Puhelinmyynti on hyödyllistä

Puhelinmyynti herättää vahvoja tunteita. Puhelinmyynnin kieltämistä ajetaan säännöllisin väliajoin, eikä moni tajua mitä hyvää myynti tuo tullessaan. Ja kuinka voisikaan tajuta, kun saa päivän viidennen soiton ylihintaisista vitamiineista.

Bisnestä voi tehdä kahdella tavalla. Pitkäjänteinen ja menestykäs liiketoiminta vaatii tuotteen, joka toimii, ja josta on asiakkaalle hyötyä. Tuotteen ei tarvitse olla paras, vaan riittää kun se jollain osa-alueella on asiakkaalle paras vaihtoehto. Monissa asioissa riittävän hyvä on asiakkaan paras vaihtoehto.

Huijarin tie on lyhyempi. Ääritapauksessa tuote ei toimi edes teoriassa, tai palvelun luvataan tekevän jotain mitä se ei tee. Perinteiset hakemistohuijaukset ovat tyypillinen tämän kategorian tuote: härskeimmillään laskuja lähetetään yrityksille jotka eivät ole edes tilanneet, ja rehdeimmissäkään tapauksissa ostajalle ei ole mitään hyötyä olla mukana hakemistossa, jota kukaan ei käytä.

Huijareilta ei voi välttyä. Jos puhelinmyynti kielletään, niin puhelinhuijari keksi jonkin toisen tavan koijata apinaa. Todennäköisimmin huijari jatkaa soittamista, koska eihän hän aiemminkaan ollut kiinnostunut toimiensa laillisuudesta. Puhelinmyyntikielto purisi vain rehellisiin toimijoihin.

Mitä hyötyä puhelinmyynnistä on?

Puhelinmyynti ei ole tarpeen kaikille yrityksille. Vakiintuneet, vuosikymmeniä tarjolla olleet palvelut ovat kaikkien tiedossa. Vaikkapa pankkipalveluita tai rautakauppatuotteita etsivän on helppo etsiä netistä itselleen sopiva vaihtoehto, ja ostaa haluamaltaan palveluntarjoajalta.

Uudemmissa palveluissa tilanne on toinen. Kun potentiaaliset asiakkaat eivät tunne yritystäsi tai sen tuotteita, on heille jotenkin kerrottava niistä. Monissa tapauksissa puhelinsoitto on tehokkain tapa kertoa ihmisille miksi heidän kannattaa harkita uuden tuotteen ostamista.

Uusien yritysten kohdalla kukaan ei tiedä olemassaolostasi. Vaikka tekisit mitä, niin nousu Googlen kolmossivulta hakutulosten kärkeen vie kuukausia ja maksaa maltaita. Kiinteät kulut rullaavat koko ajan, joten harvan uuden yrityksen kassa kestää passiivista inbound-liidien odottelua.

Täysin uusien tuotteiden kohdalla tilanne on kaikkein vaikein. Kun asiakkaat eivät edes tiedä, että kyseinen palvelu on olemassa, niin kuinka joku osaisi etsiä yritystäsi ja tuotettasi? Kuinka voit ostaa auton, jos olet kuullut vain hevoskärryistä?

Uudet tuotteet ovat vaikeita jopa pitkään toimineille yrityksille. Vaikka kuinka rummuttaisit uutta palvelua netissä ja somessa, eivät kiireiset asiakkaasi välttämättä huomioi sitä millään lailla. Ja vaikka huomioisivatkin, niin silti he eivät ymmärrä mitä hyötyä siitä on juuri heidän bisnekselleen. He voivat kuvitella palvelun maksavan liikaa, sen käyttöönoton olevan liian työläs ja hyötyjen paljon pienempiä, jolloin vasta myyjän yhteydenotto auttaa asiakasta ymmärtämään tuotteen hyödyt.

Puhelinmyynti on hyödyllistä

Puhelinmyynti on edelleen tehokkain tapa kontaktoida uusia, potentiaalisia asiakkaita. Jo lyhyen keskustelun aikana on mahdollista selvittää, onko asiakkaalle hyötyä hänelle aiemmin tuntemattomasta tuotteesta. Todella moni on ilahtunut kuulleessaan tuotteesta, jonka olemassaolo oli hänelle yllätys.

Myös vanhojen asiakkaiden kontaktoinnissa puhelin on lyömätön. Vaikka uutiskirjeet tai somemarkkinointi olisi tehty esimerkillisesti, eivät kaikki yksinkertaisesti ehdi tai halua paneutua saamaansa markkinointiviestintään. Nopea puhelu tutulta toimittajalta otetaan hyvin vastaan, ja moni kysyy miksei hänelle ole aiemmin kerrottu näin hyödyllisestä palvelusta. No on yritetty, mutta vasta soitto pysäytti!

Oletetaan, että toimeksiantajamme on kehittänyt palvelun, josta on yrityksellesi suurta hyötyä siten, että sen käyttöönotto pienentää kuluja 30 000 euroa joka vuosi. Haluatko, että puhelinmyyjä soittaa sinulle ja kertoo uudesta palvelusta, ja säästät 30 000 euroa heti tänä vuonna? Vai haluatko mieluummin ostaa tuotteen itse viiden vuoden kuluttua, kun lopulta kuulet siitä?

Kun puhelinmyyjä seuraavan kerran soittaa, niin kysy myyjältä miksi häntä kannattaa kuunnella. Hän saattaa tehdä sinulle ehdotuksen, johon kannattaa tarttua vaikket ikinä ostaisi mitään puhelimessa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *