Puhelinmyyjiin suhtaudutaan kaksijakoisesti. Osa ihmisistä ymmärtää, että kaikki hyvinvointi on syntynyt siitä, että joku on myynyt jollekin jotain. Koko hyvinvointivaltio lepää yritystoiminnan tuottaman lisäarvon päällä. Heillä on hyviä kokemuksia ammattitaitoisista myyjistä ja hyödyllisistä kaupoista.
Osa ihmisistä taas kokee, että myynnin tarkoituksena on vain saada heidät ostamaan jotain mitä he eivät tarvitse. Taustalla voi olla ikävä kokemus vaikka vitamiinikoijareista tai hakemistohuijareista, ja lähtökohtaisesti päässä on päällimmäisenä ajatus päästä eroon puhelinmyyjästä.
Tämä ajatusmalli ei kuitenkaan ole kovin hedelmällinen, koska kieltäytymästä kategorisesti keskustelemasta myyjien kanssa aiheuttaa lähinnä hallaa itselleen. Ainakin minä haluan viivan alle tonnin extraa nyt, enkä vasta viiden vuoden päästä kun itse tajuan ostaa uuden hyödyllisen jutun. Myyjät hoi, myykää minulle hyviä juttuja!
Toki puhelinmyyjien seassa on monenlaista huijaria. Vähemmistö pilaa enemmistön maineen tälläkin kertaa. Tämän blogin opeilla erotat huijarin Huippumyyjästä!
Ei näin
Alkuun varoituksen sana. Puhelinhuijarien välttelyyn löytyy jos jonkinlaista vinkkiä. Nämä kolme temppua eivät toimi tai eivät hyödytä sinua, joten unohda ne.
- Yksi porukka ei koskaan vastaa tuntemattomasta numerosta tuleviin puheluihin. Esimerkiksi poliisi, terveydenhuolto ja muut viranomaiset kuitenkin käyttävät salaisia numeroita, joten ehkä sittenkin kannattaa vastata. Ja vaikkei soittajatietoa näkyisikään, niin linjalla voi olla asiakas, joka haluaa ostaa sinulta – tai sitten joku joka on puhelinhuijarien pelossa piilottanut omat tietonsa!
- Toinen porukka kysyy heti tarjousta sähköpostilla – vaikka eivät sitten ikinä sitä lue. Ja vaikka lukisivat, niin harva ymmärtää tiiviin esitteen perusteella kaikkia hyötyä varsinkin uusissa palvelukategorioissa. Myyjän tehtävä on selvittää onko asiakkaan järkeä ostaa, joten mitä jos antaisit myyjän selvittää hyödytkö ostamisesta vai et?
- Jotkut eivät koskaan käytä tiettyjä sanoja (esim. ”kyllä”) puhelimessa nauhotteiden väärentäjien pelossa. Ei ehkä kannata, koska en ole kuullut yhdestäkään väärennyksestä jolla asiakas olisi pakotettu ostamaan. Puhelimessa voi huoletta keskustella normaalisti, koska ei siitä puolen minuutin keskustelusta uskottavaa nauhoitetta kuitenkaan rakenneta. Ja jos koijari koittaa kikka kolmosta lähettämällä laskun vaikket ostanut, niin aiheettomista laskuista pääsee aina eroon reklamoimalla välittömästi sekä myyjälle että mahdolliselle perintäfirmalle.
Mitä myyt?
Kätevin tapa erottaa huijarit ja tunnistaa asialliset kauppamiehet on kysyä yksinkertaisesti ”mitä myyt?”
Mikäli vastauksena on epämääräistä molotusta ”en ole mitään myymässä vaan ihan vaan kartoittelen”, voit tarjota urpolle ansaitun punaisen luurin, kun joko kotiläksyt on tekemättä tai sitten agenda ei kestä päivänvaloa. Toinen vaihtoehto on ottaa puhelu huumorin kannalta ja tentata rassukalta tarkemmin tavoitteita…
Hyvä myyjä sen sijaan kertoo sinulle 20-30 sekunnissa mitä on tarjolla ja missä tilanteessa kannattaa ostaa. Nyt tiedät mistä on kyse, etkä vahingossa kulje onnesi ohi. Jos palvelu ei sovellu sinulle, niin hyvä myyjä ei jää jankkaamaan, kun hänelle kerrotaan miksi ostamisessa ei ole järkeä.
Uusien palveluiden kohdalla saatat jämäkästä kieltäytymisestä huolimatta kuulla yhden tai kaksi tarkentavaa kysymystä. Mikäli myyjä tietää, ettei suurin osa potentiaalisista asiakkaista ymmärrä mitä palvelu tekee, on perustelua varmistaa asia. Auton etuja on vaikea ymmärtää jos on kuullut vain hevosista.
Jos asia yhtään kiinnostaa, niin hyvälle myyjälle kannattaa suoda hetkinen. Hän kykenee parissa minuutissa selvittämään miten ostaminen konkreettisesti helpottaa elämääsi ja mitä hyötyjä siitä saat. Hän myös sanoo suoraan, jos ostamisessa ei ole järkeä.
Vaikka huijatuksi tulemisen mahdollisuus on tässä kohtaa minimaalinen, lähettää hyvä myyjä mielellään kirjallisen tarjouksen rauhassa tutkittavaksi. Kauppaa ei ole käytännössä ikinä pakko tehdä juuri sillä sekunnilla (ellet sitten ole jo vatuloinut kolmea kuukautta ja ilmoittautumisen deadline on tänään) eikä hyvä myyjä siihen painostakaan.
Kysymällä ”mitä myyt” helpotat elämääsi, ja pystyt tehokkaasti karsimaan jyvät akanoista. Kokeile!
Miten on teidän myyjien laita? Osaavatko he vastata kysymykseen? Jos asiassa tarvitaan treeniä, niin otapa yhteyttä allaolevalla lomakkeella.