Täysin absurdi otsikko. Huono päivä. Eihän sellaista ole. Siinä yksi syy, miksi myyjän ammattia tulisi arvostaa entistä enemmän.
Vaikka myyjällä oikeasti olisikin miten p***a päivä tahansa, eikä suunnilleen mikään menisi putkeen työ-, eikä kotirintamalla, ei se saa ikinä näkyä asiakkaalle. Ja vaikka asiakas olisi miten ikävä tahansa, ja olisi juuri tuomassa sen kuuluisan kirsikan kakun päälle, josta voisi seurata räjähdys, tulee myyjän vain henkäistä syvään ja laskea kymmenen kirsikkaa lisää.
Tavallista parempi päivä ruokakaupassa
Kuulin tällä viikolla hyvän esimerkkitapauksen aiheesta, tavallista paremmassa ruokakaupassa, johon tavallista vaativampi asiakas tavallista päättäväisemmin askelin ja v***umaisempi virnistys kasvoillaan oli tullut määrätietoisella intonaatiolla kyselemään kauppiasta. Hän ei tällä kertaa ollut paikalla. Seuraavaksi asiakas kysyi hedelmä- ja vihannesosastosta vastuullista henkilöä, ja kertoi hänellä olevan tälle niin tiukkaa asiaa, että on valmis viemään tämän vaikka valtakunnan mediaan asti.
Kiireinen osastovastaava, jonka päivä ei ollut siihen mennessä ollut yksi parhaista, oli vastaanottamassa asiakasta ja valmistautui tietysti pahimpaan ryöpytykseen, medialta palstatilaa ansaitsevan ongelman edessä. Osastovastaava kuunteli rauhallisesti asiakkaan ykkösmaailman ongelmaa ostamistaan epätasalaatuisista avokadoista. Asiakas ei kertakaikkiaan voinut ymmärtää, että hänen kohdalleen oli osunut niin huono avokadopussi, jossa oli sekä kypsymättömiä että ylikypsiä avokadoja samassa pussissa. Keskusliikkeen pakkaama lajitelma, joten sen asiakas sentään ymmärsi, ettei kauppa ja osastovastaava yksin ole asiasta vastuussa. Siksi kai valtakunnan media olisikin ollut valitukselle asiakkaan mielestä oikea paikka.
Kiireisen osastovastaavan kirsikka ei kuitenkaan löytänyt koristeeksi kakun päälle. Hän malttoi sisäisesti sietokykynsä rajoilla, mutta ulkoisesti täysin rauhallisena ja vastaanottavaisena kuunnella asiakasta, tutkia kyseiset avokadot, selvittää eränumeron ja sen, ettei kyseistä erää enää olisi myynnissä. Hän myönsi, että kyllä, tällaista voi joskus käydä, vaikka joka päivä osaston tuotteet käydään läpi ja kaikki epäkurantit tuotteet siivotaan parhaan mukaan pois. Asiakkaan mukaan missään muussa kaupassa ei vastaavaa ole ikinä sattunut.
Osastovastaava kertoi asiakkaan kuuntelemisen jälkeen rauhallisesti informoivansa tavarantoimittajaa asiasta, tarjosi hyvityksenä erän tarjouskahvia ja saattoi asiakkaan kassalle asti. Siellä sattui vielä olemaan jonoa, niin saattoipa vielä jonon ohikin, ettei tarvitse tällaisen ikävän tapauksen jälkeen tietenkään jonossa aikaa kuluttaa.
Asiakas oli hämmästyneenä tarttunut osastovastaavaa kädestä, kiittänyt saamastaan erinomaisesta palvelusta, ja kertonut itsekin olleensa tullessaan niin täynnä harmitusta, että oli päättänyt tehdä asiasta julkisen lehtijutun. Mutta nyt siltä oli kadonnut kokonaan pohja. Eikä juttu päätynytkään enää kuin esimerkkitapaukseksi myyntiblogiin.
Huono päivä muuttui hyväksi
Myyjänkin huono päivä kääntyi näin onnistumiseksi, koska kiittävä asiakaspalaute ja tyytyväinen asiakas tietysti lämmittivät mieltä. Eikä kenelläkään ollut enää huonoa päivää.
Voi vain arvata miten tämä negatiivinen kertomus myös kaupungin kaduilla asiakkaan kertomana muuttui positiiviseksi tarinaksi ja parhaimmillaan lisääntyväksi myynniksi tulevaisuudessa.