Puhelinmyynnissä on lupa irroitella. Kuten jokainen puhelun palikoihin tutustunut muistaa, kannattaa puhelu aloittaa tylsän ”en kai soittanut pahaan aikaan” -latteuden sijaan jollain ajankohtaisemmalla avauksella, joka saa asiakkaan suoraan positiiviseen mielentilaan. Ja jos joku asiakas pahoittaa mielensä tavallisesta poikkavasta aloituksesta, niin mitä sitten? Ei se tylsimys muutenkaan olisi ostanut…
Näin pääsiäisenä olen vetänyt puhelunaiheet suoraan suomalaisuuden pyhästä ytimestä. Mennäviikolla aloitin jokaisen puhelun kysymällä:
Mites on päivä sujunut, joko olet karannut pääsiäisen viettoon?
Muutamille harvoille pääsiäisenviettäjille toivotin hyvää lomanjatkoa ja lupasin palata loman jälkeen asiaan. Kaikille muille esitin kysymyksen:
Et sitten vielä palmusunnuntaista aloittanut mämmimaratonia?
Kun puhelu alkaa naurunhörähdyksillä, se yleensä myös jatkuu positiivisessa hengessä. Silloin oma asia ja siitä asiakkaalle koituvat hyödyt putoavat paljon hedelmällisempään maaperään.
Odotan jo innolla ensi viikkoa. Silloin pääsen kysymään asiakkailta söivätkö he yhtä paljon mämmiä kuin Mietaa.