Myyjä on usein omien tarinoidensa huumassa ja luulee oman myyntiräppinsä olevan se mitä asiakaskin haluaa kuulla. Joskus kannattaisi silti kuunnella tarkalla korvalla mitä asiakas on mieltä.
Asutan suvun vanhaa maatilaa, ja 50-vuotiaan navetan tiilikatto on jo useamman kesän ollut kunnostuslistalla. En ole saanut muilta kiireiltä tehtyä asialle mitään, joten olin iloinen kun kattoremontteja tekevä firma soitti ja kyseli urakoita. Toivotin myyjän samantein tervetulleeksi paikan päälle tutustumaan projektiin. Mietin vakavissani kaupan olevan lähellä jos myyjä on täyspäinen ja hinta yhtään hehtaarilla (olin aiemmin jo pyytänyt yhden tarjouksen).
Myyjä tuli paikan päälle (pikkaisen myöhässä), mutta valitettavasti hän ei ymmärtänyt selvää suomea. Kerroin jo puhelimessa, että kyseessä on tiilikatto ja sellaisena se pysyy, mutta myyjä halusi väkisin myydä peltikaton.
Viesti ei mennyt jakeluun, vaikka useamman kerran ilmoitin tiilikaton pysyvän jatkossakin tiilikattona!
Myyjän ainoa argumentti peltikatolle tuntui olevan hinta ja prosessin helppous, eikä hän ikinä antanut lupaamansa tarjousta tiilikatosta. Voi olla, että hän luuli minun olevan joku vedättäjä, koska ei kyennyt ymmärtämään asiakkaan haluavan jotain muuta kuin halvinta. Hukkareissu olisi vältetty, jos hän olisi kuunnellut mitä asiakas haluaa.