Nordic Business Forumilta jäi mieleen kummittelemaan Sheenan Lyengarin tarinat auton konfiguroinnista. Aloin miettiä, ettei hänen helpoinkaan esimerkkinsä oikeasti ollut helppo. Konfiguraattoreiden helppokäyttöisyyttä aiemminkin ihmetelleenä päätin kokeilla miten helppoa auton valinta on tänään. Joko auton osto käy kätevästi kaikilla merkeillä vai onko edessä valikkohelvetti?
Testi 1: Toyota Corolla
Aloitin kansansuosikilla eli Toyota Corollalla. Aletaanpa valita.
- Malli: ensin valitaan mitä automallia aletaan muokata
- Varustetaso: kaksi vaihtoehtoa
- Moottori
- Sekavassa varusteruudussa valitaan samalla kertaa ulkoväri, vanteet ja sisäverhoilu. Perään raksitaan varusteita ja sitten kassalle.
Yhteenvetonäytössä tulee pettymys – ei tätä voikaan ostaa verkossa vaan ainoastaan ottaa yhteyttä myyjään. Ehkä tämän ostajat ovat pääosin pappaiässä eivätkä tee nettiostoksia? Ja onhan Toyota on suurista merkeistä ainoa, joka edelleen hangoittelee vastaan liikenteen sähköistymisessä ja roikkuu jo vanhentuneessa hybriditekniikassa, joten kenties konservatiivinen toiminta on tässäkin valittu linja. Jos varusteluruutu olisi selkeämpi ja auton voisi ostaa verkossa, niin tämä olisi ihan OK. Kohtuu alku!
Testi 2: BMW i4
Kokeilin BMW:n ostamista valitsemalla kohteeksi tuoreehkon i4-sähköauton. Taas mennään!
- Mallivalinta on hieman sekava, kun perusmallin valittuasi heti seuravaa vaihtoehto on moottori, joka itse asiassa tarkoittaa mallivalintaa uudelleen. Automalli valitaan itse asiassa vielä kolmannen kerran kohdassa mallivaihtoehto, jossa ”väärä” valinta vie takaisin moottorivalintaan. ????
- Väri: 12 vaihtoehtoa. Hassusti jonkin värin valinta poistaa ulkoiset mallimerkinnät, jotka eivät edelliseen väriin palatessa palaakaan takaisin. En myöskään pääse selvyyteen voiko BMW Individual väriksi valita minkä tahansa linkin takaa löytyvän värin vaiko vain kaksi ennaltasovittua ja konfiguraattorista suoraan valittavaa väriä. Sekavaa.
- Vanteet: 5 vaihtoehtoa. Tylsästi tarjolla on vain kaksivärisiä vanteita.
- Optio: mustat ulkopeilit
- Penkkien verhoilu: vaihtoehtoja on 21 kpl ja nyt alkaa todellinen valintahelvetti, kun jonkun värin kanssa on pakko ostaa stereot. Ei näin.
- Koristelistat: 7 vaihtoehtoa. Eli nyt sisustaan on jo 147 eri variaatiota.
- Optio: Supercharged-paketti (hih!). Tämä on käytännössä pakko ostaa, koska se sisältää perusvarusteita kuten penkinlämmityksen ja cruisen.
- Optio: Innovaatio-paketti. Tässä on laservalot automaattipitkillä ja HUD. Ilmeisesti tämä sisältyy aina hintaan jos ostaa edellisen paketin.
- Optio: Lisävarusteet 121 kpl. Näitä on joka lähtöön. Valitettavasti näissä rämpiminen on sellainen sekametelisoppa, ettei ainakaan itsellä hermo kestä miettiä mitä mikäkin kohta tekee. ARGH!
- Optio: Kotilaturi asennettuna
- Optio: Talvirenkaat
Myöskään Bemaria ei voi ostaa verkossa, mikä oli suurempi yllätys kuin Toyota. En ylläty, koska lisävarustehelvetissä rämpiminen on yhtä helvettiä, ja virheen mahdollisuus on suuri (kuinkahan moni myyjä mokaa?). Tämä on ihan yhtä karmeaa edelleen kuin mitä muistinkin!
Testi 3: Tesla Model 3
Markkinoiden helpoin ostettava lienee Tesla, jonka jätin tarkoituksella viimeiseksi. Kokeillaanpa kuinka helppoa on ostaa uusi Model 3!
- Malli: takavetoinen perusmalli tai nelivetomalli isolla akulla
- Väri: viisi vaihtoehtoa
- Vanteet: Haluatko isot vai pienet
- Optio: Talvirenkaat
- Optio: Vetokoukku
- Istuinten väri: Musta vai valkoinen
- Optio: parannettu autopilotti
- Optio: ”itsestään ajava”-ominaisuus
- Optio: seinälaturi ilman asennusta
- Maksutapa: käteinen vai rahoitus
Aiempiin hirvityksiin verrattuna Teslan konfiguraattorin on suorastaan naurettavan yksinkertainen. Auton osaa tilata kuka vaan, eikä asiakkaan päätä vaivata typerillä kysymyksillä. Tilaus onnistuu saman tien luottokortilla.
Pidän myös Teslan ”kaikki sisältyy” lähestymistavasta. En usko kovin monen tilaavan enää autoa täysin karvalakkina ilman istuinlämmitystä tai cruisea edes Suomessa (vaikka tarina kertookin Citroenin valmistaneen suomalaisille kolmelitraista C5-mallia erikoistilauksesta pelkällä kangasverhoilulla). Yksi syy Teslan edullisille hinnoille ovat kustannussäästöt: valmistettavia automalleja kun on vain 20 siinä missä Bemarilla pelkkiä sisustavaihtoehtoja oli jo liki 150.
Onko konfiguraattorilla väliä? Luulen, ettei suurimmassa osassa kauppoja ole väliä. Corollakuski ei osaa ostaa netissä ja BMW-fania ei Tesla voisi vähempää kiinnostaa kun siinä on sitä panel gappia. Mutta jos valintatilanne on tiukka eikä merkkiuskollisuus ole vankkaa, mikä lienee useimpien perus käyttöautoa ostavien kohdalla tilanne, on jokaisella yksityiskohdalla merkitystä. Jos Bemarin konffaus alkaa ahdistaa eikä liikkeeseenkään oikein jaksa vaivautua, saattaa helppous hyvinkin viedä voiton.