Myyjän jaksamisen kolme tukipilaria

Karu kisa etelänavalle on monille tuttu. Roald Amundsenin ja Robert Scottin kilpajuoksu päättyi murheellisesti Scottin retkikunnan täystuhoon, kun taas Amundsenin porukka paitsi ennätti ensimmäisenä etelänavalle, niin myös pääsi ehjin nahoin sieltä pois. Retkikuntien tekemiset erosivat niin paljon toisistaan, ettei yhtä ainoaa selitystä voida osoittaa. Yksi tärkeä tekijä oli kuitenkin pomminvarmasti lepo: Scott veti koko matkan limitillä, kun taas Amundsenin retkikunta taivalsi suurimman osan matkasta ainoastaan 8 tuntia päivässä ja lepäsi loput ajasta, jolloin sekä rekikoirat että miehet pysyivät voimissaan.

Myyjäkin tarvitsee lepoa

Myynnissä kannattaa soveltaa samaa periaatetta. Päivästä toiseen jatkuvassa myyntityössä ei nimittäin voiteta mitään painamalla kellon ympäri niska limassa, koska väsyneenä ei yksinkertaisesti pysty toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Scottin retkikunnan kohtaloksi koituivat monet virheelliseksi osoittautuneet päätökset, joista osa selittyy varmasti väsymyksellä. Amundsenin poppoo taas osasi toimia harkiten riittävän levon mahdollistaessa kirkkaat ajatukset.

Pitkä päivä on joskus perusteltua. Jos iso case vaatii tarjouksen hiomista ja lukuisia palavereja, on työ tietysti tehtävä. Samoin uutuustuotteen opettelu tai uuteen taloon siirtyminen vaatii venymistä. Tilanne ei kuitenkaan voi olla jatkuva.

Mikä sitten on riittävän pitkä päivä? Peruspaukutuksessa 5-6 tuntia alkaa olla jo riittävä kertaerä, ja muistan itsekin keskittymisen herpaantuvan väkisin kun alkoi paukuttaa viidettä tuntia Tekniikan Maailmaa puhelinluetteloon. Toistojen määrän ylittäessä 60-70 alkaa sinnikkäimmänkin myyjän takki yksinkertaisesti tyhjentyä. Toisaalta kenttämyynnissä 10-11 tunnin päivä ei ollut mahdoton, koska siirtymä autossa luo selvän tauon ja mahdollisuuden rentoutua asiakastapaamisten välillä. Vaikka mehut olivat lopussa 4-5 asiakkaan jälkeen, tätä jaksoi viikosta toiseen kunhan nukkui hyvin ja muisti liikkua.

Myyjän jaksamisen peruspilarit

  1. Lepo ja uni ovat kaiken perusta. Väsyneenä ajatus ei kulje ja pienetkin asiat ärsyttävät. Jos tärkeät kysymykset jäävät kysymättä tai pahimmillaan asiakas alkaa ottaa kupoliin, niin ei kauppaa synny!
    Unen tarve vaihtelee henkilökohtaisesti. Itse pysyn toimintakuntoisena nukkumalla 7-9 tunnin unet. Kenttämyynnissä pääsin parhaaseen tulokseen nousemalla ympäri viikon samaan aikaan 6:00, jolloin ennen ensimmäisiä asiakaskontakteja ehti liikkua ja lukea. (Pitäisi taas ottaa itseään niskasta kiinni!)
  2. Liikunta on elintärkeää. Ensinnäkin hyväkuntoinen myyjä on uskottavampi ja luo paremman ensivaikutelman kuin liikunnanvälttelijä, jonka otsa pukkaa soijaa jo kampaviineriä huulille nostaessa. Toiseksi liikunta on erinomainen tapa pysyä hyvällä tuulella ja positiivisella fiiliksellä, jotka molemmat kummasti jeesaavat kaupanteossa.
    Olen tykästynyt kävelylenkkeihin, joiden aikana ajatukset kummasti kirkastuvat. Puolen tunnin happihyppely paitsi piristää, niin myös tuo uusia ratkaisuja päässä pyöriviin haasteisiin. Kaikkein parasta on kuitenkin se, että kävelyllä voi lähteä missä vain ja milloin vain, suosittelen kokeilemaan esimerkiksi pikku lenkkiä lounaan jälkeen.
    Lisää kävelylenkkien eduista löytyy Ryan Holidayn blogista.
  3. Keskittyminen tekemiseen kauppojen laskemisen sijaan kannattaa. Koska kauppoja ei koskaan voi tulla tasaista tahtia vaan tulos vaihtelee väkisin, ei kannata stressata nollapäivän (tai useammankaan) jälkeen. Kun ottaa tavoittekseen tehdä joka päivä vaikkapa 5 kylmäsoittoa ja tavata 3 asiakasta (kaiken muun myyntisuppilossa pyörivän kuran lisäksi), niin elo on paljon mukavampaa kuin jos tavoitteena on joka päivä tienata tietty euromäärä. Suosittelen kokeilemaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *