Nykyisin perhekoko on jälleen kasvussa. Suurperheen lapset eivät nykypäivänä ole enää yhteisiä, vaan ruokakunnat koostuvat monenlaisista uusiperhehimmeleistä. On minun lapset, sinun lapset, yhteiset lapset ja joissain tapauksessa vielä exänkin lapset.
Jottet lopeta lukemista pelätessäsi Huippumyynnin blogin muuttuvan siirappisiksi perhepostauksiksi, niin ehkä on syytä paljastaa tämänkin tarinan liittyvän myyntiin. Olen nimittäin huomannut lasten olevan synnynnäisiä myyjiä. Tässä blogissa esitellään viisi asiaa, jotka myyjä voi oppia lapsilta.
1. Kerro suoraan mitä olet myymässä
Lapsi sanoo varsin suoraan mitä hän haluaa. Vanhemmat välttyvät siltä epätietoisuuden tunteelta, joka syntyy kun myyjä kiertelee ja kaartelee, ja lähestyy kauppaa hyhmäisesti. Vertaa lähestymistä ”soittelen tässä iloisilla hevosasioilla kun olet meille niin tärkeä” ja ”ostetaanko poni”?
2. Perustele hyödyt
Lapset ovat mestareita perustelemaan miksi heidän pitää saada haluamansa. He vetoavat yleiseen hyväksyttävyyteen (kaikilla muillakin on poni), liikuntaharrastuksen hyödyllisyyteen (poni on järkevämpi kuin pleikkarilla peluu) ja joskus jopa taloudellisiin seikkoihin (yhteinen poni on halvempi kuin ratsastustunnit). Välillä lapset vetävät iskun suoraan vyön alle vedoten aikuisten suurimpiin haaveisiin lupaamalla käyttyä hyvin saadessaan haluamansa.
3. Tunnista kaupan merkit
Lapsi on hereillä ja tunnistaa pienetkin liikahdukset oikeaan suuntaan. Ensinnäkin myönnytys palata asiaan myöhemmin hyödynnetään varmasit. Vanhemmat tietävät, että asian kiertely jollain ”katsotaan syksymmällä” selittelyllä johtaa vain siihen, että ponin osto nousee keskusteluun viimeistään koulujen kevätjuhlaviikolla.
Toiseksi lapsi hoksaa milloin vanhempi heltyy edes vähän, ja käyttää välittömästi tilanteen hyödyksi. Kun poni vilahtaa vaikkapa tv:ssä edes hieman hyvässä valossa, on lapsi jo muistuttamassa asiasta.
4. Clousaa tilanteeseen sopivalla tavalla
Lasten tapaa clousata on ilo seurata – ainakin sivusta. Joko nyt voitaisiin miettiä sitä ponia? Käydäänkö ihan vaan katsomassa poneja?
Etenkin jos-niin clousaus on lasten suosiossa. Mitä jos minä siivoan joka viikko huoneeni, niin saanko sitten ponin? Jos keskiarvo nousee, niin kai sitten ainakin saan?
5. Ole sinnikäs
Lapsi ei tunne häpeää kysyä kauppaa yhä uudelleen ja uudelleen. Kun hän haluaa jotain, niin yksi, viisi tai edes viisikymmentä EI:tä ei riitä. Lapsi kysyy yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes saa haluamansa.
Opettele clousaamaan kuin lapsi tilaamalla Huippumyynnin myyntikoulutus! Ota yhteyttä allaolevalla lomakkeella.
Myynti lapsen tasolle
Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että myynti pitäisi viedä lapsen tasolle. Myynnistä tehdään monimutkaista ja vakavaa, vaikka sen pitäisi koostua yksinkertaisista palikoista. Pidän näistä Luukkasen vinkeistä, jotka vähentävät vakavuutta ja helpottavat tapaa nähdä myyntityötä.
Luukkanen argumentoi, että hyvät perustelut parantavat kaupan onnistumisen todennäköisyyttä. Kuvitelkaa jos lapsi vänkäisi toistuvasti argumentilla: ”NO KOSKA MÄ VAAN HALUUN!”. Joutuu jäähylle, itkettää ja taas ei vähään aikaan ole karkkipäivää. Kannattaa siis perustella oma kanta kaupassa hyvin.
Kirjoittaja painottaa lapsenomaista sinnikkyyttä. Jos luovuttaisin jokaisen pienen vastoinkäymisen takia, loppuisi kyllä leikit lyhyeen. Kyllä myynnissä sinnikkyys lopulta palkitaan.
Joskus on osattava laittaa peli seis hyvistä argumenteista ja sinnikkyydestä huolimatta. Jos toinen kypsyy touhuun, niin silloin ei pidä turhaan tuottaa pahaa mieltä vaan yrittää kauppaa paremmalla ajalla. Lopeta siis ajoissa ja yritä myöhemmin uudelleen.
Myynti ei ole monimutkaista, jos lapsen lailla perustelee kaupat hyvin, on sinnikäs mutta osaa silti lopettaa ajoissa. Ei sen myynnin tarvitse olla niin vaikeaa ja vakavaa.