Erikoinen mainos: Case renkaanvaihto

Joskus jään hämmästelemään erikoisia myynnin ja markkinoinnin toimia. Kummallisten myyntiponnistelujen piikkipaikka vaihtui tällä mielenkiintoisella toteutuksella.

 

Törmäsin mainokseen kotinurkillani Monnissa. Renkaanvaihtoaika on päällä, joten siinä mielessä ajoitus oli hyvä, mutta muutoin toteutus jäi puolitiehen.

Ensinnäkin mainoksen koko on turhan pieni ja sijainti umpisurkea. Marraskuun hämärässä tekstiä ei näe, joten parempi paikka olisi vaikka jossain katuvalon alla. Eikä mainosta kannata raahata tuhannen asukkaan kylän toiseksi vilkkaimmalle ulosmenotielle, jossa mainoksen näkee max. 50 potentiaalista asiakasta päivässä.

Toiseksi yhteystietona ei voi ilmoittaa pelkkää yrityksen nimeä. Veikkaan, että edes Korkeasaari tai Särkänniemi eivät ole niin tunnettuja paikkoja, että kaikki asiakkaat osaisivat itsekseen perille. Eivät varsinkaan tänä uusavuttomuuden kulta-aikana.

Suurin ongelma siis on, ettei asiakas voi mistään tietää missä palvelua tarjotaan. Firman nimestä päätellen varmaan Mäntsälässä, jonne on kuitenkin mainoksen sijaintipaikalta rapiat 30 km. Jään miettimään saako palvelua kenties lähempääkin?

Toimipaikkaa ei tietenkään voi edes tiedustella mitenkään helposti: mainoksessa ei ole puhelinnumeroa, ei verkkosivuja, ei sähköpostiosoitetta, ei sometiliä, ei siis mitään tapaa olla yhteydessä. Yhteydenotto on mahdotonta.

Edes Google-haku ei tuota tulosta. Listalla on pelkkiä hakemistopalveluita, eli firmalla ei todennäköisesti ole minkäänlaisia verkkosivuja tai toimintaa sosiaalisessa mediassa. Tai sitten verkkosivut hutiloinut tai somea säätävä sietäisi saada potkut. Ehkä se on sama kaveri.

Viimeisetkin innostuksen rippeet katoavat, kun hintaa ei kerrota. Silloin kun myydään bulkkikamaa kuten renkaanvaihtoa, hinta on monelle se tärkein ostoperuste. Puhutaanko nyt paikasta, jonne uskaltaa viedä peltivanteisen Skodan, vai onko hintapiste vähän korkeammalla, jolloin voi olettaa Teslan Überturbiinien pysyvän naarmuttomina?

Jäin vielä pohtimaan kujeilun mahdollisuutta. Onko joku vitsiniekka nyysinyt taulun ja siirtänyt sen toiselle paikkakunnalle hämmästystä aiheuttamaan? Varmuuden saamiseksi kokeilen soittaa hakemistopalvelun tarjoamaan numeroon – ei yhteyttä.

Mainos seisoi tien poskessa muutaman päivän kunnes katosi. Asia jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.

Mitä tästä opimme?

Jos mainostat, niin mainosta kunnolla:

  1. Mainosta paikassa, jossa liikkuu ihmisiä. Ulkomainoksen on parempi olla vilkkaasti liikennöidyllä paikalla. Netissä taas pitää löytää asiasta kiinnostuneet eikä mainostaa marginaalituotetta massoille.
  2. Panosta mainokseen edes vähän, perusjutuilla pääsee jo pitkälle (ja saa parempia tuloksia kuin tuuppaamalla mainokseen liikaa tietoa). Ainakin mainoksessa on oltava:
    • Yrityksen nimi tai brändi
    • Tuote tai palvelu mitä myydään
    • Yhteystiedot mistä voi ostaa ja kysyä lisää: puhelinnumero, verkkosivut tai email
      HUOM! Helposti muistettava
  3. Kerro hinta. Siitä asiakkaan on helppo päätellä sopiiko tuote itselle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *