Huippumyynti on perustettu tekemään myyntiä pitkäjänteisellä ja asiakasta kunnioittavalla tavalla iänikuisen luukutuksen sijaan. Tavoitteemme on parantaa myyntityön arvostusta tekemällä myyntityötä siten, että nollasummapelin sijaan sekä asiakas että myyjä voittavat. Nykyisellään luottamus myyjiin on pohjamudissa, kuten 2010 tehty tutkimus ammattien arvostuksesta osoittaa:
1. Kirurgi
2. Palomies
3. Lääkäri
…
210. Myyntipäällikkö
…
332. Myyntineuvottelija
…
337. Kioskimyyjä
…
363. Automyyjä
364. Myyntiedustaja
…
380. Puhelinmyyjä
381. Ovelta ovelle -myyjä
Tilanne ei parane, ennen kuin luukutuksesta ja suoranaisista huijauksista päästään eroon. Onneksi myös myyjä voi itse omalla toiminnallaan vaikuttaa myyntityön arvostukseen tekemällä myyntiä niin, että hän voi olla ylpeä työstään.
Myyntityö on hyvin harvalle kutsumus ja moni päätyy myyntialalle kun ei muuallekaan päässyt. Käyntikortissakaan harvoin lukee suoraan mitä henkilö oikeasti tekee, vaan myyjän työ verhotaan Key account managerin kaapuun, vaikka uudelle myyjälle annettaisiin pyöreät nolla “avainasiakasta” hoitoon ja käsky lähteä uusasiakashankintaan maakunnan puolelle. Jos myyntityön ohjeistus perustuu 50-kuvun oppeihin ei ole ihme, että moni alalle tullut käy vain kääntymässä, pettyy työhön eikä halua enää ikinä kuullakaan myyntitöistä.
Miksi tämä blogi on perustettu?
Tämän blogin tarkoitus on avata ajatusmaailmaamme ja jakaa hyviä käytäntöjä kaikille myyntityötä tekeville. Edelleen monelle myyjälle on iskostunut takaraivoon ajatus myynnistä nollasummapelinä tai kilpailuna asiakkaan ja myyjän välillä. Kauppa runnotaan vaikka väkisin ja kehittyminen myyjänä perustuu uusien clousaustekniikoiden opetteluun. Asiakkaan etu tulee vasta myyjän edun jälkeen.
Oma filosofiamme on päinvastainen – asiakkaan etu tulee aina ensin. Kun asiakas havaitsee myyjän miettivän ensisijaisesti hänen etuaan, syntyy tästä väkisin pitkäikäinen ja molemmille osapuolille järkevä asiakassuhde. Uskomme pitkällä aikavälillä pärjäävämme paremmin, vaikka asiakkaiden ylipuhumiseen pohjautuva luukutus voikin luhyellä tähtäimellä tuoda pikavoittoja. Mielestämme myyjän ammattitaidon mittaa vasta asiakkaalle tehty toinen ja kolmas kauppa.
Toivotamme lämpimästi myös kilpailijamme lukemaan ajatuksiamme, sillä terveiden toimintamallien leviäminen entistä laajemmalle hyödyttää kaikkia myyntityötä tekeviä. Kenties jo lähitulevaisuudessa ensireaktio myyjän yhteydenottoon on positiivinen.