Moni yritys haluaa säästää kuluissa ja koittaa siksi saada asiakkaitaan sähköisen laskutuksen piiriin. Käytännössä ”kannustus” toteutetaan niin, että eräänä päivänä laskulle ilmestyy rivi:
paperilaskun lisämaksu 1 €
Mitä asiakas ajattelee? Oletko itse saanut tällaisen laskun vaikkapa Elisalta? Alkoiko kyrsiä? Meikäläistä ainakin alkoi ottaa pataan: miksi ihmeessä laskun maksamisesta joutuu maksamaan?
Voisiko asian toteuttaa niin, että asiakas ilahtuisi, eikä suuttuisi?
Ratkaisu: E-lasku -alennus
Ratkaisu on perin yksinkertainen: anna paperilaskulisän sijaan e-laskualennus. Jos katteesi on eurosta kiinni, niin nosta normaalihintaa eurolla. Lopputulemana asiakas on iloinen saadessaan alennusta eikä asiakaspalvelusi tukkeudu rutisijoista.