Sähkön hinta nousee, julkinen talous kurjistuu ja uutisointi on muutenkin masentavaa. Tästä tulee väkisin ajatus, että nyt ei kannata tehdä mitään. Nyt ei kannata myydä, nyt ei kannata vaihtaa asuntoa tai autoa, nyt ei kannata
Höpö höpö.
Juuri nyt pitää myydä. Jos odottaa siihen, että on varma nousukauden alkamisesta, on väkisin myöhässä. Juna meni jo.
Otetaan esimerkki. Etukeno Oy on pärjännyt ihan hyvin, eikä siellä edes harkita myynnin sopeuttamistoimia vaikka talousuutisissa sanottaisiin mitä. Etukeno siis jatkaa aktiivista myyntiä.
Helmi-, maalis-, ja huhtikuussa jokainen Etukenon myyjä on yhteyksissä viiteen uuteen potentiaaliseen asiakkaaseen joka päivä. Kaikkia ei voida miellyttää, mutta keskimäärin yksi viidestä prospektista innostuu niin paljon, että havaitsee Etukenon tuotteen olevan heille paras vaihtoehto.
Etukeno kerää talven aikana mukavan asiakaspotentiaalin. Jokainen myyjä löytää viikossa 5 potentiaalista asiakasta eli koko talven aikana 12 x 5 = 60 prospektia. Nämä prospektit muuttuvat ajan kulessa ostaviksi, kannattaviksi asiakkaiksi.
Pääpensaaseen Oy ottaa pessimistisemmän asenteen. He lomauttavat myyjät ihan vaan varmuuden vuoksi ja lopettavat kaiken muunkin markkinoinnin. Ei voi tietää mitä tapahtuu, parempi olla varovainen.
Huhtikuussa kevätaurinko alkaa lämmittää. Toukokuussa kaikki näyttääkin yllättävän hyvältä. Sähkö on edullisempaa. Joku kahjo aloittaa rakennushanketta. Autokuume leviää epidemiana teiden sulaessa. Maailmanloppu ei tullut sittenkään.
Mitä nyt tapahtuu? Pääpensaaseen Oy alkaa heräillä, myyjät kutsutaan töihin (puolet on tosin löytänyt parempia hommia) ja pikku hiljaa aloitetaan asiakkaiden kontaktoinnit. Jostain syystä asiakkaat ovat nihkeinä ja he ovat jo ostaneet muualta.
Vähemmän yllättäen kaupat on tehnyt Etukeno Oy. Vanhojen asiakkaiden tilauksien rinnalla tulee ällistyttävä määrä uutta kauppaa. Myyjät ovat pitäneet yhteyttä lupaaviin asiakkuuksiin koko talven ajan ja nyt tulos alkaa näkyä. Yksi kerrallaan asiakkaat tilaavat, osa jopa soittaa itse myyjälle päin ja haluaa ostaa.
Kummassa tilanteessa haluat olla? Haluatko laittaa pään pensaaseen, vai etukenossa edistää liiketoimintaasi?