Epätäydellinen myyjä

Harva meistä on täydellinen ihminen, kun jopa kevyen pään narsistit yleensä tunnistavat itsestään jotain heikkouksia. Vaihtelee, kuinka paljon painolastia kukin on saanut geenien, kasvatuksen ja kaverionnen puolesta, mutta silti itseään ja taitojaan kehittävä väistämättä saa isonkin takamatkan kiinni. Onneksi kenenkään ei tarvitse olla täydellinen.

Harvemmin innostun netissä pyörivistä mietelauseista, vaan laitan ne kakku päältä kaunis -kategoriaan. Tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön, sillä erään lainauksen takaa paljastui oikeastaan aika toimiva idea. Kirjailija Neil Gaiman viesti on lohdullinen: sinun ei tarvitse olla samaan aikaan 1. mukavaa seuraa, 2. tehdä työtäsi huipputasolla, ja 3. toimittaa aina kaikki aikataulun mukaan. Pärjäät ihan hyvin, kun hanskaat kolmesta perusvaatimuksesta kaksi, koska…

Epätäydellinen myyjä pärjää

Neil Gaimanin ideaa on helppo soveltaa myyntiin.

Mikäli myyjä on leppoisa kaveri, jonka puhelinsoitto tai saapuminen neukkariin on päivän kohokohta, on lähtökohta tuloksentekemiselle erinomainen. Kun asiat tehdään jämptisti ja sovitussa aikataulussa, edes tuotteen ei tarvitse olla markkinoiden paras. Asiakas ostaa jo ihan sen takia, että saa olla tekemisissä myyjän kanssa.

Leppoisa kaveri saa anteeksi myös aikataulun lipsumisen – mutta siinä tilanteessa lipsumista täytyy kompensoida erinomaisella tuotteella.

Jos taas tuote on kunnossa ja asiat tapahtuvat aina aikataulussa, pärjää hommassa vähän mulkerompikin myyjä. Asiakas saattaa manata mielessään tökeröä myyjää, mutta ostaa silti.

Täyttyykö kaksi?

Jos kauppa ei käy haluamallasi tasolla, mieti mikä kohta jää vajaaksi.

  1. Leppoisan kaverin kannattaa miettiä onnistuvatko asiat aikataulussa. Jos havaitset lipsumista, niin korjaa tilanne. Toimita tarjous ajoissa ja varmista toimitusaikataulun pitäminen. Sen jälkeen saat kyllä asiakkaat puolellesi.
  2. Mikäli leppoisan kaverin deadlinet luontaisesti paukkuvat vaikka tekisi mitä tahansa (omasta mielestä), niin silloin ei auta kuin varmistaa myytävän tuotteen erinomaisuus. Jos yrität myydä keskinkertaista ratkaisua, niin pelkkä leppoisuus ei auta, valitettavasti. Jos et pysty pitämään asiakkaan kanssa sovittuja aikatauluja, sinun on pakko hommata parempaa myytävää, jotta velttoilu tulee kompensoitua.
  3. Jos taas olet ikävän ihmisen maineessa, on tilanne tiukka. Sinun on pakko hakeutua myymään tuotteita, jotka ovat ominaisuuksiltaan parhaita, ja sen lisäksi vielä hoitaa kaikki hommat ajoissa. Hyvää tavaraa sovitussa aikataulussa toimittava löytää asiakkaita, vaikkei olisikaan se kaveri joka ensimmäisenä kutsutaan saunailtaan. Jos tämä ei onnistu, ei kannata haaveilla pitkästä myyjänurasta.

Takarivistä kaikuu jo korviini valitus siitä, kuinka hankalaa tai oikeastaan mahdotonta on toimia ajoissa, saati sitten olla mukava kaveri. Vaikka geenit olisivat mitä, ne eivät viimekädessä pakota ketään huonoon käytökseen tai velttoiluun. ”Mä nyt olen tällainen” on surkein tekosyy ikinä! Perintötekijöilleen ja niiden aiheuttamille reaktioille ei voi mitään, mutta sille voi kuinka tilanteissa toimii. Vaikka velttoilusta ja päänaukomisesta ei pääsisi kokonaan eroon, voi tapojaan parantaa ainakin vähän – ja silloin kauppaa tulee enemmän.

Älä lupaa tänä vuonna olevasi täydellinen myyjä. Lupaa uudeksi vuodeksi ottaa kaksi kohtaa haltuun, koska sekin riittää jo pitkälle. Hyvää uutta vuotta kaikille blogin lukijoille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *