Pakuostoksilla osa 2 – vinkkejä automyyjälle

Pakuturnee on jatkunut kiivaana. Kriteerit ovat tarkentuneet kakkoskorkeaan Ducatoon, Boxeriin tai  Jumperiin, joissa mahtuu seisomaan sisällä ja auto mahtuu edelleen talliin. Tarjontaa on, mutta autojen ja myyjien taso vaihtelee rajusti.

Eniten ihmetyttää myyjien välinpitämättömyys, myyntihaluttomuus ja suoranainen laiskuus. Erään liikkeen “hukattua” myynnissä olleen pakun olen varoitellut etukäteen tulostani odottelun välttämiseksi, joten liikkeessä on tiedetty asiakkaan olevan tulossa katsomaan juuri tiettyä autoa. Silti yhtä poikkeusta lukuunottamatta myyjä ei ole tiennyt autosta yhtikäs mitään ja usein autosta on löytynyt suoranaista sanomista.

Erästä autoa ajoin katsomaan Porvooseen saakka ja ilmoitin tulostani etukäteen. Kuvien perusteella auto oli ollut myynnissä puoli vuotta, ja myyjäkin oli valmis tinkaamaan hintaa jo sähköpostilla. Paikan päällä myyjä ei tiennyt auton historiasta mitään ja auton sivuovi oli ruostunut kiinni! Mitä jos myyjä olisi käyttänyt edes vartin auton tietojen kertaamiseen ja käynyt varmistamassa toimiiko pitkään seisoneessa autossa kaikki kuten pitää?

Toisen auton kohdalla moottorihäiriövalo pamahti heti tauluun, jolloin tehoja oli alennettu ja automaatissa ei toiminut kick-down. Testaa siinä nyt sitten onko isommassa koneessa järkeä.

Kolmannen kohdalla sähköpeilit eivät toimineet lainkaan ja peruutuskamerasta tuli lumisadetta. Eilispäivänä oli kuulemma toiminut.

Neljännen kohdalla kyydissä oli kaksi mottia halkoja (mikä sinänsä ei haitannut), mutta puutöiden venyminen ja vaimon synttärit estivät tarkemman koeajon seuraavan koko seuraavan viikon (!) ajan – vaikka myyjä valitteli että auto oli ollut jo pitkään myynnissä!

Viidennen kohdalla ylihinnoiteltuun autoon ei saisi sovittua kuin pikku alennuksen, ennen kuin myyntipäällikkö voisi hyväksyä asiakkaan tarjouksen viikon kuluttua. Kannattaisiko joku myyjistä valtuuttaa tinkaushommiin etteivät kaupat seiso?

Satasen ritsoissa edellämainitun kaltaisen toiminnan voisi vielä ymmärtää, mutta tutkittujen autojen hintahaitari on vaihdellut 15-35 tuhannen euron välillä. Luulisi siitä irtoavan pikku provikat jo myyjällekin. Ja vaikka koeajettuja autoja on takana jo pitkälti toistakymmentä, ainoastaan YKSI myyjä on jälkikäteen ollut yhteydessä, hänkin erikseen pyydettäessä.

Huippumyyjien vinkit autokauppiaille:

  1. Selvitä autosta edes perustiedot, kun tiedät asiakkaan olevan tulossa.
  2. Tarkista, että auto toimii. Yllättävä vika antaa aika surkean ensivaikutelman.
  3. Jos asiakas on lämmin ja haluaa koejaa auton uudelleen, niin järjestä asia. Viikon päästä lämmin asiakas on jo kylmä.
  4. Soita perään jos haluat kaupan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *