Kyllä sinun kannattaa!

Onnistunut myynti on kiinni pienistä asioista ja sanoista. Tämän oivalsin, kun minua kerran vietiin kuin sitä kuuluisaa litran mittaa.  (Siitä enemmän seuraavassa blogissa.)

Olin opiskelemassa Hämeenlinnassa. Nuoret ravitsemusalan opiskelijat pitivät tiloissa lounasravintola-kahvilaa, jossa myytiin opetuskeittiön herkullisia tuotteita. Joka kerta siitä tuli käytyä jotain ostamassa.

Tällä kerralla ostin silmilläni herkullisia pieniä puolukkaleivoksia tai houkuttelevia suklaaihanuuksia. Pohdin asiaa myös nuorelle, iloiselle opiskelijamyyjälle ääneen.  Hän totesi minulle, että ota molempia, sillä nyt se kannattaa, puolukkaleivoksiakin on saatavilla niin harvoin. No tottakai minun sitten kannattaa, kun myyjä kerran niin minulle sanoi! Molempia pakattiin leivosrasioihin ja minä lähdin hymy huulilla ja vesi kielellä takaisin luokkatiloihin. (Ostokset suositeltiin jättämään kylmätiskiin odottamaan päivän päättymistä, etteivät pilaannu.)

Vuorovaikutteisuuden tunnin taas alettua huomasin miten minut oli vakuutettu yhdellä pienellä sanalla: Kannattaa! En ollut epäröinyt vastata siihen hetkeäkään, että molempia, kyllä kiitos. Päivän vaikuttavin oivallus vuorovaikutteisuudesta oli tuo tauon oppitunti opiskelijatytöltä. Tuota kannattavaa oivallusta olen tietoisesti opetellut käyttämään erittäin aktiivisesti sen jälkeen itsekin.

Asiakkaalle kannattaa aina antaa rajallinen määrä vaihtoehtoja ja sitten suositella, että jokin ratkaisu kannattaa. Toki perustelut pitää olla, mutta sanavalintana kannattaa on sellainen, että siihen on helppo tarttua – kannattaa kokeilla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *