Myyjä, osta jo sähköauto

Viime viikolla kirjoitin helposti lähestyttävyydestä. Toimistomme parkkipaikalta löytyy väärinpysäköivien ryökäleiden lisäksi toinen mainion jäänsärkijä, nimittäin sähköauto. Puolitoista vuotta Teslan ratissa on tarjonnut lukuisia helppoja keskustelunavauksia ja yhteydenottopyyntöjä.

Etenkin insinöörishenkiset ihmiset haluavat jutella miten se sähköauto nyt oikein toimiikaan. Peruskysymyksiin on kiva vastata ja oikoa median feikkiuutisia vaikkapa vain 100 000 km kestävistä akuista. Koeajolle uskaltautuvan ilme täyskiihdytyksessä on sekin aina yhtä hauskaa seurattavaa!

Osta sähköauto nyt

Fabon myyntiryhmissä sähköauto on tyrmätty myyjän työhön sopimattomana. Range ei muka riitä ja sitten joutuisi pitämään erikseen lataustaukoja. Ainakaan asiakkaalta ei saa kysyä sähköä.

Olen toista mieltä, asiakkaalta nimenomaan kannattaa kysyä sähköä. Suomi on täynnä yrityksiä, joita vedetään teknisellä taustalla. Mikä on sen parempi avaus, kun kysyä onnistuisiko visiitin aikana ladata auto? Jää särkyy, kun nostetaan trukilla pari lavaa kolmivaihepistokkeen edestä ja lasketaan yhdessä kuinka täyteen akku ehtii palaverin aikana. Yleensä sähköä tulee niin, että pääsee seuraavaan kohteeseen ja vähän pidemmällekin.

Toinen hyöty jutunjuuren lisäksi on psykologinen etu. Intuitiivisesti voisi kuvitella, että myyjäpolo jää kiitollisuudenvelkaan sähkö ruinatessaan. Pöh! Todellisuudessa tutkimukset ovat osoittaneet, että pienen avun antaja (apu on kaikilla mittareilla pieni, sähkön hinta on senttejä) jatkaa todennäköisesti myönteistä linjaa jatkossakin. Sähköä ei anneta kuin kaverille, ja johdonmukaisuuden lain ansiosta myyjä on kaveri myös kaupasta keskusteltaessa.

Ökytesla onkin halpa

Sähköauto sopii myyjän kukkarolle. Vaikka polkisi kuinka, niin 100 km ajamiseen ei saa kulumaan yli 3 eurolla sähköä. Jos tankkaat kerran-pari viikossa, niin pelkillä pienemmillä polttoainekuluilla lyhennät sähköautolainaa 500€/kk.

Myös sähköauton huolto on halvempaa kuin polttomoottoriauton ylläpito. Sähköauto ei tarvitse öljynvaihtoja, jakopääremppoja, tai uusia tulppia. Automaattivaihteisto tai kytkin ei voi porsia, eikä kansipahvi kärähtää. Ylipäätään kuluvia osia on paljon vähemmän.

Ensimmäinen vuoteni Teslalla maksoi 17,5 senttiä per kilometri. Toinen vuosi sisälsi enemmän kuluvien osien vaihtoja, mutta senkin jälkeen Teslan km-kustannus on ollut niin pieni, että kilometrikorvauksesta jää puolet omaan taskuun. Milllään muulla autolla – jonka vielä kehtaa pysäköidä asiakkaan pihaan – tuskin ajaa edullisemmin.

Olen huomannut sähköautotietoisuuden leviävän nopeasti, joten jos haluaa helpottaa työtään niin sähköön kannattaa siirtyä NYT. Parin vuoden sisällä joka pihassa on jo latausmahdollisuus, eikä sähköautoileva myyjä saa etua. Ja jos teillä ei vielä ole laturia pihassa, niin laitapa viestiä – pikalatureita 50 -150 kW kokoluokissa löytyy toimeksiantajien tuotteiden joukosta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *