Miksei raha kelpaa?

Ostaminen on joskus hankalaa. Ihmettelen aina kuinka yrityksillä on varaa jättää asiakkaita palvelematta, vaikka numeroiden valossa tulos ei näytä siltä, että töitä olisi liikaa. Tulos yleensä paranisi, kun nappaisi helpot kaupat kotiin!

Minulla on raskas kaasujalka, mikä tarkoittaa kovia aikoja autoni alustalle. Vaikka olen ajanut Tesloilla jo yli 300 000 km, niin en vieläkään ole kyllästynyt huikeaan kiihtyvyyteen, vaan päästän jokaisessa mahdollisessa tilanteessa kaikki 420 hevosta valloilleen. Lapsellista ehkä, mutta todella hauskaa!

Huvilla on hintansa. Takavetoteslan tapauksessa tämä tarkoittaa toe linkkien vaihtoa aikataululla, joka rauhallisesti ajavan näkökulmasta kuulostaa järjettömältä. Kitkoja alle sovitellessa havaitsin toisen kesärenkaan kuluneen hieman sisäsyrjästään, mikä on selvä merkki toe linkien väljyydestä – ja näiden vaihdosta on alle kaksi vuotta. Alkuperäisosan kehnoon kestoikään kyllästyneenä tilasin törkeän hintaiset säädettävät taka-aurausvarret, koska köyhän ei selvästikään kannata ostaa halpaa. Vaikka nämä kestäisivät vain kolme vuotta, niin ainakin näihin voi sentään uusia pelkät puslat.

Tähän asti kaikki sujui hyvin. Osat tulivat niukin naukin sovitussa aikataulussa ja ei muuta kuin vaihtohommiin. Sitä en sitten osannutkaan ennakoida, kuinka vaikeaa on löytää tekijä nelipyöräsuuntaukselle.

Miksei kauppa kelpaa?

Ensimmäinen entuudestaan tuttu yritys ei tällä kertaa halunnut myydä, tai tämän johtopäätöksen minä tein, kun en viikossa saanut yhteyttä. Soitin liikkeeseen yhtään liioittelematta ainakin 8 kertaa ja laitoin vielä sähköpostin perään. Ei vastausta, pitäkää tunkkinne.

Seuraava paja nosti kädet pystyyn, koska autoni on Tesla. Heillä ei kuulemma ole ohjelmaa Teslaan. No ei sitten.

Kolmannessakaan korjaamossa homma ei onnistunut samasta syystä. Vastaaja ihmetteli ääneen, että mikäs näissä Tesloissa nyt on alkanut hajota, kun kyselyitä tulee näin paljon; tämä on jo toinen kysely tällä viikolla. Täh – sinulta kysytään palvelua usein, muttet silti myy!

Soitin neljänteen paikkaan. Aspa vastasi puheluiden tallentamisesta kertovan ilmoituksen jälkeen ilmeisesti eri kaupungissa ja tarjosi auliisti aikaa, joten kysyin vielä erikseen, että onnistuuhan nyt varmasti? Hän ihmetteli epäluuloani, mutta kerroin etten todellakaan halua tuoda autoani nosturille ja kuulla sitten siellä ettei se onnistukaan – ja pilata renkaitani ajamalla väärillä kulmilla viikonlopun yli. Onneksi pikku odottelun jälkeen saatiin ilmeisesti viestillä joku tekninen henkilö kiinni, ja hän varmisti nelipyöräsuuntauksen onnistuvan myös Teslaan. Lopultakin asia hoidossa!

Pysy kartalla markkinan muutoksesta

Ihmettelen kuinka pitkään korjaamoilla on varaa ylenkatsoa sähköautoja. Esimerkiksi näitä Tesloja on myyty Suomessa jo vuosikymmenen ajan, ja nyt niitä on rekisterissä 27 000 kpl. Vauhti vaan kiihtyy, ja viime vuoden myydyin automalli oli Tesla Model Y 4904 kpl myynnillä. Ilmeisesti tämä ei vielä riitä korjaamoyrittäjien heräämiseen.

Nelipyöräsuuntaus on pakollinen operaatio monia alustan osia vaihtaessa. Sähköautoilla ajetaan enemmän kuin polttomoottoriautoilla, ja alustan osia alkaa mennä väkisin vaihtoon viimeistään 100 000 – 150 000 km jälkeen. Kuinkahan monta kyselyä nelipyöräsuuntauksesta pitää tulla, että yritys tajuaa laittaa järjestelmänsä kuntoon?

On outoa kuinka autoilun ammattilaiset eivät pysy kartalla markkinan muutoksesta. Edelleen löytyy korjaamoita, jotka eivät edes koske Teslaan. Esimerkiksi toimiston vieressä olevalle korjaamolle olisi todella helppo pudottaa auto huoltoon, mutta kun ei raha kelpaa. Ymmärrän, ettei joka paja halua tehdä akkuremppoja, mutta miksei edes jarrulevyjen ja -palojen vaihto onnistu? Työ on tismalleen sama, kuin bensa-autossakin.

Sähköautot ovat vain yksi esimerkki muutoksesta, johon on sopeuduttava mikäli mielii pysyä kilpailukykyisenä. Myynnissä on pakko päivittää osaaminen, työkalut ja ohjelmistot uusille jutuille mieluummin etupeltoon kuin myöhässä. Jos asiakas joutuu vaihtamaan toimittajaa sen vuoksi ettei vanha toimittaja pysty (lue: halua) tarjota uutta palvelua, niin voit olla varma ettei häntä ole ihan helppo houkutella takaisin sitten, kun lopulta huomaat olevasi pakotettu päivittämään toimintaasi nykyajalle.

Myyjä – pysy kartalla maailman muuttumisesta, ja taistele ennakkoluuloja vastaan. Arvioi jo ensimmäisen ostosignaalin havaitessasi onko kyseessä todellinen muutos, äläkä ainakaan lonkalta tulkitse uusia juttuja ohimeneväksi muoti-ilmiöksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *