Hyvin tehty myyntityö ei riitä, jos toimitusketju tökkii. Tein kesällä lukuisia ostoksia vaihtelevalla menestyksellä, ja kuuntelin sivusta muidenkin vastoinkäymisiä. Kauppa ei kannata sössiä heikolla toteutuksella.
Ulkomaisissa kaupoissa homma sujuu
Kesälukemistoksi päätin hankkia kerralla kunnon kasan fiktiota. Tilata päräytin kaikki Iain Banksin vielä hyllystä puuttuvat teokset, ja Amazon ei pettänyt tälläkään kertaa. Pahvilaatikollinen fiktiota tuli kotiin reilussa viikossa, muutama käytetty kirja löysivät nekin tiensä perille kumppanien kaupoista. Asiakas pidettiin koko ajan tasalla tilauksen etenemisen suhteen. Erinomaista!
Teslakin vaihtui kesällä kaikki lapset kerralla kyytiin vetävään malliin. Huomasin tinkimisen lomassa luopuneeni Type2-johdosta vanhan kunnon UMC:n (eli Tesla Universal Mobile Chargerin, jolla voi ladata sekä 1- että 3-vaihepistokkeista) eduksi. Tilasin uuden Type2-johdon EVChargeKingsiltä, ja nopean toimituksen ansiosta auton lataus onnistui alle viikon kuluessa, vaikka Post Nordin systeemi vähän koittikin kampittaa.
Katoavia tilauksia
Jostain syystä ostokseni kotimaassa eivät sujuneet yhtä mallikkaasti. Talon ulkoverhoilun uusiminen eteni tänä kesänä toiselle seinällä, ja ajattelin tilata ilmanvaihtokanavan kohdalle ajanmukaisen ritilän (talo viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlia) hyvissä ajoin. Verkkokaupasta löytyi sopiva, tavaraa oli varastossa ja toimitus luvattiin nopeasti. Painoin tilaa -nappia.
Laudoitus eteni kunnon tellinkien teon jälkeen rivakasti. Lautojen jälkeen oli peiterimojen vuoro, ja työn lähestyessä tuuletusaukkoa aloin ihmetellä mihin tilaukseni on jäänyt maleksimaan. Tarkistin tilausvahvistuksen olevan OK, tarkistin varastosaldon olevan OK, tarkistin postilaatikon ja meilin spämmikansion saapumisilmoituksen varalta, ja soitin lopulta kauppaan. Tilaus oli kokonaan kadonnut, eikä siitä ollut tietoa kaupassa eikä Matkahuollossa!
Tässä kohtaa työmaa seisoi puuttuvan osan takia, syksyn ensimmäiset työprojekti olivat jo alkamassa, ja näin jo itseni purkamassa tellinkejä lokakuun räntäsateessa. Kysyin toimitusaikataulua, joka venyisi viikonlopun yli. Ääh, ei auttanut kuin ajaa noutamaan itse tilaus jotta seinän saisi valmiiksi. Onneksi edes toimituskulut hyvitettiin.
Roskis roskissa?
Toinen kotimainen tilaus ei sujunut sen paremmin. Tilasin toimistolle ison Brabantian roskasäiliön, jonka toimitusajaksi luvattiin 1-3 viikkoa. Havahduin kolmen viikon kohdalla radiohiljaisuuteen ja lähetin tiedustelun verkkokauppaan. Meiliin vastattiin ripeästi, ja lähdettiin selvittämään asiaa.
Asiakaspalvelu palasi asiaan seuraavalla viikolla ja vakuutti roskiksen olevan matkalla. Lähetys olisi kuitenkin odotettavissa vasta seuraavalla viikolla – ilmeisesti sitä kuskattiin jalkapatikassa, jos matka Hollannista Suomeen kestää toista viikkoa. Vertailun vuoksi Belgiasta tilaamani Type2-johto saatiin tilauksesta toimitukseen alle viikossa.
Pahinta on, kun lupauksiin ei voi luottaa. Toimitusaika on luvatun 1-3 viikon sijaan ainakin 5 viikkoa, ja voi vielä venyäkin, koska kirjoitushetkellä edelleen odotan tuotetta saapuvaksi. Arvatkaa, tilaanko toista kertaa samasta kaupasta.
Hukkuvat lähetykset
Tilausten hukkuminen tuntui kummalta, muttei oikeastaan yllättänyt. Keskustelin elokuun alussa erään verkkokauppiaan kanssa, ja hän valitteli postin hukkaavan heidän lähetyksiään säännönmukaisesti. Kuulemma korvauspyyntöjä ei kannata täytellä, vaan järkevämpää on lähettää korvaava tuote ja lisätä hävikki tuotteiden hintaan. Ei käy kateeksi.
Oman osansa tuo postin viikkoon lyhentynyt pakettien säilytysaika. Toinen yrittäjä manasi aiemmin, että ennen tuotteen lähettämistä on pakko varmistaa jokaiselta asiakkaalta onko hän kotona muutaman päivän kuluttua, koska muuten lunastamattomien lähetysten määrä nousee liian suureksi. Viikon säilytysaika yhdistettynä epämääräiseen toimitusaikaan tekee ennakoinnista mahdotonta – uskaltaako verkkokaupoista tilata mitään kahta kuukautta ennen lomamatkaa?
Älä pilaa bisnestä heikolla toimituksella
Ongelmista on helppo syyttää ulkopuolisia tahoja. Syyllinen ongelmiin löytyy aina peilistä, koska yrityksen vaikutusmahdollisuus omiin prosesseihin ja oman henkilöstön toimintaan on täysi 100%. Myös kumppanivalinta on omissa käsissä, joten jos Postin toimintaan ei voi vaikuttaa, niin onko pakko käyttää Postia?
Monessa yrityksessä vaaditaan myynniltä parempia tuloksia, ja kuitenkin samaan aikaan annetaan toimitusprosessin tökkiä. Asiakas ostaisi paljon helpommin lisää, kun rahalle saisi vastinetta ja asiat sujuisivat kuten luvataan. Toimitusketjun rullatessa nopeasti ja virheettömästi, on kaikkien työ helpompaa: kaupat syntyvät helpommin, toimitus menee kerralla maaliin, ja aspakin saa pyöritellä sormiaan reklamaatioiden muuttuessa päivittäisestä riesasta tilastoihmeiksi.
Kun asiakas on kerran valinnut toimittajan ja sen hyväksi havainnut, nousee kynnys tilata toisaalta. Esimerkiksi minä tilaan kaikki kirjani Amazonista jos ne vain valikoimista löytyvät, koska tiedän saavani kirjat nopeasti ja täsmällisesti – toisin kuin kotimaisista verkkokaupoista. En yksinkertaisesti halua kokeilla montaa kertaa heikompaa vaihtoehtoa. Fool me once, shame on you – fool me twice, shame on me!