Vierailin viikko sitten Suomen Nuorkauppakamarien kansallisessa vuosikokouksessa. En yksinkertaisesti voinut olla päätymättä kuuntelemaan Ferroplanin Minna Patosalmen Key note -puheenvuoroa, koska markkinointi oli kerrankin sopivan suoraviivaista: ”Mulkku saa olla, mutta kusipää ei!”
Jos et vielä arvannut, niin en tosiaankaan pettynyt. Jos joskus ostan kuljettimia, niin tiedän kyllä keneltä kysyn ensimmäisenä…
Erilaista johtamista
Muistikirjat sauhusivat, kun yleisö kirjoitti talteen Minnan johtamisoppeja. Avoin johtoryhmä, duunarin takaraivoon pysyvästi iskostetut arvot (tai oikeastaan toimintatavat) ja turhasta riisutut henkilöstökeskustelut eivät edusta perinteistä korporaatiokulttuuria. Kun esitys oli vielä sopivan räväkkä, eivät edes perjantai-illan tulojuhlassa pikkutunneille riekkuneet ehtineet haukotella.
Pitäiskö mun?
Päässä liikkuu usein kysymys ”pitäisikö”. Jos se vaatii yhtään eforttia tai mikä pahinta, vanhoista kaavoista poikkeamista, niin usemmiten lopputulemana on, että ei pitäisi. Tätä kun toistaa muutaman vuoden, niin huomaa juuttuneensa työhön jota vihaa, parisuhteeseen jossa kaksi ventovierasta jakaa asunnon, ja mikä pahinta, asiakkaisiin jotka eivät osta.
Pitäisikö kuitenkin:
… ottaa vielä yksi kylmä puhelu ennen kotiinlähtöä?
… avata se kollegan suosittelema myynnin kirja?
… soittaa sille prospektille, vaikka tuskin se nyt ostaa kumminkaan?
… tilata meidän porukalle myynnin koulutus?
… myyntikäynniltä poislähtiessä heittää flirttiä läppää sille iloiselle aulavastaavalle – ja vielä tiputtaa sille “vahingossa” käyntikortti?
Minnalta löytyi yllättäen vastaus näihin kaikkiin.
“Aina kun mietit, pitäisikö, silloin pitäisi.”
Aamen.
Hyvä myyjä on mulkku
Moni meistä lykkää ikävien asioiden tekemistä, vaikka tietää 100% että nimenomaan just nyt pitäisi. Ilmeisesti uskomme asioiden parantuvan itsestään, jos vain oikein toivomme. Eihän se niin mene. Ikinä.
Kuinka monta kertaa olet luvatessasi asiakkaalle jotain tiennyt, että nyt menee vahvasti arvailun puolelle, ja silti uskonut selviäväsi kuin koira veräjästä? (TJEU: Trump & Brexit)
Kuinka monta kertaa olet asiakkaan vitkastellessa omien kotiläksyjensä kanssa tiennyt projektin myöhästyvän, jättänyt ikävän muistutussoiton tekemättä ja lopulta tapellut viivästyksestä reklamoivan asiakkaan kanssa jälkeenpäin? (TJEU: Olkiluoto)
Kuinka monta kertaa olet jättänyt varmistamatta kuuluiko tilaukseen aivan varmasti kaikki mitä kuvittelit, ja tapellut laskusta jälkikäteen? (TJEU: Edellinen kylppäriremontti)
Kuinka monta kertaa olet jättänyt havaitsemasi virheen korjaamatta, kun et ole halunnut loukata toista, ja saanut haukut jälkeenpäin kun pidit suun supussa? (TJEU: Puolisosi)
Ferroplanin mulkkukortin jippo löytyy sen tapapuolelta. Kun muille näkyy kissan pöydälle nostava mulkku, niin itselle näkyykin sana vastuu.
Mulkkukortin pitäisi kuulua myös jokaisen myyjän taskuun, jotta suu aukeaa heti ongelmien noustessa esiin, vaikka se ei sillä hetkellä tuntuisikaan kivalta. Kun tarttuu asioihin heti, niin välttyy myöhemmin monelta kurjalta käänteeltä. Mulkun maine tarkoittaa helpompaa elämää, tyytyväisempiä asiakkaita ja enemmän kauppaa.