Kesän ohjelmassa oli puuntaimien istuttaminen parin hehtaarin alalle. Helppo homma, jonka ajattelin ottaa hyötyliikunnan kannalta. Ajattelin selviäväni urakasta parissa viikossa rauhaksiin tehden, jos se ammattilaiselle olisi päivän työ.
Ostaminen on aina hankalaa jos on amatööri. En ihan tarkkaan tiennyt paljonko taimia tarvitaan ja miten itse istutusprosessi toimii. Google toi ensimmäisenä näkyville suurten metsäyhtiöiden mainoksia ja sivustoja, joilla asia oli esitetty epämääräisesti. Ensikertalaiselle jäi kuva, että tietoa pantattiin siinä toivossa, että asiakas ostaisi taimien lisäksi myös istutustyön. Jouduin hakemaan tietoa muilta sivustoilta.
Vaikeaa myyntiä
Päädyin ensimmäisenä laittamaan viestin UPM:n palveluun. Pistin selväsanaisen tarjouspyynnön sähköpostiin; siinä kerrottiin vain montako kuusen- ja koivuntainta tarvitaan, sekä maininta milloin taimet tarvitaan. Minulla ei ollut tietoa toimittaako yritys taimet vai saako ne noutaa jostain, joten jätin asian kokonaan käsittelemättä.
Vastaus tuli samana päivänä, mutta siitä ei ollut iloa: Jos paikkakunta on X, ota yhteyttä henkilöön Y. Enpä jaksanut ottaa. Miksei aspa pyytänyt myyjää soittamaan minulle?
Sen sijaan jatkoin googletusta. Seuraavaksi päädyin Metsäforestin sivuille, ja ostaminen näytti sielläkin ihan yhtä vaikealta.
Jatkoin etsintää, ja alkoihan niitä verkkokauppojakin löytyä. Lopulta päädyin Finforelian verkkokauppaan, jonka hakusanaoptimoinnissa tosin olisi parantamisen varaa. Ohjeet olivat selkeät, toimitustavasta ei jäänyt epäselvää, ja tilauksen sai tehdä suoraan verkkokaupassa. Amatöörikin osasi ostaa!
Pientä alkukankeutta
Tilasin taimet kahdessa erässä, sillä en halunnut kaiken muun kiireen keskellä huhkia metsässä yötä myöten, jos istuttaminen ei olisikaan niin helppoa kuin mitä kuvittelin. Hyvä niin, sillä helatorstaiviikonlopulle suunnittelemani istutus siirtyi keskivakavan miesflunssan takia tuonnemaksi.
Henkilökunnan mukaan verkkokauppa pyöri nyt ensimmäistä kautta. Se kärsikin vielä pienistä lastentaudeista, sillä noutopäivän joutui erikseen sopimaan sähköpostilla. Halusin noutaa taimet, sillä matka Nurmijärven taimitarhalle ei ollut pitkä, ja rahdille olisi tullut reippaasti hintaa. Kenties rahtituotteiden tilaus olisi hoitunut automaattisesti?
Ensimmäinen erä oli sitä mitä pitikin: 2-vuotiasta jalostettua kuusta. Toinen erä muuttui lennossa samaksi kamaksi, koska 1-vuotiasta kuusta ei ollut Nurmijärven varastossa, vaikka verkkokauppa antoikin sitä ostaa. Onneksi olin tilannut eri tavaraa vain kokeilumielessä; ajattelin kokeilla onko taimissa käytännön eroa (nettiväitteiden mukaan 1-vuotiaan taimen juuri on vahvempi suhteessa taimen kokoon).
Taimien istutuskin sujui lopultakohtuullisen mallikkaasti. Pottiputkella työskentely ei ollut ihan niin sujuvaa ja nopeaa kuin ammattilaisella, mutta niin vaan reilut 2500 tainta löysivät tiensä maahan. Maapohja on kivikkoista, joten välillä sopivaa mätästä sai hakea. Noin 120-130 taimen tuntinopeudella aikaa meni 20 tuntia, kun ammattilainen olisi selvinnyt kenties yhdessä (pitkässä) päivässä.
Tee ostamisesta helppoa
Taimikauppiaat eivät ole ainoita, joilla menee kauppaa sivu suun epämääräisen ostoprosessin ja kehnon liidien käsittelyn vuoksi. Mitä sitten pitäisi tehdä?
Hoida ainakin nämä kuntoon:
- Rakenna verkkokauppa, jos sinulla on tuotemyyntiä. Asiakas ostaa usein ihan mielellään itse, jos siihen annetaan mahdollisuus. Tämä on sitä paitsi sellaista myyntiä, joka ei kuormita lainkaan omia myyjiäsi!
- Laita hinnat esille. Mikään ei ärsytä enempää kuin halvalla hinnalla mainostaminen, vaikka todellinen hinta selviää vain tarjouspyynnön jättämällä. Luulisi, että edes karkean hinnaston pystyy tekemään?
- Auta asiakasta ostamaan. Verkkokaupan tuotekuvauksessa pitää olla perustiedot siitä mitä asiakkaan on huomioitava. Taimien tapauksessa pitää tietää ainakin menekki hehtaarille, mille maantieteelliselle alueelle lajike sopii, taimien sopiva istutusajankohta ja tietenkin käsittelyohjeet.
- Varmista varastosaldon oikeellisuus. Minulle 1-vuotiaan taimen vaihtuminen 2-vuotiaaksi ei ollut ongelma, mutta kenties joku toinen ei olisi ollut samaa mieltä.
- Jos verkkokaupan pystyttäminen on mahdoton homma, niin hoida edes tarjouspyynnöt kunnolla. Minua ärsyttää suunnattomasti, kun tarjouspyyntöön vastataan antamalla myyjän yhteystiedot ja kehottamalla ottamaan myyjään yhteyttä. Miksi? Myyjän tehtävä on ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja myydä!
Ja vaikka verkkokauppa rullaisikin hyvin, niin älä silti unohda omaa myyntiä. Aktiivisen myynnin avulla on mahdollista hankkia keskimääräistä suurempia ja kannattavampia asiakkaita! Homman kuntoonlaittamisen voi aloittaa vaikkapa ottamalla yhteyttä allaolevalla lomakkeella.