Myyjän Seitsemän Kuolemansyntiä osa 2 – Himo

Synneistä puhuttaessa himo tuo ensimmäisenä mieleen hallitsemattoman seksuaalisen himon. Siitä kärsivä rakastaa itse rakkautta enemmän kuin sen kohdetta. Tätä himoa pyrittiin hillitsemään, koska sen uskottiin johtavan pikkuhiljaa ihan väkisin kaikenlaiseen irstailuun: aviorikoksiin, raiskauksiin, homosteluun ja tietysti myös eläimiin sekaantumiseen. Syntilistaa laadittaessa suhtautuminen seksuaalisuuteen ylipäätään oli varsin rajoittunutta; eihän edes normaalia avioseksiä saanut harrastaa kuin suvunjatkamismielessä.

Jatkuvasti elämyksiä himoava joutuu pettymään, koska jossain kohtaa mikään ei enää tunnu miltään. Isokin kauppa lämmittää mieltä vain hetken ja pieniä ei jaksa edes tehdä. Rouva on syytä vaihtaa säännöllisin väliajoin nuorempaan (ja isoryntäisempään), koska tavoitteena ei ole rakastaa vaan buustata omaa egoaan. Seksi ja kaupanteko eivät ole himosta kärsivälle vastavuoroista, vaan pelkkää ottamista.

Lihanhimo

Ajatusten pyöriessä makuukammarin puolella ei myyntityöstä tietenkään tule yhtään mitään. Tämän ei kuitenkaan ole useimpien myyntitykkien suurin ongelma, koska asia on helppo hoitaa pois päiväjärjestyksestä nykyisin hyväksytyn autoerotiikan keinoin ainakin hetkeksi aikaa – ilman pelkoa sokeutumisesta. Jos sen sijaan viettää jokaisen lounastunnin thaihieronnassa, saatta päätyä pulaan – ainakin rahapulaan.

Himokas myyjä saattaa päätyä ihan vääränlaisiin tapaamisiin. Jos kriteerinä on palvelutarpeen sijaan ainoastaan hemaiseva Linkedin-profiili ja myyjä yrittää ensisijaisesti myydä itseään, saattaa myyntijohtajalla olla pian asiaa. Toki myyjän ja asiakkaan välinen keskinäinen kipinä ja flirtti edistää kaupankäyntiä, mutta niiden varaan ei asiakassuhdetta kannata perustaa.

Rahanhimo

Rahanhimo on myyjän synneistä vakavin. Siinä kohtaa kun myyjää ajaa oman rahapussin kasvattaminen ollaan pahasti hakoteillä, koska tehtyjä diilejä ei ohjaa asiakkaan etu. Ei mene pitkään, kun aspaan alkaa tulvia valituksia pikkaisen sinnepäin tehdyistä kaupoista ja katteettomista lupauksista. Rahanhimosta kärsivä myyjä on uhka paitsi itselleen, myös edustamalleen yritykselle.

Rahanhimosta ei koskaan parane, koska rahaa ei voi saada riittävästi. Nälkä kasvaa syödessä, ja kulut kasvavat nopeammin kuin menot. Rahanhimoinen myyjää ottaa entistä enemmän riskejä ja painostaa entistä kovemmin asiakasta ostamaan. Rahaa tarvitaan, jotta voi ostaa jotain mitä ei oikeastaan edes tarvitse, osoittaakseen olevansa jotain henkilöille joita ei edes arvosta.

Pidemmällä aikavälillä myyjän kauppavirta tyrehtyy. Asiakkaat eivät osta uudestaan, jos edes suostuvat tapaamaan koko koijaria. Myyjän maineen kulkiessa hänen edellään ei uusiakaan kauppoja enää synny.

Kunnianhimo

Kunnianhimosta kärsivä myyjä keskittyy hänkin vääriin asioihin. Vääränlaista kauppaa klousataan väärään aikaan, jotta piikkipaikka firman myyntikisassa säilyy. Vaikka ongelma voi olla pienempi kuin vain omia provikoitaan ajattelevalla rahanhimoisella myyjällä, tyrehtyy kauppa samoista syistä.

Minos odottaa himokkaita syntisiä, Gustave Dorén piirros.

Addiktiot

Päihde- ja lääkeriippuvuudet ovat myyjillä yleisiä, ja vanha sanonta kertookin myyjiä olevan kolmenlaisia: vanhoja jotka osaavat mutteivät jaksa; nuoria jotka jaksavat mutteivät osaa; sekä juoppoja.

Etenkin reissuhommissa pitkän illan ratoksi on helppo mennä baariin ensin yhdelle ja lopulta vähän useammalle. Jos syntilistalle kuuluu myös ylpeys, pitää viikonloppuna vetää parit Bollingerit ihan vaan näyttääkseen, että kovaa menee.

Moni myyjä kärsii työaddiktiosta ja saa kiksinsä painamalla pitkää päivää. Vielä yksi puhelu, vielä yksi tarjous ja vielä yksi asiakaskäynti jos joku sattuisi päivystämään toimistollaan iltakasilta. Kun työhimolle antaa vallan muutamaksi vuodeksi, niin saa takuuvarmasti vedettyä itsensä piippuun, ja pian myyjäpolo vetää burn-outtiinsa uni- ja masennuslääkkeitä.

Muita psyykkisiä addiktioita myyjillä on vaikkapa pajatson hakkaus jokaisella huoltsikkatauolla. Joku toinen taas kiskoo norttia jännitykseensä ennen tapaamista. Kolmas palaa siihen mistä synnissä lähdettiin eikä pysty rajoittamaan pornonkulutustaan.

Rakkaus parantaa himon

Himon vastahyve on rakkaus. Kun ylettömän irstailun ja oman nautinnon himoamisen sijaan haluaa hyvää toiselle ja auttaa muita, niin käy hyvin. Kun myyjä haluaa asiakkaalle hyvää, auttaa häntä tilaisuuden tullen, ja vielä iloitsee asiakkaan onnistumisista (riippumatta siitä johtuvatko ne kaupan syntymisestä vai ei), niin lopulta pääsee niittämään sitä mitä kylvää. Jos asiakas ei itse osta, niin joku muu kyllä ostaa hänen suosituksestaan. Mitä enemmän antaa sitä enemmän saa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *