Säästä aikaa tekemällä kerralla valmista

Kaikilla on aina kiire. Ehkä siitä syystä kellään ei ole aikaa tehdä kerralla valmista. Silti kaikilla on aikaa tehdä toisen kerran.

Ajoissa tekeminen vasta aliarvostettua onkin. Muistelen Kauppakorkean vuosina olleeni varsinainen kummajainen, koska tein läksyt alta pois heti ne saatuani. On muuten pikkaisen leppoisampaa tehdä pitkähköjä caseja kun dedikseen on kuukausia, kuin aloittaa vasta edellisenä iltana.

Kauppakorkea taitaa muuten olla ainoa paikka, jossa tekemättä jättäminen oikeasti toimi. Pari kertaa nimittäin meni tentti materiaaliin koskematta läpi (kerran jopa arvosanalla 5), vaikka tämä ei ikinä toiminut TKK:n puolella. Kun tähän yhdistää heppoisat laskuharjoitukset, niin ei liene ihme, että käsitys markkinoinnin pääaineen helppoudesta istuu syvässä.

Työelämässä asiat toimivat eri lailla. Kannattaa tehdä kerralla priimaa, koska vaikea tapa on poikkeuksetta myös nopein tapa. Kiireinen ei ehdi tehdä sutaisemalla.

Säästä aikaa tekemällä kerralla valmista

Myyjät oikovat monessa paikassa. Kun hoidat ainakin nämä kolme asiaa joka kerta kunnolla, takaan kiireen vähenevän ja stressin ainakin puolittuvan.

  1. Opettele tuote. Pelottavan iso osa myyjistä ei malta opetella myymäänsä tuotetta läpikotaisin – vai oletko joskus nähnyt nettiautossa ilmoituksen, jossa auton tiedot ovat oikein? Pahimmillaan laiskuuden takia menettää kauppaa, kun ei ymmärrä kuinka monella tavalla asiakas voi ostamisesta hyötyä. Joka tapauksessa menettää ainakin aikaa, kun joutuu moneen kertaan selvittämään vastauksia yksinkertaisinkiin kysymyksiin. Onpas mukavaa tavata asiakas toisenkin kerran, kun vastauksen tietämällä olisi voinut clousata kaupan saman tein. Tai olisi välttänyt kokonaan ”mikä akku autossa on”-tyyliset turhat kysymykset kirjoittamalla Leafin myynti-ilmoituksen kerralla oikein.
  2. Kertaa asiakkaan kanssa mitä puhuttiin ja sovittiin. Uuden asian omaksuminen ei käy nopeasti, joten tuotteen edut eivät jää kerrasta mieleen. Asiakkaan kanssa täytyy käydä moneen kertaan läpi miksi kannattaa ostaa ja mikä on hänelle oleellisin hyöty. Muista kerrata, vaikka olisi jo kuinka kiire seuraavan asiakkaan luo tai kotiin!
    Kun kaupoille on päästy, täytyy hyödyt kerrata vielä uudelleen ostokrapulan välttämiseksi. Sen lisäksi kannattaa myös kaupan ehdot ja tulevat toimenpiteet kerrata epäselvyyksien välttämiseksi. Kun vielä muistat laittaa tilausvahvistuksen perään, vältyt suurella todennäköisyydellä kauppojen peruutuksilta tai uudelleen neuvotteluilta. Aikaa säästyy!
  3. Hoida asiat heti. Moni myyjä jättää sovittuja asioita roikkumaan, koska ei muka ehdi tehdä heti. Mitä jos muistiinpanot kirjaisi aina puhelun tai tapaamisen jälkeen? Mitä jos ei odottaisikaan huomiseen tarjouksen kanssa? Asioiden vetkuttelu nimittäin kostautuu, kun et enää muistakaan kaikkia detaljeja ja esimerkiksi kirjoitat tarjouksen väärillä tiedoilla. Pahimmillaan kauppa pitkittyy, kun joudut kyselemään unohtamiasi asioita uudelleen tai asiakkaan luottamus heikkenee odottelun vuoksi.
    Toinen klassikko on ikävien asioiden välttely, jolloin nakki siirtyy tehtävälistalla aina seuraavalle päivälle – niin kuin muka se huvittaisi silloin yhtään sen enempää. Lopulta olet arponut kuukauden viiden minuutin puhelun ottamista, ja asiakas peruu kaupan kun et itse tunnustanut sinänsä mitätöntä mokaasi. Aloitapa alusta.

Kesälomakausi lähestyy. Mitä jos hoitaisit jäljellä olevat hommasi kerralla kuntoon, jotta niihin ei tarvitsisi palata enää elokuussa uudelleen?


Lomien jälkeen tehtävää on paljon. Mitä jos hoitaisit tänä vuonna syksyn myyntikoulutukset tai vaikka buukkaksen ulkoistuksen nyt? Ota yhteyttä allaolevalla lomakkeella ja vietä kesäloma rennommin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *