Lisämyynti vanhoille asiakkaille
Myynti vanhoille asiakkaille on helpompaa kuin uusien hankkiminen. Jos homma on mennyt edes suunnilleen sinnepäin, ostaa asiakas toisenkin kerran.
Yleensä kaikkiin asiakkaisiin kannattaa olla yhteydessä ainakin kerran vuodessa. Soitto vanhoille asiakkaille voidaan tehdä eri kulmilla:
- Lisämyynti. Mennään suoraan asiaan ja myydään lisää samaa, tai tarjotaan jotain uutta tuotetta. Myynti voidaan tehdä itse, tai tarvittaessa sopia (etä)tapaaminen myyjän kanssa.
- Asiakastyytyväisyyskysely. Kysytään avoimesti: miten meillä menee? Sen lisäksi voidaan esittää 1-2 tarkentavaa kysymystä. Kyselyn yhteydessä selvitetään luonnollisesti lisämyynnin mahdollisuus.
- Entisten asiakkaiden kontaktointi. Selvitetään miksi menetimme asiakkaan. Kysytään avoimesta palautetta. Selvitetään, onko mahdollista palauttaa asiakkuus.
Soitoilla on kolme tavoitetta:
- Selvittää asiakkaan ongelmia jos niitä on, ja erityisesti estää asiakassuhteen päättyminen johonkin syyhyn, jota ei vielä tiedetä.
- Parantaa asiakastyytyväisyyttä, tuotteita ja palvelua. Jos perälauta vuotaa, ei asiaa voi korjata jos ei tiedä miksi se vuotaa. Helpoin tapa on kysyä asiakkailta.
- Myydä lisää
Miksi vanhojen asiakkaiden kontaktointi kannattaa ulkoistaa?
Tyypillisiä syitä soittojen ulkoistamiselle ovat:
- Omat myyjät eivät ehdi kontaktoida kaikkia asiakkaita säännöllisesti.
- Omien myyjien ei kannata käyttää aikaa pienimpien asiakkuuksien hoitoon, vaan keskittyä suuriin.
- Oma yhteyshenkilö ei ole myyjä, joten hän ei osaa, uskalla tai halua tehdä lisämyyntiä. Joskus jo tilanteen kartoittaminen liidin luonti myyjälle tuntuu mahdottomalta monelle asiantuntijalle. Huom. tähän voidaan vaikuttaa myös koulutuksen kautta!
- Ulkopuolisen soittajan tekemä kysely tuo usein esiin seikkoja, joita asiakas ei halua, uskallat tai kehtaa kertoa yhteyshenkilölle, myyjälle tai palvelun tuottajalle. Asiakkaalle voi olla vaikeaa antaa palautetta kirjanpitäjästä, isännöitsijästä tai siivoojasta, joka on mukava ja tekee pääosin hyvää työtä, mutta jokin pieni asia häiritsee silti.
- Halutaan myydä enemmän nykyisille ja entisille asiakkaille
Mitä sinulta vaaditaan?
Tämä ei ole vaikeaa. Tarvitaan vain:
- Tiedot mitä asiakkaille on myyty (nykyiset, menneet, ja tulevat tuotteet). Verkkosivuilla olevien tietojen lisäksi toivomme esitteitä, hinnastoja, ja tietoa mitä asiakkaille on myyntihetkellä luvattu.
- Asiakaslista Excel-muodossa, tai tunnukset soitto/CRM-järjestelmään jossa lista on. Asiakaslistalla on oltava päättäjän suora numero.
(Tarvittaessa myös Word-dokumentit, paperitulosteet tai muut eksoottiset tiedostomuodot kelpaavat, mutta siinä tapauksessa haluamme likaisen työn lisää! 😀 ) - Myyjän perehdytys (n. 30-90 minuuttia) asiakkaille myytyyn tuotteeseen ja haluttuihin toimintatapoihin (reklamaatiot, lisätilaukset, tapaamispyynnöt jne.)
Kalenterissasi on myös syytä olla kohtuullisen vapaata kun soittotyö alkaa. Asiakkaat keksivät usein kysyä kaikenlaista johon ei ole osattu varautua, ja tässä tarvitaan tukea 1-2h varoajalla. (Emme keksi omiamme kysyjille.)
Hinnoittelu
Soitot nykyisille tai entisille asiakkaille on hinnoiteltu kaksiosaisesti.
- Aloitusmaksu kattaa perehtymisestä ja työn aloittamisesta syntyvät kustannukset.
- Keskustelupohjainen veloitus perustuu tuloksiin ja työn laajuuteen: veloitamme asiakkaiden käydyistä keskusteluista. Jos asiakas ei halua puhua tai häntä ei tavoiteta, ei siitä veloiteta. Yleensä tavoitamme 75-90% listan yrityksistä.
Hinta:
- Aloitusmaksu 950€
- Keskustelupohjainen veloitus listan koon mukaan
- alle 200 nimen asiakaslista: 20 €/kpl
- 201-500 nimen asiakaslista: 18 €/kpl
- 501-1000 nimen asiakaslista: 16,50 €/kpl
Yli 1000 nimen asiakaslistasta laskemme tarjouksen. Pyydä tarjous myös silloin, jos sinulla ei ole päättäjien nimiä ja/tai suoria puhelinnumeroita olemassa.
Esimerkki: listan koko 250 yritystä ja näistä tavoitetaan 84% (210 kpl). Laskutus: 950€ + 210 kpl x 18 €/kpl = 4730 €
Laskutus tapahtuu osissa: perusmaksu laskutetaan tarjouksen hyväksyminen jälkeen ja soittotyö kahden viikon välein toteutuneiden keskustelujen mukaan. Laskun maksuaika on 10 päivää. Hintoihin lisätään arvonlisävero.
Osta lisämyyntiä
Jos et malta enää odottaa, niin varaa etäpalaveri käytännön asioiden sopimiseksi allaolevalla lomakkeella.
Jos vielä mietit kannattako ostaa lisämyyntiä, niin käytä silloinkin samaa lomaketta puolen tunnin keskustelun varaamiseksi. Se ei velvoita mihinkään, mutta saattaa sisältää avaimet huikeaan kasvuun!