David Allenin Getting Things Done on ajanhallinnan klassikko vuosituhannen vaihteesta. Kehutusta kirjasta sattui vastaan 2015 päivitetty versio, joka täytyi ottaa lukuun tehtävälistan hallitsemista helpottamaan.
Allenin idea eli tuttujen kesken GTD perustuu siihen, ettei ihminen mitenkään voi muistaa kaikkia velvoitteitaan. Siispä kannattaa luoda järjestelmä, joka huolehtii puolestasi siitä, ettei mikään pääse unohtumaan. Bonuksena asioiden kirjaaminen oman pään ulkopuolelle laskee stressitasoa, kun ei tarvitse koko aikaa pelätä unohtavansa jotain tärkeää.
Monia herran oivalluksista oli käytössä jo ennestään. Esimerkiksi kuuluisa 2 minuutin sääntö ohjeistaa tekemään nopeat jutut heti. Samoin tapanani on ollut tyhjentää sähköpostien inbox säännöllisesti.
Allenin stepit ovat:
- Kerää kaikki työt, ideat ja muutkin elämään vaikuttavat asiat jonnekin ylös.
- Käy tämä lista säännöllisesti läpi. Mieti miten asian kanssa etenet, mikä on seuraava steppi?
- Laita käsitelty asia prosessiin, esim. työlistalle tai kalenteriin, jolloin se on pois mielen päältä ja tulee tehdyksi. Olennainen osa on myös iso referenssikokoelma, joka tietysti on helposti hallittavissa.
- Tee asioita työlistoilta järjestelmällisesti.
- Käy koko systeemi kerran viikkoon läpi, jolloin voit olla varman kaiken pysymisestä ajan tasalla.
Kirja jättää monta asiaa oman harkinnan varaan. Esimerkiksi ohjelmistosuosituksia ei anneta, ja hyvä niin: suositukset eivät kuitenkaan olisi ajan tasalla. Allen myös pakottaa miettimään itselle sopivia ratkaisuja.
Jenkkityyliin kirja on älyttömän pitkä, vaikka perussanoma on yksinkertainen. Ei tätä silti kauaa lue, joten ajattelin käydä jossain kohtaa kirjan uudelleen läpi. Opinko tästä mitään mullistavaa selviää seuraavien viikkojen aikana, joten kyllä tätä uskaltaa varovaisesti suositella kokeneillekin oman ajankäytön optimoijille.
Arvosana 4/5