Seth Godin on varsinainen markkinoinnin macgyver. Pari kirjaa on tullut aiemminkin luettua (linkki kirjan The Dip arvosteluun), joten uutukainen This is Marketing oli helppo ostaa Amazonin suositusten perusteella. Tämä oli hyvä ostos, kyllä algoritmi tietää!
Kauppakorkean yksinkertaiset markkinoinnin kurssit (ja myös yksinkertaiset, mutta kauniit markkinoinnin tytöt) ovat jättäneet markkinoinnista vahvan kuvan puuhastelijoiden suojatyönä. Markkinointi onkin monin paikoin edelleen sama asia kuin mainostaminen, eli täräytetään vielä vuonna 2019 printtimediaan mainos ja toivotaan parasta (miksi mitata?). Edistyneemmissä taloissa puolestaan poltetaan puoli miljoonaa firman omaan fonttiin, josta silti lopulta puuttuu ääkköset. Noh, vitsit vitsinä, ei kai tässä ole varaa naureskella, koska onhan tuota markkinointia itsekin tehty jälkikäteen ajateltuna niin että hävettää. (Ja tuskin vieläkään tehdään hyvin, siksihän tämä kirjakin tuli ostettua…)
Monessa paikassa vikana on myynnin ja markkinoinnin keinotekoinen jaottelu, vaikka niiden kuuluu olla läheisessä vuorovaikutuksessa. Myynnin pitää pystyä jatkamaan tarinaa, jonka markkinointi aloittaa – vai meneekö se toisin päin? Molemmissa funktioissa tärkeintä on ymmärtää mitä asiakas haluaa – myös Seth Godinin mielestä. Godin esittää markkinoinnin tavalla, jonka ostan, koska se sopii hyvin omiin kokemuksiini (tai sitten kärsin vahvistusvinoumasta).
Kirja antaa älyttömän määrän työkaluja pohtia missä tilanteessa yritys on paras vaihtoehto asiakkaalle. Asiakashan valitsee aina itselleen sopivimman vaihtoehdon, vaikka pitäisit itse asiakasta idioottina kun ei tajua ostaa sinulta. Seth pitää tärkeänä viestiä myös sitä kenelle palvelu ei ole suunnattu, jotta kummankaan osapuolen aikaa ei hukata. Kirjoitusvirheitä vilisevä spämmi on suunnattu tyhmille, koska spammeri ei kuitenkaan saisi fiksuilta rahaa.
Godin pohtii kirjassa markkinoinnin eettisyyttä. Hän sanoo suoraan vaikkapa tupakan markkinoinnin olevan pahasta, eikä anna markkinoijan mennä ”teen vain työtäni” selityksen taa. Kirkasotsaista asennetta tarvittaan laajemmin sekä myynnin että markkinoinnin kentällä. Kerrankin joku sanoo asian suoraan.
Mitä tästä sitten jäi käteen? Tärkein oppi on lähteä ajattelemaan tuotetta pienimmän mahdollisen markkinan kautta. Ketkä ovat ensimmäisiä, tärkeimpiä tai potentiaalisimpia asiakkaitasi? Mitä heitä yhdistää? Miten markkinoin heille?
Kirjan tärkein kysymys on mitä meidälaisemme ihmiset tekevät? Millaiset ihmiset haluavat ostaa juuri meiltä? Mitä he haluavat sillä saavuttaa? Mihin joukkoon kuulumme?
Kirja kertoo samaan aikaan markkinoinnista kaiken ja ei yhtään mitään. Kirjan esimerkit ovat erinomaisia, mutta niiden soveltaminen omaan bisnekseen vaatii rankasti työtä. Aion silti yrittää.
Arvosana: 5/5