Ikäviin asioihin tarttuminen on… noh, ikävää. Niinpä työpöydältä hoidetaan yleensä mukavat hommat ensin, ja ikävät asiat jäävät huomiselle. Onhan siinä myös häviävän pieni mahdollisuus, että asia korjaantuisi itsekseen.
Myyjien kanssa toimiessa aikainen palaute on aina parempi kuin rutina kuukausia myöhemmin. Varsinkin uusien myyjien on mahdotonta tietää, mitä heiltä odotetaan jos sitä ei heille kerrota.
Parempi heti kuin myöhemmin
Myyjän suoriutumista täytyy mitata alusta pitäen. Kerro mitä häneltä odotetaan ja seuraa kehittymistä. Anna palautetta ja kerro minkä pitää muuttua, vaikka myyjäpolo pahoittaisikin mielensä. Fudut puolen vuoden koeajan viimeisenä päivänä ei varmasti tunnu paremmalta (saati sitten riitely ja työläs irtisanomismenettely koeajan jo päätyttyä).
Myyntitulosten lisäksi myös pakollisen hallintohumpan on oltava kunnossa. Jos raportteja ei täytä alusta alkaen säntillisesti ajallaan, ei niitä jaksa täyttää myöhemminkään. Mikäli asiaan puuttuu vasta vuoden päästä, on luvassa ihmettelyä ”mitä ‘**** tämä nyt on, kun ennenkään ei ole tarvinnut”. Perseilystä voi tulla saavutettu etu.
Kokeneiden myyjien kohdilla ei kannata uskoa ”menee ihan OK” vakuutteluihin vaan seurata asiaa. Jälleen nopea palaute ”sanoit että menee ok, mutta et ole saanut alkuviikolla yhtään kauppaa ja soittojakin on kolmannes minimitasosta” on parempi, kuin penkin alle mennyt kuukausi ja siitä seuraavat isot haukut. Jos homma ei toimi, nopea palaute mahdollistaa ongelmaan tarttumisen ja myyjän auttaminen ammatillisissa (tai henkilökohtaisissa) haasteissa.
Ole itsekin avoin
Samaan tapaan myös omat haasteet kannattaa nostaa pöydälle itse. Kerro itse töissä, että kotona on koliikkivauva, eikä työt meinaa sujua, niin vältyt kritiikiltä kun laiska vetäjä lopulta huomaa asian kvartaalin vaihtuessa. Pahoittele asiakkaalle, että puolet tuotannon pojista sai ruokamyrkytyksen, ja kahden viikon päässä häämöttävä toimituspäivä saattaa venähtää, niin selviät vähemmällä kuin jos ilmoitat asiasta sähköpostilla edellisiltana.
Palautteen antamisessa heti kun siihen on aihetta on myös yksi suurempi hyöty palautteenantajalle itselleen. Kun hoitaa ikävän asian pois alta heti, saa paitsi nopeammin korjattua kurssia, myös itselleen mielenrauhaa. ”Ripitä Jarmo” -tehtävän siirtäminen tehtävälistassa aina päivällä eteenpäin aiheuttaa väkisin stressiä myös itselle, koska aina merkinnän nähdessään miettii väkisin kuinka epämukavaksi keskustelu voi pahimmillaan ajautua.
Anna palautetta heti kun huomaat siihen aihetta, niin kaikilla on asiat paremmin.