Perusasiat takaavat joulukaupan onnistumisen

Vähittäiskaupassa on tällä viikolla ratkaisunhetket tämän vuoden tärkeimpään, eli joulumyyntiin.

Itse olen joulumyyntiasiakkaana liki painajainen. Ostan useimmiten lahjat alennusmyynneistä pitkin vuotta ja jätän viimeisen viikon panikoinnin suosiolla muille. Oma paniikkini liittyykin sitten siihen, että mistä ihmeen piiloista löydän kaikki ennakkoon ostamani lahjat? Usein niitä vielä pitkälle seuraavan vuoden varrella tulee jostakin kätköistä yllätyksenä vastaan.

Luultavasti olen tässäkin asiassa kuluttajana kuitenkin marginaalissa, joten vielä on myyjillä paljon tehtävää tämän joulun myynnin kartuttamiseksi, kun isojakin hankintoja tehdään vielä viimemetreillä pukinkonttiin. Ja toki minullakin on joku lahja on vielä hankkimatta, ja hyvällä myyjällä on mahdollisuus myydä niitä vielä useampikin.

Tilaisuutensa on myös vielä perinteisellä ruokakaupalla, niitä tuotteita kun ei voi ostaa pitkin vuotta, vaan jouluruuhkaan on vain suostuttava mukaan. Etenkin kun verkkokauppa ei vielä ruokakaupassa kilpaile yhtä vahvasti markkinoista kuin monella muulla toimialalla.

Henkilökohtaisella palvelulla kilpailet verkkokauppaa vastaan parhaiten. Tänään kuulin mm. kauppiaasta, joka toimittaa kiireiselle asiakkaalle tilaustuotteet naapuripaikkakunnalle estääkseen tehokkaasti ostojen siirtymisen nettiin. Itse ainakin olisin valmis myös maksamaan tällaisesta palvelusta vähän lisää, etenkin kun joulun aikaan Postissa pakettien jonotteluun saa kulumaan rajallista aikaa muutenkin riittävästi.

Myyjän muistilista joulumyyntiin:

  1. Unohda omat joulukiireesi ja se, että ovet pitäisi saada kiinni täsmälleen aukiolon puitteissa.
  2. Huomioi jokainen asiakas katsekontaktilla, vaikket ehtisikään heti palvelemaan.
  3. Hymyile, Hymyile ja Hymyile!
  4. Kuuntele aidosti asiakasta kiireen keskelläkin.
  5. Tarjoa yksinkertaista ratkaisua. Vaihtoehtoja ei kannata esittää liikaa, koska stressitaso lahjahankinnoista on muutenkin riittävän korkea.
  6. Pohdi tuotteistuksesta valmiiksi muutama vaihtoehto suositeltavaksi puolisoilleen lahjoja etsiville kiireisille asiakkaille.
  7. Muista tarjota patterit ja muut lisätuotteet samalla, sijoittele ne myös siten, että ne muistuttavat myymälässä olemassaolostaan.
  8. Kysy rohkeasti onko jo kaikille lahjat ja tarjoamiset hankittuna, vai onko jotain minkä hankinnassa asiakas vielä kaipaa apua.
  9. Kysy tarvitseeko asiakas mukaansa pakkaustarpeita vai laitetaanko lahja kauniisti pakettiin (tästä moni on myös valmis maksamaan vähän ekstraa).
  10. Kertaa asiakkaalle millaiset ovat tuotteiden palautusehdot joulun jälkeen.
  11. Kiitä, että asiakas tuli (verkkokaupan sijaan) teille ostoksille ja toivota hyvää joulua!

Jo nämä yksinkertaiset perusasiat muistamalla, lisäät mahdollisuutta, että samat asiakkaat tulevat luoksesi seuraavinakin vuosina jouluostoksille.

Huippumyynnin videon lopusta parin viikon takaa voit myös tarkistaa, miten ruokakauppiaankin onnistumisen kokemukset koostuvat liikutukseen asti siitä, että on onnistunut tuottamaan asiakkailleen jouluiloa!

Huippumyynnin aamukahvin vieraana K-Supermarket-kauppias Satu Saarinen.

Julkaissut Huippumyynti Oy 4. joulukuuta 2017

Tsemppiä kaikille myyjille jouluviikon myyntiponnisteluihin ja rauhaisaa joulua toivottavat Huippumyynnin tontut!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *