Työnhaun rimanalitus

Meille haetaan töihin monenlaisilla hakemuksilla. Hyvä että haetaan, mutta välillä voisi vähän miettiä mihin tehtävään hakee.

Vääränlaiset vibat

Olin varattuna, ja puhelin surisi taskussa. Tämä toistui pian toisen kerran, ja mietin jo mielessäni kuka se mahtaa olla. Kolmannella kerralla vilkaisin onko jollakulla ihan oikea hätä (miten muuten vanhemmat huolehtivat lapsista ennen kännykkäaikaa?). Ei sentään, ainoastaan WhatsApp-puhelu tuntemattomasta numerosta. Poistan värinän niin eipä häiritse enää.

Myöhemmin katson viestihistorian:

  • 16:52 moi

  • 16:52 vastaamaton äänipuhelu

  • 16:50 onko tarvetta myyjälle ?

  • 16:51 vastaamaton äänipuhelu

  • 16:53 vastaamaton äänipuhelu

  • 16:53 vastaamaton äänipuhelu

  • 16:59 vastaamaton äänipuhelu

Mikä ihmeen kaveri tämä on? Miksi se spämmää?

Kun tarkastin sähköpostit, niin huomaan että samalta veijarilta oli tullut myös geneerinen hakemus. En innostu lainkaan näin päällekäyvästä meiningistä, joten hakemus menee roskakoriin ja vastaan yllätyksettömästi:

  • 18:27 Ei ole tarvetta, kiitos!

Mitä tekee myyjäkokelas? Lisää painetta vaan:

  • 18:43 vastaamaton äänipuhelu

Jäljelle jäi vain yksi vaihtoehto:

  • 18:44 estä käyttäjä

Mietin ensimmäisenä onko tämä jokin piilokamera, niin absurdia oli kokelaan toiminta. Myöhemmin selvisi, että samainen sankari oli spämmännyt myös kollegaa samaan tyyliin – tosin bannia pamahti jo paljon varhaisemmassa vaiheessa.

Mitä tämä kertoo hakijasta?

Viestiketju on signaali siitä, että työnhakija ei pysty minkäänlaiseen järkevään ratkaisumyyntiin. Ainoa tapa muuttaa toimintaa olisi monivuotinen uudelleenkoulutus ja asennekasvatus. Oppimiskäyrä olisi niin jyrkkä, ettei näin matalan lähtötason kaveria kannata edes harkita.

Mieti, miten itse reagoisit tällä tavoin pommittavaan myyjään? Haluaisitko tavata hänet? Haluaisitko ostaa häneltä? Haluaisitko aloittaa liikesuhteen hänen kanssaan?

Liika innokkuus tappaa kaupan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *