Toimita mitä lupaat

Hakusessa on uusi kirjanpitäjä yritykselleni, joten eri tilitoimistojen sivuilla on tullut notkuttua ahkerasti. Myynnillistä tekemistä olisi monella paljon, koska asiakkaan on hankala hahmottaa mikä kunkin tilitoimiston etu on. Jokainen tarjoaa luotettavaa taloushallintoa, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan.

Myös tarjousten vertailu on osoittautunut kimurantiksi. Onko pienempi palkanlaskennan kulu parempi kun halvat viennit? Mikä softa on käyttäjälle helppo eikä tarvitse itse olla täysinoppinut kirjanpitäjä sitä käyttääkseen?

Onneksi tajusin kysyä suosituksia, niin lista lyheni huomattavasti.

Tilaa esite

Eräs tilitoimisto näytti houkuttelevalta, koska tuotteet oli järkevän oloisesti paketoituja eikä hintakaan näyttänyt mahdottomalta. Halusin lisätietoja, joten klikkasin ”tilaa esite”. Ihmettelin, kun luvattua esitettä ei koskaan tullut postilaatikkoon, tarkistin vielä roskapostinkin. Seuraavana päivänä olin jo unohtanut koko jutun.

Muutaman päivän päästä puhelin soi. Fonecta Caller (suosittelen) kertoi kuka soittaa ja muistin lähestyneeni tätä yritystä turhaan. OK, vastataan – ehkä kadonneen tarjouksen salaisuus paljastuisi!

Linjan toisessa päässä oli ihan asiallinen myyjä, joka tarjoutui ensi tilassa tulemaan myyntikäynnille. Ihan tähän en ollut vielä valmis, koska aika on rajallinen resurssi ja sen vuoksi varjelen kalenteriani ei-niin-potentiaalisilta palavereilta. Niinpä kysyin pyytämäni esitteen perään, jotta voisin ensin karkealla tasolla varmistua palvelun sopivuudesta. Vastaus yllätti: Ei meillä ole esitettä.

Kysyinpä sitten uteliaana, että miksi ihmeessä lupaatte verkkosivuillanne esitteen jos sellaista ei voi saada? Kuulemma hän voisi sellaisen tehdä – mutta tulisi mieluummin ensin käymään. Jostain syystä tapaaminen ei realisoitunut.

Älä huijaa

Pikaoppaan lataaminen on kätevä keino hankkia palveluista kiinnostuneiden sähköpostiosoite ja lisätä heidät markkinointilistalle. Vaihtokauppa on reilu: anna yhteystietosi, niin saat kaipaamaasi tietopaketin jonka olemme koonneet. Sen sijaan pelkän esitteen laittaminen yhteystietokyselyn taa on jo siinä rajalla: minusta olisi järkevämpää laittaa esite kaikkien vapaasti ladattavaksi, jolloin kynnys siihen tutustumiseen laskisi edelleen. Annoin silti yhteystietoni, koska palvelu näytti kiinnostavalta ja olin saanut heistä suosituksen.

Odotukseni oli tietysti luvattu esite sähköpostiin, mutta tämä ei koskaan toteutunut. En ymmärrä millä logiikalla tähän on päädytty, koska on yksinkertaisesti typerää luvata jotain ja sitten laiminlyödä lupaus – tässä tapauksessa esitteen toimittaminen sähköpostiin. Asiakas alkaa väkisin miettiä, mitkä muut lupaukset ovat vain sanahelinää.

tilaa esite

Kuvankaappaus tilitoimiston verkkosivuilta. Lomakkeella annetaan selvä lupaus – esite lähetetään sähköpostiisi.

Osasin odottaa yhteydenottoa, mutta oletin sen tulevan vasta luvatun esitteen jälkeen. Myyjä olisi silloin aloittanut puhelun paljon paremmasta asemasta vaikka kysyessään: ”sait varmaan meidän esitteen, jäikö siitä kysymyksiä?” En varmasti ole ainoa, joka ensimmäisenä kyselee puuttuvan esitteen perään.

Tämäkin tyyli toimii, koska ei sitä muuten käytettäisi. Ilmeisesti kaikki eivät takerru pikku yksityiskohtiin kuten minä. Silti luvatun esitteen toimittamisesta ei olisi ainakaan haittaa: kunnon infopläjäys palvelun hyödyistä vaikkapa muutamalla hyvällä referenssillä ryyditettynä paitsi täyttäisi asiakaslupauksen, niin myös parantaisi myyjän mahdollisuuksia naulata kauppa.

Luottamus on kaiken kaupankäynnin perusta. Älä mokaa lupaamalla jotain, jota et edes aio toimittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *