Muuttuva palvelu kyrsii

Olen herkkusuu. Monien ihmisten hämmästykseksi kuitenkin vihaan juustoa, joka näin insinöörin näkökulmasta on pelkkää pilalle mennyttä maitoa. Ei sellainen mitenkään sovellu ihmisravinnoksi! 😆

Sen sijaan olen erittäin perso pekonille. Erityisen hyvää se on hampurilaisen välissä, ja ainakin kerran viikossa on syytä syödä lounaaksi pekonihampurilainen.

Harmillisesti pekonihampurilaisen väliin laitetaan oletuksena myös tätä ihmisravinnoksi kelpaamatonta, juustoksi nimitettyä maitojalostetta, jota en suin surminkaan lautaselleni halua. Niinpä teen yleensä tilauksen seuraavin sanoin: “haluaisin burgerini ilman juustoa, ja jos mitenkään mahdollista, niin saisiko sen korvattua pekonilla jotta annoksen energiatasapaino pysyy optimaalisena?”

Yleensä homma onnistuu ja tuloksena on erittäin maittava lounas.

Ihanaa palvelua Bulletissa

Ennen kuin toimistomme muutti Hyvinkäälle pohjoisesta perferiasta (lue: Riihimäeltä), oli tapanani käydä 1-2 viikossa Bulletissa eli nykyisessä Havussa syömässä burgerlounas. Henkilökunta oppi nopeasti tuntemaan minut ja tapani, jolloin juusto lähti pois automaattisesti ja tilalle tuli takuulla riittävä kasa pekonia. Mikäs sen helpompaa, kuin tilata se tavallinen. En edes uskalla laskea kuinka monta tonnia extraa ravintolaan kannoin, kun Thai Cubellakin olisi selvinnyt!

Kerran tiskin takana oli harjoittelija, joka alkoi yht’äkkiä soveltaa jotain omia sääntöjään: juustoa ei voisikaan vaihtaa pekoniin. Olin jo purskahtamaisillani itkuun, kun vakiohenkilöstöön kuuluva ihana naishenkilö pelasti päiväni, ja tuumasti tässä kohtaa voitavan poiketa säännöstä. Taas tuli massu täyteen ja vakiasiakkaan mieli pysyi hyvänä.

Hyvinkäälle muuton jälkeen olen joutunut etsimään korvaavaa tuotetta, jolloin eksyin paikalliseen hampurilaisravintolaan onneani etsimään. Ensiyrityksellä kaikki meni kuten piti, ja ystävällinen myyjä vaihtoi juustot pekoniin sen enempää kyselemättä. Pekonia oli pihvin päällä silminnähden tuplat verrattuna perverssillä ruokavaliolla varustettuun lounasseuralaiseen. Löytyikö vakipaikka?

Hyvästä ruuasta innostuneena palasin samaiseen ravintolaan seuraavalla viikolla. Nyt tulikin tenkkapoo, kun kassa alkoi penäämään lisämaksua pekoniviipaleesta. Kuulemma muutosten tekeminenkin on kallista. Pöh, en todellakaan maksa extraa, kun viimeksikin sain vaihtaa ilman korvausta!

Lienee sanomatta selvää, että lounas ei ollut yhtä maistuva, ja päätin että ensi kerralla etsin eri paikan. Nälkäisenä pettymykset tuntuvat pahemmilta, joten ei olisi kannattanut ärsyttää nälkäistä asiakasta! 😈

Sveitsin Karhunpesässä juusto muuttuu pekoniksi

.

Älä tuota pettymystä

Vaihdosta kieltäytyminen ei ole ainutlaatuista. Monissa paikoissa on kategorisesti kiellettyä tehdä mitään vaihtoja. Kun sääntö on aina sama, on siihen kuitenkin helpompi sopeutua. Jos taas sääntö vaihtuu joka kerta, alkaa asiakasta kyrsiä, koska silloin joutuu luopumaan saavutetusta edusta.

Tällä kertaa ärsytti myös asian perustelu. Ymmärrän, että fine dining-paikassa pasmat menevät sekaisin jos valmiisiin kokonaisuuksiin aletaan puuttua, mutta siinä kohtaa kun perusravintolan listalla on sekä tavallinen hampurilainen, että pekonihampurilainen, ei asialla ole mitään väliä. Lisävaivaankaan on turha vedota, kun ilman juustoa koottava purilainen on joka tapauksessa erikoistilaus. Juusto- ja pekoniviipaleen kustannusvaikutuskin on käytännössä ihan sama.

Miten tässä kannattaa toimia? Vaihtoehtoja on kaksi:

  1. Ei ikinä erikoispalvelua kenellekään. Ei ikinä. Asiakas ei voi menettää saavutettua etua.
  2. Palvellaan tietyissä rajoissa. Jos asiakas haluaa vaihtaa ainesosia keskenään, eikä siitä synny käytännössä mitään kuluja, niin mitä sitten? Jos haluaisin lisäpekonin jättämättä mitään pois, olisi tilanne tietysti aivan toinen, ja maksu siten perusteltu.

Olisiko tänään hampurilaislounaan aika? Jos kaipaat myyntihenkistä lounasseuraa, niin ota yhteyttä allaolevalla lomakkeella. Jutellaan samalla myynnistä.


 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *