Tällä viikolla ollaan keskusteltu meidän työpaikalla aika paljon brändistä ja sen vaikutuksesta myyntiin. Itse havahduin todenteolla tuotenimen vaikutuksesta ostopäätökseeni, kun kansanedustaja Timo Heinonen facebook-seinällään kyseli suosituksia kesäkalusteikseen. Kanssakeskustelija oli ladannut keskusteluun kuvan kesäisestä polyrottinkisesta sohvasta löhöilysuosituksin. Minä intouduin osallistumaan myös keskusteluun, sillä mielestäni nuo kalusteet käyvät löhöilyn lisäksi mainiosti työntekoon.
Olin itse huomannut, että toimistolle tullessani työpöytä lukitsi aina ajatukseni täysin, kun taas kotisohvalla tai -sängyllä ajatus virtasi paljon vuolaammin ja keskittymiskyky säilyi tehtävässä läppäri sylissä (kuten nytkin) paljon paremmin. Olin nähnyt kesäisen, reilunkokoisen katoksellisen sohvan eräällä terassilla aiemmin kesällä, ja siitä lähtien oli kutkutellut päässä idea, että sellainen pitäisi toimistollekin saada. En vain oikein tiennyt millä hakusanalla sellaista lähteä netin syövereistä etsimään.
Sitten se löytyi: Kesäpesä! Juuri sellaisessa halusin tuntea kesän ja kotoisan olon toimistollani! Sittemmin vastaavia tuotteita löytyi muillakin nimillä ja varmasti halvemmalla ja ehkä eri väreissäkin. Kävin katsomassa aurinkosohvia, kesäsohvia, katossohvia, terassisohvia tai mitä niitä nyt olikaan (nytkin jouduin googlaamaan selvittääkseni), mutta minä halusin sen, mikä oli helpoin muistaa, ja mihin oli mukavin mennä tekemään ajatustyötä ja pötköttelemään; minä halusin Kesäpesän!
Brändi antaa pelivaraa
Perustelin itselleni varmasti muillakin argumenteilla, miksi juuri Kesäpesä oli kaikista vaihtoehdoista se minkä halusin, vaikka tosiasiassa hauska ja mieleenpainuva nimihän minua johdatti, ja sai minut odottelemaan toimitustakin liki kuukauden päivät. Normaalisti olisin varmasti reklamoinut ja tilannut kärsimättömänä vastaavan jo jostakin muualta. Mutta kyllähän Kesäpesää kannattaa odottaa!
Ja kyllä kannattikin. Siinä on ollut mukava tehdä töitä, onpa se tarjonnut pitkän työpäivän keskellä mahdollisuuden myös rentoutumiseen ja virkistäviin torkkuihinkin. Lisäksi nimi on tarjonnut mukavia fiiliksiä myös toimistolla vierailleille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, ja hyvällä tuulella on tietysti merkityksensä yhteistyön sujumiseenkin.
Vasta kaverini jättämästä kommentista kyseiseen postaukseeni kansanedustajan facebook-seinällä oivalsin, miten juuri tuotenimi oli johdattanut minut hankintaan. Hän oli kommentoinut, että ”Kesäpesä *tirsk”. Sellainenhan juuri hyvän tuotenimen pitääkin olla, että se saa hymyilemään ja jää ihmisten mieliin. Ei tarvitse googlailla aurinko- tai katossohvien nimiä ja pohtia mikä ihme sellainen nyt olikaan. Kesäpesän nimessä on jo tarina ja mielikuva paketoituna sisään. Onnistunut kerrassaan, tämä minun mukava Kesäpesä, jossa keskellä kirpeimmän talvenkin on lämmin kesän tunnelma! 😀