Vuosi on ehtinyt helmikuulle, mikä tarkoittaa suurimman osan uudenvuodenlupauksista jo rauenneen. Osaa uudenvuodentinoissa tehdyistä lupauksista tuskin edes muistetaan seuraavana aamuna, mutta myös täysissä sielun ja ruumiin voimissa tehdyillä lupauksilla on taipumus jäädä hyviksi aikeiksi. Jos sinulle kävi näin, niin vielä asian ehtii korjata. Tänään käsittelemme tekijöitä, joilla parannat onnistumisen mahdollisuuksia.
Odota tuloksia vasta myöhemmin
Jokainen laihduttaja tuntee jojo-efektin, joka syntyy painon ensin laskiessa nesteen poistuessa elimistöstä dieetin alussa ja palatessa takaisin laihdutusinnon hiipuessa ensimmäisen lipsahduksen jälkeen. Malttamaton laihduttaja ei tee elämänmuutosta, vaan asettaa toivonsa ihmeen varaan, jonka hän tietysti on ansainnut kun kerran päätti dieetinkin aloittaa. Kun viiden vesikilon jälkeen paino ei jatkakaan laskemista samaa tahtia, lentävät hanskat naulaan ja palataan alkutilanteeseen.
Myynnissä tulokset tulevat vielä hitaammin. Kun alat opiskella säännöllisesti uusia taitoja tai lisäät kylmäsoittojen määrää, ei tulos tietenkään näy seuraavan kuun provikoissa. (Eikä todennäköisesti sitä seuraavankaan.) Kun sen sijaan päätät jatkaa valitsemallasi tiellä esimerkiksi puoli vuotta, niin tuloksia alkaakin yllättäen tulla, ja kaiken lisäksi ne tuppaavat olemaan pysyviä.
Anna tuloksille aikaa, äläkä masennu jos tammikuu myynti ei vielä vetänyt katosta läpi.
Jatka lipsumisesta huolimatta
Ensimmäinen vastoinkäyminen ei siis ole syy lopettaa. Jos et jaksanutkaan maanantaina liskojen yön jälkeen soittaa kaikkia suunnittelemiasi puheluita vaan notkuit iskuri.netissä koko aamupäivän, niin se ei tarkoita sitä, etteikö sinusta vielä myyjää saataisi. Kaikille sattuu lipsahduksia, niiden jälkeen on vain palattava suunnitellulle polulle.
Uskalla mokata
Uutta opetellessa myöskään virheiltä ei voi välttyä. Jos jokainen asiakas nauraa retkottaa myyntiesityksellesi, niin se ei tarkoita sitä, etteikö esitystä kannata hioa (eikä ainakaan palata siihen rupiseen prujuun ysäriltä), vaan sitä, että juuri tämä versio ei toimi. Muutaman iteraatiokierroksen jälkeen toimiva lopputulos kyllä löytyy.
Missään nimessä ei saa pelätä virheitä. Riskejä vältellessään välttelee tehokkaasti myös kauppaa.
Itse asiassa suurimmat mahdollisuudet löytyvät riskien kautta. Kokeilemalla uusia juttuja joita kollegat ja kilpailijat eivät uskalla kokeilla, saatat löytää jotain mikä avaa kauppahanat.
Suunnittele työsi
Työn tehostaminen tuntuu tarkoittavan liian monelle sitä, että painetaan pidempää päivää ja tehdään työt nopeammin. Myyjän kohdalla tämä siis tarkoittaisi lisää puheluita, lisää tapaamisia ja pidempää päivää, millä saa äkkiä ajettua itsensä suohon ja syvälle. Takki on varmasti tyhjä viimeistään maaliskuussa. Satunnaisesti voi ja kannattaakin kokeilla mihin omat rahkeet riittävät, mutta pidemmän päälle enemmän samaa on todella huono resepti.
Lean-filosofian mukaisesti kannattaa mieluummin tehdä vähemmän, mutta fiksumpia asioita. Ja loppuaika mietitään miten hommasta saisi vielä fiksumpaa. Kun kalenteri täyttyy paremmista tapaamisista, jotka on suunniteltu poukkoilun sijaan samaan kaupunkiin, niin lyhyemmästä päivästä huolimatta kauppaa tuleekin enemmän.
Suunnittele päiväsi etukäteen. Jos työpäivän ensimmäinen tunti menee siihen, että arvot mitä teet, niin ensinnäkin päivä lähtee takamatkalta ja kuitenkin laiskana päädyt johonkin toissijaiseen tehtävään. Kun illalla on päivän tehtävälista tehtynä, ei aamulla tarvitse kuin ryhtyä toimeen.
Ota vastuu
Suurin kauppojen syntymiseen vaikuttava tekijä löytyy poikkeuksetta peilistä. Myyntijohtaja, firman toimari tai edes Trump ei voi tehdä mitään, mikä vaikuttaisi kaupantekoon enemmän kuin oma tekemisesi. Oikeasti.
Niin pitkään kun pakenet huonoja tuloksia soittolistan, asiakashallintajärjestelmän puuttumisen, tyhmien asiakkaiden, horoskooppisi tai talouden suhdanteiden taa, et varmasti etene. Edes huono tuote ei oikeuta nillittämään. Jos tuloksesi riippuu pokien koijaamisesta, niin silloinkin on otettava vastuu tulevaisuudestaan joko vaihtamalla tuotetta tai viime kädessä taloa.
Kaupallista viikkoa!