkisi omaa ammattitaitoaan käyttäen hinta-laatusuhteeltaan parhaat varaosat.
- Auton valmistuttua korjaamolta informoitaisiin asiakasta välittömästi ja ehdotettaisiin taas asiakkaan noutoa, mikäli sijainti on syrjäinen. Asiakkaan noutaessa autoa hänelle kerrottaisiin mitä kaikkea on tehty ja mitä mahdollisesti on havaittu seuraavaksi tulevan vastaan.
Mielestäni ei kuulosta ihan mahdottomalta ajatukselta, ja olisin kyllä itse valmis maksamaan mahdollisista kuljetuspalveluista autokorjaamolle. Sitoutuisin varmasti käyttämään korjaamoa ja pysyvästä, pitkästä asiakassuhteesta korjaamo oppisi varmasti tuntemaan autoni, vuosittaisen ajokertymäni ja keskimääräiset korjaustarpeeni, joiden perusteella tarjota autolleni huoltoaikoja.