Näin alkuun on kerrottava, että töitä etsiessä ei ollut ensimmäiseksi mielessä puhelinmyyntityö. Erään tuttavan ehdotuksesta kuitenkin innostuin, että miksipä ei voisi sitäkin kokeilla. Annoin luvan kertoa yhteystietoni eteenpäin Jooselle, kun kuulemma tarvitsivat lisää myyjiä.
Hetki kului ja pian puhelimessa juteltiin ensin Joosen ja sitten Hannan kanssa. Naurattaa vieläkin Joosen kommentti, että ”sähän kuulostat ihan selväjärkiseltä” ns. työhaastattelun lopuksi (nykyään on tainnut mielipide vaihtua jo :D). Ei välttämättä ihan normaalisti mennyt töiden aloitus, kun tuota välimatkaa on se 250km, eikä kamalasti kokemusta ollut (mutta halua oli).
Ei tässä pelkällä puhelimella pärjää. Ekana kysyttiin, että mites tuo tietokoneen käyttö? Hmm… no osaan laittaa päälle, ja käydä lukemassa meilit ja selaamassa nettiä. Excel? Öö… tiedän mikä se on, mutta en kyllä ole käyttänyt pahemmin. No eipä mitään kokeillaan ja eiku hommat käyntiin!
Kokeiluni ja harjoitteluni lähti vessapaperin ym. myynnillä. Ensimmäinen puhelu jännitti, takeltelin sanoissa ja tukeuduin spiikkiin. Varmaan kymmenennen puhelun jälkeen sain muotoiltua järkevää tekstiä ja jopa ihan rauhallisesti. Enää en muista sainko kauppaa ekana päivänä, mutta fiilis oli hyvä. Ensimmäisen päivän fiilisten purku ja lisäohjeistukset tekikin seuraavasta päivästä helpomman. (Tosin ”tietokoneen käyttöä tumpelolle” -ohjeistusta Jooselta alkuun tuli paljonkin… Jösses sentään…)
Huomasin hyvinkin pian, että jännitys kaikonnut: nautin juttelusta ja myynnistä. Olin sanavalmiimpi, mutta kuitenkin herkkä ottamaan ihmisten haukkumiset itseeni. Taisi joskus itkukin tulla,näissä tilanteissa. Kun etänä teet niin soitto Hannalle tai Jooselle auttoi: ota paussi, käy kävelyllä. Tuloskin nousi pikkuhiljaa ja huomasin, että hei, tällä voi elääkin!
Olisinkohan 3-4 kuukautta tehnyt hommia etänä kun ekan kerran kävi kutsu Riihimäelle koulutukseen. En kyllä tiedä kumpi jännitti enemmän: ensimmäinen myyntipuhelu vai näiden kahden tapaaminen! 🙂
Tästä kaikesta aikaa on nyt pari vuotta, ja sanoisin edelleen nauttivani työstä. Olen kehittynyt hurjasti niin myyjänä kuin ihmisenäkin. Jokainen projekti ja soitto opettaa jotain. Mokia tulee, esim. lupaat jotain tai teet tilauksen väärin, ja asiakas antaa palautteen. Opin nöyryyttä, huolellisuutta, rauhallisuutta, rehellisyyttä ja kykyä asettua asiakkaan asemaan. Onnistuneessa kaupassa, kun asiakas tyytyväinen, opin itseasiassa samoja asioita, koska tavoitteeni on olla Myyjä isolla M:llä, eikä mikään ihmisten vihaama tusinamyyjä.
Tässä työssä (jota muuten kaikkien pitäisi kokeilla) oppii paljon muista ja itsestään. Oppii kunnioitamaan kaikkia ihmisiä, kuuntelemaan, ottamaan asioista selvää, tekemään parhaansa ja välillä vähän ylikin, saa rohkeutta puhua ja kommunikoida, ajattelemaan asioita useammalta kannalta, auttamaan muita…
Kehityn koko ajan ja en todellakaan ole vielä valmis. Mottoni (ja vinkkini) ovat:
- Kunnioita muita
- Ole rehellinen
Hyvää myyntiä tälle vuodelle kaikille!