Edellisen Amazon-satsin saapuessa mietin, että miksihän minä tällaista olen mennyt tilaamaan: eikö tämä opus sopisi paremin jollekin narsistille? Kirja jäikin lojumaan hyllyyn ja sai lukuvuoron vasta viimeisenä kun muut kirjat oli jo luettu. Niinhän siinä kävi, että tämä olikin erän parhaimmistoa.
Ensimmäinen luku ei vielä avannut silmiä, kirja menetteli ja piti otteessaan, mutta sitten alkoi tippua timantteja. Omia mokia on kurja tunnustaa, joten lukijan olo muuttui välillä hieman kiusalliseksi kirjan esimerkkien nostaessa esiin menneisyyden virheitä. Tieto lisää tuskaa!
Oikeastaan ihan jokaisen pitäisi lukea tämä kirja. Riippumatta siitä millä alalla ikinä toimiikaan, on suurin onnistumisen este yleensä oma ego. Vaikka moni tiedostaa onnellisuuden olevan jossain muualla kuin maineessa, mammonassa tai muissa ulkoisissa tekijöissä, niin silti niiden annetaan määrittää elämä.
Erityisesti jokaisen myyjän ja yrittäjän on ehdottoman hyödyllistä lukea tämä kirja. Hyvät myyjät tietävät, että pätemisen sijaan on parempi antaa asiakkaan oivaltaa itse hänelle paras ratkaisu, tai ainakaan asiakkaan kanssa ei kannata antautua väittelyyn; tämä kirja kertoo miksi. Eikä laihojen vuosien kohdatessa kannata roikkua viimeiseen asti ässämersulinjassa (vaikka naapuri tai kollega sitten naureskelisikin käytetylle Skodallesi), koska konkurssin kohdatessa edes ego ei pidä suuresta ja näyttävästä.
Avaavin oppi on palkinnon löytäminen hyvin tehdystä työstä siitä seuraavan palkinnon sijaan. Vaikka myyjä tekisi työnsä täydellisesti, saattaa kauppa silti jäädä syntymättä ulkoisten syiden johdosta. Joskus diilit vain menevät onnekkaille idiooteille, joten omaa arvostusta ei siksi kannata linkittää epäoleelliseen lopputulokseen vaan itse prosessiin. Maailma ei ole reilu paikka, mutta sinä voit olla reilu itsellesi: shampanjan voi poksauttaa parhaalla mahdollisella tavalla hoidetun myyntiprojektin päätteeksi lopputuloksesta riippumatta.
Huvittavan pointtina tästä kaikesta seuraa se, että saat sen mitä et halua. Jos vain tavoittelet kauppoja ja myyntikisan piikkipaikkaa hinnalla millä hyvänsä, niin lyhyellä tähtäimellä pärjäät yleensä mainiosti ainakin isoegoisen myyntijohtajan silmissä. Jatkokauppa kuitenkin tyrehtyy asiakkaiden väistämättä hoksatessa todelliset tavoitteesi.
Jos fokuksesi on rapsakoiden bonusten sijaan rautaisemmassa ammattitaidossa ja asiakkaan auttamisessa, niin ihme tapahtuu. Jatkuvalla treenillä ja prosessiin rakastumalla bonuksesi muuttuvat ajan myötä rapsakammiksi kuin mitä ikinä kuvittelitkaan (vaikka aluemyyntipäällikkö alkuun rutisikin strategiastasi). Tosin se ei ole sinulle enää oleellinen juttu.
Kirja on kaikkiaan hämmentävä. Kerralla ei kaikki aukea ja todennäköisesti parhaaseen tulokseen pääsee palaamalla kirjaan säännöllisesti. Tähän kannattaa tarttua vaikkei kuvittelisikaan kulkevansa egon talutushihnassa (on niitä egoisteja hyväntekeväisyysjärjestöissäkin). Arvosana opukselle on täydet 5/5.
Uskallatko lukea, vaikka egosi haraa vastaan?