Somen motivointikuvissa sinnikkyys palkitaan eikä koskaan kannata luovuttaa. Tosielämässä tilanne on toinen, ja ajoissa ylipääsemättömän seinän ylipääsemättömyyden tajuava pääsee vähemmällä stressillä. Mutta mistä tietää milloin luovuttaa ja milloin jatkaa? Sen Seth-setä meille kertoo.
Seth Godin on kirjoittanut suorastaan tyhjentävän kirjan luovuttamisesta. Kirja antaa sen minkä lupaa: se kertoo milloin luovuttaa ja milloin puskea läpi harmaan kiven. Se kertoo milloin ainakin suhteellisesti lyhytaikainen notkahdus on odotettavissa ja milloin surkeus on pysyvämpää sorttia. Nämä tunnistamalla osaat valita taistelusi oikein.
Kirjan viesti kiteytyy kahteen vaihtoehtoon. Kun kamppailet markkinoiden hyväksynnästä, niin pitkäjänteinen tekeminen yleensä kannattaa. Vaikka ensimmäinen asiakas ei innostuisi tuotteestasi, niin lopulta joku tykkää ja tuo mukanaan uusia, samanhenkisiä käyttäjiä. Vastaavasti luovalla alalla sinnikkyys palkitaan, kun kahdeksaskymmenes kustantaja lopulta ostaa kirjasi.
Jos taas vastassasi on yksittäinen ihminen, ei pään hakkaaminen seinään kuitenkaan auta. Idiootti pomo, huonotapainen puoliso tai vastahankainen asiakas ei muuksi muutu. On viisaampaa luovuttaa ja aloittaa uusi projekti hedelmällisemmässä maaperässä.
Myyjälle kirjan viesti on selvä. Jatka niin pitkään, kun kauppa lähenee ja prospekti lämpenee joka kerta. Uudempien tuotteiden kohdalla ei kannata luovuttaa vaikkei tilauskirja heti pullistelisikaan, olettaen tietysti, että palvelu on oikeasti hyvä ja asiakkaalle hyödyllinen. Kunhan persaus kestää yli kuolemanlaakson, niin pikku hiljaa asiakkaat kyllä löytyvät.
Tämä on timanttia, lukekaa!
Arvosana 5/5.