Normaalisti myynnin ajatellaan alkavan siten, että myyjä soittaa kylmälle prospektille, ja saa pitkän väännön jälkeen uuden asiakkaan – tai sitten ei. Helpompikin tapa on olemassa, voit nimittäin houkutella asiakkaat suoraan luoksesi olemalla helposti lähestyttävä.
Ihmisten tapaaminen kannattaa
Huippumyyjä ei ole erakko. Kun tapaa luontaisesti paljon ihmisiä, niin suurella todennäköisyydellä heistä joku haluaa ostaa tarjoamaasi palvelua. Myyjän kannattaa siksi verkostoitua ja harrastaa monia erilaisia asioita. Mitä enemmän kohtaamisia, sitä enemmän kauppaa!
Itse olen havainnut Nuorkauppakamarin erinomaiseksi väyläksi tavata uusia ihmisiä. Jossain kohtaa Huippumyynnin alkutaipaleella täydet 100% asiakkaista oli nuorkauppakamarilaisia, ja tiedän kokemuksesta myös Suomen Yrittäjien ja Kauppakamarin verkostot toimiviksi. Tutulta on mukava ostaa, ja siksi jo naamatutulla on suuri etulyöntiasema täysin vieraaseen toimittajaan nähden.
Kaikkein sosiaalisimmatkin meistä miettivät välillä, että kenelle sitä oikein kehtaa mennä juttelemaan. Small talk ei sekään oikein suju jäyhältä suomalaiselta. Seminaareissa, koulutuksissa tai kokkareilla on siksi helpointa lähestyä ihmisiä josta jo tietää jotain, koska silloin voi aloittaa keskustelun aiheesta jonka tietää varmasti toista kiinnostavan. Ja jos aihe on hauska, niin silloin keskustelustakin tulee hauska.
Pulistaanko pysäköinnistä?
Toimistomme parkkipaikka on välillä oikea villi länsi, jossa peltihevoset parkkeeraataan ihan minne sattuu. Pahimpina viikkoina oma (maksettu) ruutu on joka aamu jonkun skodakuskin tukkima. Minä sitten seriffinä koitan tuoda lakia ja järjestystä joko blokkaamalla pakulla väärinpysäköijät ruutuunsa, tai ainakin muistan heippalapulla. Kaikki veijarit ikuistetaan Facebookiin hashtagillä #huippumyynninpiha.
Arvaat varmaan jo mikä on etenkin puolituttujen yleisin keskusteluavaus. Aivan oikein, Huippumyynnin parkkipaikka. Aihe on turvallinen ja jokainen keskustelu päättyy poikkeuksetta hekotteluun ja hyvään mieleen.
Miten olen helposti lähestyttävä?
Helposti lähestyttäväksi pääsee yksinkertaisesti avaamalla elämäänsä työjuttujen ulkopuoleltakin. Kannattaa olla reilusti oma itsensä, kertoa mitä tekee vapaa-ajallaan, ja jakaa hassut sattumukset. Toki juttujen kannattaa olla iloisia ja positiivisia, koska ikävän änkyrän kanssa ei kukaan halua jutella. Negatiivisuus on muutenkin myyjän työssä pahasta.
Etenkin omat uniikit puolesi kannattaa tuoda esiin, koska harmaata pukumiestä ei muista kukaan (kukkahousut erottuvat massasta). Joikausharrastus, käppyräviikset tai jokaviikkoinen postaus torstaikallesta sen sijaan jäävät mieleen, ja niistä on helppo tulla juttelemaan. Brändää itsesi harrastuksillasi!
Yksilöllisyydessä on toinenkin hyvä puoli. Sen lisäksi, että olet helposti lähestyttävä, niin myös jäät mieleen. Asiakas muistaa juuri sinut alkaessaan miettiä mistä hän voisi tarvitsemasta tuotteen hankkia. Minäpä kysyn ensin siltä mukavalta koiravaljakolla ajavalta kaverilta!