Rainmaker on julkaistu ensi kerran jo vuonna 2000, ja päätyi jostain satunnaisesta suosituksesta lukuvuoroon. Yleensä hyvä tavara happanee hitaimmin, joten kenties milleniumin myyntineuvoista olisi edelleen apua.
Kirja on lyhyt ja siitä suoriutuu nopeasti. Opus on toteutettu luettelomaisesesti, ja etenee vinkki kerrallaan. Rakenne on hieman sekava, koska pikkukikat ja systemaattisemman vinkit vuorottelevat. Ehkä joku tykkää tästä enemmän näin päin.
Suuri osa tästäkin myyntikirjasta on tuttua tavaraa, vaikka lähestymiskulma olisikin eri. Kahdenkymmenen vuoden iästä huolimatta suurin osa vinkeistä on kestänyt aikaa ja on edelleen toimivia. Uutta juttua ei hirveästi ole, mutta kertauksestahan tässä yleensä on kyse. Jos ei juttuja palauta aktiivisesti muistiin, niin ne alkavat unohtua.
Kirja herättää ajatuksia. Etenkin kirjan viimeinen vinkki vaikeasti tavoitettavan pokan yhyttämisestä kesken lounaan jäi hämmentämään. Voiko asiakkaan kimppuun hyökätä noin vain julkisella paikalla?
Aluksi mietin, että tässä aletaan mennä jo rajan yli, mutta tulin asiaa pureskeltuani toisiin aatoksiin. Myyjän tehtävä on saada asiakas ymmärtämään oma parhaansa, vaikka se vaatisikin röyhkeän uskaliasta lähestymiskulmaa. Jos kauppa muuten jää joka tapauksessa saamatta, niin mitä menetettävää on rohkeassa kokeilussa, vaikka sen onnistumisen todennäköisyys olisi pieni? Mainio lopetus kirjalle.
Kokemus on positiivinen. Osa jutuista menee vähän yli, mutta kyllä kirjoissa kuuluukin liioitella. Jenkkityylistä poiketen sanahelinää on kuitenkin kiitettävän vähän. Tämän lukee mielellään.
Arvosana: 3+/5