Diilerin dilemma

Myyjän mieltä lämmittää nähdä mainoksia, joissa ymmärretään mitä asiakkaan päässä liikkuu ja mistä narusta täytyy vetää jotta kauppa syntyy. Kevään tullen autokuume iskee ja sen piinaamat automiehet ovat otollista riistaa autokauppiaille. Heillä tosiaankin on lääkkeet kunnossa!

Omalla kohdalla autokuume näyttäytyi ensin varsin lievässä muodossa. Hakusessa on jo pitkään ollut paku, mutta sopivan kombinaation löytyminen ei vain ole ottanut onnistuakseen (jos jollakulla on kolmelitrainen H2L2 Ducato/Jumper/Boxer vähillä kilsoilla ja suht ruosteettomana vapaana niin tiedät mitä tehdä). Kuin varkain pakujen selaamisen väliin on iskenyt himo katsoa mitä muuta on tarjolla, koska pakun hommaaminen tarkoittaa tietenkin sitä, että toisen käyttöauton voi vaihtaa johonkin hauskaan kesäkiesiin.

Porttiteorian mukaisesti italialaisista pitävän myyjäreppanan autokuume alkoi edullisten avo-Fiatien selailulla. Niitähän saa parilla tonnilla! Paria viikkoa myöhemmin löytyivät Alfan Spiderit, joita saa hyvässä kunnossa alle kympillä! Eikä aikaakaan, kun huomasin Maserati Spyderin hintojen laskeneen myös radikaalisti – eikä haittaa vaikka lompakossa olisi väljää, koska rahoitus ei ole ongelma!

Ostamisen helppous

Nettiautossa myydyn Spyderin myyjä tietää mitä tehdä. Luksusauton saa alle heti, mutta maksaa tarvitsee vasta syksyllä. Ja pitoautoksihan tämä tulee, joten maksuaikaa voi ottaa reteästi täydet 96 kk. Kun kuukausieräkin on kohtuullinen, on tässähän on elämäni tilaisuus hankkia Dolce Vitaa sydämen kyllyydestä. Vai onko?

spyder

Dolce Vitaa pikkurahalla! Kuvankaappaus: Nettiauto.com

Asiakkaan etu

Ilmoituksen nähtyäni riemastuin siitä, kuinka mestarillisesti asiakkaan ostopäätöstä siloitetaan. Edut, eli katseet kääntävän avoauton, saa alleen heti, mutta hinta realisoituu vasta tulevaisuudessa. Tämä jos mikä on kuitenkin hetimullekaikkitänne -pikavippifilosofiaa parhaimmillaan – vai pahimmillaan?

Siksi aloin miettiä, onko tämä ilmoitus nyt ihan oikeasti hyvä? Mitä myyjä tekee, jos autoa tulee ostamaan kaveri, jonka maksukyky juuri ja juuri riittää kuukausierään, siis jos maksukyky lasketaan normaalin korollakategorian mukaan? Vaikka Maseratin laatu on parjattua parempaa, niin kyllä tämän pelin ostajalla pitää olla touhutonni takataskussa vaikkapa jo pelkkää jarruremonttia varten. Eikä koneeseenkaan mitään mobilykköstä voi kaataa…

Mitä kuluja autosta sitten tulee? Laskin huvikseni kulut 8 vuoden pätkälle:

  • Lyhennykset: 38500€
  • Kaskovakuutus (1500€ vuodessa): 12000€
  • Huollot (2000€ vuodessa): 16000€
  • Bensa (5000 km/v): 12000€

Jotain pesuja ja vahauksia tuohon on pakko tehdä, samoin Trafi haluaa varmasti käyttömaksuja, joten kokonaissumma on karkeasti 80 000€. Jälleenmyyntiarvoa vuonna 2025 on paha arvailla, mutta ei se paljoa yli 15000€ enää ole. Kaikkiaan kulua tulee tälle ajalle silloin jo karkeasti 650€/kk. Auton ostajalle syntyy mielikuva luksusautosta alle neljänsadan, mutta todellisuudessa kuluja tulee yli puolet enemmän.

Toki tämä ei ole raha eikä mikään jos lompakko on kunnossa. Jos sivussa on sopivasti sijoituksia, jotka junnaavat vaikka 10% tuottoa, niin eihän niitä kannata realisoida vaan ostaa auto pätkällä (tosin pankista saa silloin rahaa todennäköisesti paljon edullisemmin). Epäilen, että mainos ei kuitenkaan ole suunnattu heille.

Diilerin dilemma

Tarjous on siis toimiva, mutta kaupan eettinen puoli jää myyjän harteille. Tässä diilissä autokauppiaalle jää nätti kate, joten kauppa on kiva saadaa aikaan. Mietin mitä itse tekisin, jos laskutaidoton kaveri tulisi ostohousut jalassa kaupoille: onko myyjän tehtävä suojella asiakasta itseltään, vai tehdä kylmästi kaupat ja jättää liian ison palan haukannut asiakas rahoitusyhtiön riesaksi?

Mitä sinä tekisit?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *