Puolustan usein puhelinmyyntiä somekeskusteluissa. Turhan yleisiä puhelinhuijareita en puolustele, mutta puutun keskusteluihin joissa koko toiminta halutaan kieltää. Perusteluina on yleensä ihmisten häirintä ja ajanhukka; ymmärrän tietysti harmituksen jos omat hommat keskeytyvät vähän väliä. Silti puhelinmyyjällä voi olla niin hyvää asiaa, että vastaaminen kannattaa. Olen henkilökohtaisesti tehnyt niin monta kauppaa “en ikinä osta mitään puhelimessa” -ihmisille, että tiedän mistä puhun.
Miksi kannattaa vastata?
Moni kertoo ettei vastaa lainkaan tuntemattomiin numeroihin. Minusta se on lähtökohtaisesti tyhmä strategia, koska monta hyvää juttua voi jäädä väliin (mitä jos vaikka kuriiri tuo yllätyslahjaa rakkaaltasi?). Etenkään en ymmärrä yrittäjiä, jotka antavat puhelimitse yhteyttä ottavat asiakkaat suosiolla kilpailijoille vain puhelinmyyjän pelossa. Pelkästään puhelimeen vastaamalla ei edes voi joutua huijatuksi.
Mistä edes tietää jos myyjällä onkin oikeasti hyvä juttu tarjolla? Minä en ainakaan usko tietäväni mitä kaikkia palveluita nykyään on saatavilla, joten mieluusti kuulen hyödyllisistä uutuuksista myyjältä, sen sijaan että odotan pari vuotta ja kuulen niistä itse jotain muuta kautta. Jos jokin palvelu säästää rahaa tonnin tai edes satasen kuussa, niin kyllä kiitos – minulle saa soittaa!
Järkevä puhelimenkäyttö
Monesti puhelinmyyjään harmistumisen sijaan voi miettiä omaa toimintaa. Jos puhelinmyyjät keskeyttävät jatkuvasti keskittymistä vaativan työn, kannattaa puhelin laittaa siksi aikaa suosilla kiinni. Mielestäni puhelimen ensisijainen tehtävä on helpottaa omistajansa elämää, joten koko aikaa ei tarvitse olla tavoitettavissa; kysyjillä voi soittaa vapauduttuaan. Jos puhelinmyyjä kiusaa kesken perhejuhlan, on vika jossain muualla kuin puhelinmyyjässä.
Kun puhelinmyyjä sitten soittaa, saa hänen tarjoamansa tuotteen tarpeellisuuden selvitettyä 5 sekunnissa yksinkertaisella kysymyksellä:
Mitä sä myyt?
Jos myyjä alkaa kakista jostain ilmaisesta kartoituksesta, voit hyvillä mielin kertoa että nyt ei ole moisille jutuille aikaa. Ja jos joku yrittää pokkana väittää ettei ole myymässä mitään, niin silloin voi yhtä pokkana todeta kuulumistenvaihtopuhelujen tapahtuvan vain kavereiden kanssa.
Hyvä myyjä sen sijaan kertoo napakasti mitä hän myy. Parhaimmillaan tuote ja sen edut täräytetään 10-20 sekunnissa etkä voi olla kuulematta lisää! Jos hissipuhe ei ole ihan kunnossa, niin auta vähän ja kysy:
Mitä hyötyä siitä on minulle?
Jos edut miellyttävät, niin anna toki myyjän jatkaa. Vaikket ikinä olisi ostanut mitään puhelimessa, niin nyt voi olla syytä kokeilla. Jos et ole ihan varma, niin pyydä tarjous sähköpostiin; kaikilta hyviltä myyjiltä sen saat. Kiire tehdä päätös siltä istumalta tai “me ei lähetetä sähköpostia” on huono merkki.
Miten sanoa ei puhelinmyyjälle
Jos et ole kiinnostunut palvelusta, voit suoraan sanoa myyjälle ettei nyt kiinnosta ja toivottaa hyvät päivän jatkot. Jos myyjä jatkaa jänkkäämistään eikä tajua, ettei nyt ole kauppaa tulossa, voit huoletta sulkea puhelimen. Epäkohteliaalle pakkomyyjälle ei tarvitse olla kohtelias.
Toimintaohjeet, joilla puhelinmyyjien aiheuttama harmistus katoaa:
Sulje puhelin silloin kun et voi puhua.
Jos myyjä ei oikein itse osaa, kysy mitä hän myy ja mitä hyötyä siitä sinulle on. Voit yllättyä tai ainakin pääset heti kärryille siitä onko tuotteessa järkeä kohdallasi.
Jos et halua ostaa, lopeta puhelu jämäkästi sanomalla ettet nyt tilaa. Jos myyjä jänkkää vastaan, voit sulkea puhelimen hyvillä mielin. Sinun ei tarvitse olla kohtelias, jos toinen käyttäytyy huonosti.