Saako asiakas pilata maineesi?

Kuusi vuotta sähköautolla tuli täyteen vapun hujakoilla, ja patteriautoilusta on lopulta tullut valtavirtaa. Viime vuonna myydyistä uusista autoista joka kolmas oli sähköauto, ja kun lataushybridit otetaan mukaan, huomataan että suurimmassa osassa uusia autoja oli jo töpseli. Kaihoten muistelen vanhoja hyviä aikoja jolloin menossa oli vielä seikkailun tuntua: nyt on latureita koko maa pullollaan toisin kuin vanhaan hyvään aikaan, jolloin Via Balticaa ajaessa sai metsästää puutarhamyymälän kolmivaihepistoketta.

ABC myy halvalla hidasta latausta

Osuuskauppa on tullut rytinällä mukaan latausbisnekseen ABC-lataus -brändin alla. Nimellisesti puhutaan latureiden olevan priimaa, mutta valitettavasti kauniin kuoren alta löytyy sitä kuulua silkkoa. Sähkö on houkuttelevasti hinnoiteltua, mutta siihen se sitten jääkin.

ABC:n kumppanina on kotimainen kasvuyhtiö Kempower, jonka latausjärjestelmä on periaatteessa sekä teknisesti erinomainen että liki täydellisen käyttäjäystävällinen. Latauspistoke on mukavan jousen päässä, ja yltää kätevästi ruudun joka nurkkaan, eli auton latauspistokkeen sijainnilla ei ole väliä. Vaikka sähköauto olisi se surullisenkuuluisa Toyota tai muu kännykkäsovellukseton raakile, ei se Kempowerilla haittaa, koska QR-koodin lukemalla oman auton latausta voi seurata lounaan äärestä. Kaikki on siis kunnossa – vai onko?

Miksei tämä #%&% lataa!

Keskustelupalstoilla Kempowerin laturit saavat jatkuvasti kritiikkiä siitä, ettei autoon tule sähköä oletetulla teholla. Jos sivuutetaan klassikotapaukset, eli täydehköllä akulla huonon pikalataustehon saavat, sekä automyyjien kehnosti pakkasen vaikutuksista perehdyttämät asiakkaat, on yhdistävä tekijä ABC. Vika ei kuitenkaan ole Kempowerin toimittamissa laitteissa, vaan heidän asiakkaassaan.

Syynä ongelmaan on ABC:n säästökuuri, sillä latauskentän tehomodulien määrässä on säästetty. Pikalatauskenttää mainostetaan suurilla 100-300 kW lataustehoilla, mutta unohdetaan viestiä käyttäjille lupauksen täyttyvän mikäli kentällä on vain yksi auto lataamassa. Kun lataajia on useampia, jaetaan teho kaikkien lataajien kesken, jolloin pahimmillaan laturin nokassa kökötetään 3-6 kertainen aika odotuksiin nähden. Esimerkiksi 150 kW tehoisena mainostettu pikalaturi on kaikkea muuta kuin pikainen, kun teho jaetaan viidelle muullekin autolle. Hitaampaa kuin Baltiassa vuonna 2019!

Kilpailijoiden latauskentillä Kempowerin latureihin on asennettu reilummin tehomoduleja, jolloin tyypillisesti ainakin kaksi autoa kykenee saamaan täyden tehon samanaikaisesti. Tilanne muuttuu käyttäjän kannalta radikaalisti, jos worst case on naurettavan 25 kW sijaan vaikkapa 50 kW tai 75 kW. Omasta mielestä ABC:n kW-pohjainen hinnoittelu on muutenkin typerä, koska malli ei mitenkään huomioi laturilla kulutettua aikaa, eikä siten kannusta siirtämään autoa sivuun kun lataus on valmis. ABC:lle ajaessa ei koskaan tiedä onko siellä tilaa.

En tunne osuuskaupan bisnesstrategiaa, joka voi ihan hyvin pohjautua sille, että asiakkaat houkutellaan edullisella sähköllä asemalle, ja otetaan heiltä rahat pois pitkän tauon aikana. Suurin osa ei varmaankaan edes tajua notkuvansa aakkosasemalla tuntitolkulla mättäessään raastetta koko rahalla (vaikka vielä puoli vuotta aiemmin vastusti sähköautoja ”pitkien latausaikojen” takia), jolloin hidas lataus ei edes haittaa. Kenties muutama tyytymätön pikemmin indikoi siitä, että järjestelmä on sopivasti optimoitu ja eurovirta maksimoituu…

Vaikka ABC:n strategia toimii heidän omasta näkökulmastaan hyvin, niin Kempowerin puolelta tilanne ei ole yhtä hyvä. Jos olisin Kempowerilla töissä, huolestuisin ABC:n toiminnasta jo oman maineeni takia. Jos aloitteleva sähköautoilija saa sen kuvan, että Kempowerin laturit ovat huonoja, niin jossain kohtaa mainehaittaa alkaa väkisin vaikuttaa. Ainakin mielikuvan muuttaminen vaatii duunia, ja asettaa laturimyyjän takamatkalle, kun ostajan ensivaikutelma on negatiivinen. Kaikki pettyneet eivät mene nettiin haukkumaan Kempoweria ja hoksaa syntipukin olevankin ABC.

Autoliittokin kuhnailee

Toinen kummallista laturistrategiaa harjoitteva palveluntarjoaja on Autoliitto. Esimerkiksi Nurmijärvelle moottoritien varteen on levähdysalueelle asennettu 100 kW kenttä neljällä pistokkeella, eli tarjolla on 25-100 kW latausteho. Vaikka kentällä olisi yksin, on latausteho nykypäivän standardeilla naurettava: edes minä en saa 11 vuotta vanhalla Teslallani täyttä tehoa!

Autoliitto lataus
Mitä tässä on ajateltu: Latauskenttä moottoritien varressa ja maksimiteho 100 kW? Jos autoja on kaksi, saa 50 kW, ja täydellä kentällä tehoksi jää huikeat 25 kW. KUVA: Autoliiton verkkosivut

En ymmärrä mitä tässä on ajateltu. Jälleen perusautoilija saattaa hyvin kuvitella, että täytyyhän Autoliiton ymmärtää asian päälle. Kun tehoa ei tule ja matkan eteneminen venyy, osoittaa syyttävä sormi laturivalmistajaa. Hitaus kyrsii varsinkin kun jo haluaisi kotiin, ja olisikin jo melkein kotona jo sähköä olisi tullut odotetusti.

Avaan vielä lukuja: uudet, pätevät sähköautot ottavat vastaan jo yli 200 kW tehoa (korealaiset 800 voltin laturista), parhaimmillaan 250 kW (uudet Teslat, Audit ja Porschet). Siis lataustauko tässä paikassa kestää vähintään tuplat ja pahimmmillaan 10 kertaa pidempään mitä auto mahdollistaisi! Kun tähän tulee akku sipissä ja Helsinkiin pitäisi päästä, venähtää 3 minuutin nopsa lataushetki pahimmillaan puolen tunnin kärvistelyksi.

En oikein tiedä mitä tässä on ajateltu Kempowerin päässä, sillä käsittääkseni laturikauppa on käynyt kuumana. Osuuskauppa on iso asiakas, joten onko tässä ajateltu, että myydään mitä asiakas haluaa, vaikka meille tuleekin kuraa käyttäjiltä. Samoin Autoliitto kuulostaa isolta toimijalta, joten onko iso referenssiasiakas mainehaittaa suurempi ilo?

Vai lasketaanko näissä sen varaan, että asiakas ostaa myöhemmin päivityksiä kenttiin, joten tärkeintä on saada jalkaa ovenväliin? Tuskin tehomoduulien tuotanto mikään pullonkaula on? Jos olisi, niin kannattaisi tietenkin myydä paljon pieniä järjestelmiä kuin vähän isoja. Vai ohjaako kateajattelu myymään monia järjestelmiä). Vai mietitäänkö kovan kysynnän keskellä koko asian olevan merkityksetön?

Ehkä huoleni ovat aiheettomia. Pohtisin silti asiaa käyttäjäkokemuksen näkökulmasta ja tiedottaisin käyttäjää tilanteesta. Kempowerin sovellus on siitä hyvä, että se kertoo käyttäjälle jo nyt, mikäli auto rajoittaa lataustehoa. Ehkä sinne pitäisi selvyyden vuoksi lisätä info, että auton sijaan Autoliitto tai ABC rajoittaa lataustehoa. ”Latauskenttä toimii täydellä teholla ja valitettavasti et saa niin paljoa virtaa mitä autosi voisi ottaa vastaan. Sori siitä!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *