Toissaviikon koulutus oli niin hyvä, että ajatuksia jäi hautumaan kokonaisen sillisalaattipostauksen verran. Tässä kolme poimintaa, olkaa hyvä.
Jätä egolle tilaa paeta
Oletko huomannut kesken keskustelun olevasi oikeastaan eri mieltä, kuin mitä ihan äsken väitit olevasi? Huomaatko puolustavasi jotain mielipidettä, vaikket enää ole sitä mieltä? Mitä jos keskustelukumppanisi on tässä tilanteessa päästettyään suustaan sammakon: miten voisit auttaa häntä muuttamaan mielensä silti kasvonsa säilyttäen?
Asiakkaan, pomon, alaisen, puolison, tai kenen tahansa egolle pitää jättää tilaa paeta tilanteesta turvallisesti. Elisa Heikura kertoi panttivankitilanteesta, jossa vaimonsa bensalla valellut mies oli jo saatu luopumaan panttivangistaan, mutta ego esti häntä antautumasta. Ratkaisu oli paikalle panssariautolla saapunut karhuryhmä, joka teki rynnäkön asuntoon (miehen ehdottomalla tavalla, jotta taloudelliset vauriot minimoituivat), ja kantoi raudoitetun miehen asunnosta. Kovan jätkän maine naapuruston silmissä säilyi, kun tilanteen ratkaisu näytti vaatineen voimakeinoja.
Egoa pitää suojella myös myynnissä. Asiakkaan kivikautista ideaa ei siis kannata tyrmätä suoralta kädeltä, vaan mieluummin kiittää hyvästä ideasta, todeta se toimivaksi jossain toisessa tilanteessa, ja ehdottaa juuri tähän hetkeen parempaa ratkaisua. Uskon menetelmän toimivan myös kotioloissa.
Kun egolla on tilaa perääntyä umpikujaan päätymisen sijaan, niin takinkääntö on mahdollista. Elisa painotti, ettei ihmisellä todellakaan ole velvollisuutta olla sama ihminen kuin mitä hän oli 5 minuuttia aiemmin. Mietipä sitä.
Parempia tarjouksia
Ennen koulutusta pyydettiin miettimään yhtä haastavaa vuorovaikutustilannetta, johon keksin työn puolesta tarjousprosessin. Koen usein, ettei asiakas ymmärrä miksi hänen kannattaa ostaa meiltä eikä kilpailijalta. (Olin onneksi jo niin pitkällä, että hoksasin vian löytyvän todennäköisimmin tarjouksen kirjoittajasta kuin asiakkaasta.)
Koulutuksesta en saanut vastausta tähän, mutta hoksasin ettei asiaa ole epäselvän tajouksen kohdalla varmaankaan pureksittu tarpeeksi ennen tarjouksen lähettämistä. Aion seuraavaksi tiukata asiakkailta entistä laajemmin, mitä hän haluaa kanssamme saavuttaa, ja miksi hän ylipäätään otti meihin yhteyttä. Asiakas harvemmin haluaa ostaa puhelinmyyntiä tai koulusta, vaan hän etsii ratkaisua johonkin ongelmaan.
Vitkuttelu seis
Ei kahta ilman kolmatta, joten otetaan vielä yksi. Elisa kehuskeli luopuneensa vitkuttelusta yksinkertaisella tempulla: aina kun tekee mieli siirtää jokin ikävä juttu ensi viikolle, hän kysyy itseltään miksi hän on alunperin halunnut tehdä asian ja lisännyt todo-listalleen. Pakko kokeilla!