Kisa maailman parhaasta johtamiskirjasta on ratkennut. Nordic Business forumissa aiemmin syksyllä säväyttäneen Patrick Lencionin teos The Advantage meni tilaukseen saman tien, mutta kirjaressu pyöri Postin hoteissa muutaman viikon ekstraa. Pitkästä odotuksesta ja sen nostamasta ennakkoinnostuksesta huolimatta kirja ylitti odotukset.
Johtamiskirjat sortuvat tyypillisesti jargoniin, kirjailijan oman egon paisuttamiseen ja ainoastaan tietyissä erikoistilanteissa toimiviin resepteihin. Lencionin Advantage on muuta maata. Kirjan on äärettömän yksinkertainen, ja välillä alkoi jo melkein naurattaa, että onko tämä muka näin helppoa? Teoriassa on, mutta käytännössä ei, joten aika moni johtaja saattaa kirjan luettuaankin mieluummin ostaa uuden digitaalisen työkalun kuin tarttua härkää sarvista.
Build a cohesive leadership team
Kirja jakaantuu neljään osaan, jotka käydään läpi käsikirjamaisesti. Kaiken perusta on toimiva tiimi, joka kykenee luottamaan toisiinsa, antamaan ideoita, puuttumaan virheisiin ja tarjoamaan tukea tarvittaessa. Jos edes johtoryhmä ei ole sinut keskenään ja ymmärrä toistensa ajatusmaailmaa, menee koko yritystoiminta mönkään.
Luottamus on kaiken perusta. Kun tiimin jäsenet luottavat toisiinsa, pystytään asioista keskustelemaan ja tarvittaessa väittelemään terveellä tavalla. Lencionin viesti on selvä: konsensusta ei tarvita, koska idean vastustajakin kyllä sitoutuu päätökseen, kunhan vain ensin tulee ymmärretyksi ja saa sanoa oman mielipiteensä. Kun tavoitteisiin on sitouduttu, ja johtaja osaa puuttua heikkoon tekemiseen (ei vain laatuun, vaan sovituista tavoitteista ja arvoista poikkeavaan toimintaa) niin tiimiläiset kyllä ottavat vastuun paitsi omasta myös kaverin tekemisestä.
Create clarity
Vasta luottamuksen synnyttyä voidaan ryhtyä töihin. Jos luottamus puuttuu, syntyy fläppitaululle geneeristä strategiahumppaa joka ei kiinnosta ketään eikä johda mihinkään. Sen sijaan toisiinsa luottava tiimi kykenee luomaan suunnitelman, jonka kaikki tuntevat läpikotaisin, seisovat sen takana ja ennenkaikkea palavat halusta päästä toteuttamaan sitä.
Simon Sinekin menestyskirjan ”Start with Why” mukaisesti täytyy ensiksi tietää miksi organisaatio on olemassa. Moni kovittelee työntekijöiden olevan töissä vain rahan takia, vaikka todellisuudessa (lähes) jokainen kaipaa jotain suurempaa tavoitetta jotta yleensä jaksaa joka aamu sorvin ääreen raahautua. Kun tämä viestitään oikein, saadaan töihin juuri oikeanlaista porukkaa joka ei lähde talosta kulumallakaan ja tekee työnsä innolla. Ja mikäli firman tavoite on ainoastaan lihottaa omistajien tilipussia, kannattaa sekin tehdä kaikille selväksi, jotta töihin saadaan ne kaikkein rahanahneimmat kaverit ja idealistisempi aines hoksaa ajoissa mennä muualle.
Kuusi kysymystä
Lencione listaa kirjassaan kuusi kriittistä kysymystä, joihin on löydettävä selkeä vastaus:
- Why do we exists?
- How do we behave?
- What do we do?
- How will we succeed?
- What is the most important, right now?
- Who must do what?
Mahtava lista. Lencionin mukaan konkreettisten vastausten löytäminen on merkittävin tekijä organisaation menestyksen kannalta.
Overcommunicate clarity
Moni on kuullut tarinan vaimosta, joka 30 avioliittovuoden jälkeen ihmettelee miksei aviomies koskaan sano rakastavansa häntä, ja jolle mies vastaa kertoneensa aikoinaan alttarilla rakastavansa, ja ilmoittavansa kyllä jos tilanne muuttuu.
Monessa yrityksessä toimitaan ihan samalla tavalla: kerran kvartaalissa ilmoitetaan päivitetyn strategian ilmaantuneen intranettiin, ohjeistetaan perehtymään aiheeseen ja ottamaan opiksi. Miten viesti muka voisi mennä kaiken kiireen keskellä läpi kerrasta tai edes kahdesta? Kun asiaa ei viestitä, ei se tunnu tärkeältä. Eikä normi työntekijää mikään strategiahuttu voisi edes vähempää kiinnostaa, koska firman aulassa roikkuva taulu on samaa huttua kuin naapurissakin. (Ja sitä paitsi puolen vuoden päästä tulee jotain uutta juttua ja tilanne on varmaan muuttunut, ja tottahan hänen täytyy viimeistään vuoden päästä olla paremmissa hommissa kun pomokin on ihan “#%”#!)
Lencionin lääke on kertoa asia moneen kertaan monesta tuutista kyllästymiseen asti. Kerta ei vaan mene perille, koska ihmisen kyky ottaa tavaraa vastaan on rajallinen. Etenkin myyntityössä voi (tai oikeastaan pitää) saman puhelun tai tapaamisen aikana tuoda edut esiin useita kertoja, jotta asiakas varmasti ymmärtää mitä hän on saamassa.
Kun vastaukset kuuteen menestykseen johtavaan kysymyseen ovat jokaisen työntekijän tiedossa, alkaa tapahtua. Vaikka työntekijät eivät olisi terävimmästä päästä ja firman työkalut olisivat vanhempaa vuosikertaa, niin silti tehtävänsä tunteva joukko voittaa 10-0 uusimmalla tekniikalla varustautuneet priimukset, joiden tavoite on jäänyt hämäräksi.
Reinforce clarity
Lencionen opeilla rakentuu väkisinkin organisaatiokulttuuri, jonka pohjalta on helppo rekrytoida uutta verta, arvioida nykyisiä ja toisaalta hankkiutua eroon yrityksen arvoihin sopimattomista henkilöistä. Kirjaa lukiessa jopa keskijohdon äärimmäisen hankala tehtävä tuntuu suorastaan yksinkertaiselta, mitä se tietenkään todellisuudessa ei ole. Onnistuminen vaatii kurinalaisuutta ja tylsää toistoa kyllästymiseen asti.
Kirjan perusteella viestintä nousee tärkeimmäksi johtamisen työkaluksi. Viestin on oltava yhdenmukainen läpi organisaation, jotta se menee perille.
Paras johtamiskirja ikinä
Kirja jättää lukijansa hölmistyneeksi. Voiko tämä olla näin yksinkertaista? Olen varma, että voi. Lencionen oppien on pakko toimia, koska Occamin partaveistä mukaillen yksinkertaisin vastaus on kaikkein todennäköisin.
Kirjasta tekee oivallisen se, että asiat väännetään ihan oikeasta, paksusta rautalangasta. Uskon, että jokainen kirjan opit sisäistänyt pystyy sinnikkäällä työllä soveltamaan opit käytäntöön ja rakentamaan organisaatiostaan terveen (tai ainakin tajuaa vaihtaa taloa jos haaste on ylivoimainen). Kirja on kirjoitettu suuryrityksen johtoryhmälle, mutta opit ovat sovellettavissa kaikenkokoisiin organisaatioihin.
Olen erittäin tulosorientoitunut, joten johtamisen pehmeiden arvojen takominen umpiluuhun on dekadia-kahta hankalampaa kuin ihmis-ihmisillä. Ehkä juuri konkreettisen rautalangan ansiosta Lencionen mestariteos herättää niin vahvan innostuksen – näillä eväillä minäkin pystyn kasvamaan paremmaksi ihmisten johtajaksi!