Edesmennyt presidentti Mauno Koivisto antoi vuonna 2013 Helsingin Sanomille viimeiseksi jääneen haastattelun, jossa häneltä kysyttiin, mikä elämässä kannattaa. Koivisto vastasi näin:
Yleensä elämässä on viisasta luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Yleensä se kannattaa siinäkin tapauksessa, ettei siihen edes uskoisi. Sillä usein on käynyt niin, että uhkakuvat alkavat toteutua juuri sen takia, että niihin varaudutaan.
Toivottavasti yksikään myyjä ei ota tästä onkeensa, koska asiat hyvin harvoin ratkeavat itsestään. Positiivisesti kannattaa ajatella, mutta jos joku asia näyttää menevän mönkään, niin korjaaviin toimenpiteisiin kannattaa ryhtyä välittömästi!
Kannattaa varautua
Otetaanpa esimerkkejä myyjän elämästä:
- Kun olet asiakasta miellyttääksesi luvannut toimituksen niin nopealla aikataululla, että siinä pysyminen vaatii kaikkien palojen loksahtavan kohdilleen, niin ei ehkä kannata toivoa aikataulun pitävän, vaan vahtia haukkana tuotantoa jotta siinä pysytään. Ja jos näyttää ettei pysytä, niin ilmoittaa siitä suoraselkäisesti asiakkaalle välittömästi.
- Kun asiakas ei ole vielä viikkoa eräpäivän jälkeen maksanut laskuaan, niin sen perään ehkä kannattaa kysellä. Kun kauppa on tehty, niin laskukin kuuluu maksaa ja sillä siisti. On turha kuvitella, että asiakas suuttuu muistutuksesta – mitä jos Posti on taas loistanut toiminnallaan ja hukannut laskun? Etenkin kassan kanssa kamppailevan pienyrittäjien on ihan turha toivoa laskun menevän itsestään maksuun vaan soitettava jämäkästi sen perään, ennenkuin tilaajavastuu.fi paukahtaa punaiselle.
- Kun huomaat asiakkaalle lähteneen ihan väärää tavaraa, niin tottakai on parempi olla hiljaa ja luottaa ettei asiakas huomaa mitään – asia varmasti ratkeaa itsestään ja saat ensi viikolla lisätilauksen.
- Kun työnantajan tilinpäätös näyttää vuosi toisensa jälkeen punaista, YT-neuvottelut seuraavat toisiaan ja myynti sakkaa, niin kannattaa edelleen luottaa siihen, että kaikki menee hyvin. Ihan turha hötkyillä ja etsiä uutta työpaikkaa.
- Kun alat kaupanteon jälkeen miettiä hoksasiko asiakas alvin kuuluvan hintaan vai ei, niin ei asialle kannata tehdä mitään. Onhan siinä 50% todennäköisyys että asiakas ymmärsi oikein ja asia menee hyvin.
Ei vain myyjille
Ajateltavaa meille muille:
- On ihan turhaa säästää pahan päivän varalle, kyllä kaikki menee hyvin. Elämästä pitää nauttia kun voi!
- Kyllä meidän avioliitto kestää kun jaksaa uskoa, jokaisessa liitossa on ylä- ja alamäkiä. Jorma on kuitenkin niin ahkera perheenisä ja raataa perheen eteen, työasioitakin hoitaa tekstareilla yömyöhään. Ja on se niin huumorintajuinenkin, viimeksi pikkujoulujen jälkeen sillä oli tosi hassu tarina sille miksi sen bleiserin povitaskusta löytyi punaiset stringit ja miksi kotiinpaluu venähti seuraavaan iltapäivään.
- Kai tuo vaihteiston nykiminen on ihan normaalia, hankala on sanoa kun ei ole ennen ajanut kuin normaalilla manuaalilla. Volkkari on kumminkin testivoittaja-auto ja myyjä sanoi että tämä DSG on tosi mukava ajossa. Kyllä minä tämän ostan kun kerran halvalla saa!
- Olipa mukava tyttö! Ihan turhaan sinä Irma murehdit, en minä ainakaan mitään kannabiksen käryä haistanut. Omiasi kuvittelit. Eikä meidän minusta kannata luottotietoja tarkastaa, se on ihan turhaa rahan menoa tässä kohtaa. Olen ihan varma että kaikki menee hyvin ja tyttö maksaa aina vuokran ajallaan.
- Älä siinä höpötä mistään Wadasta, Igor sanoi ettei tämä näy testeissä. Nyt Hartsa olet iso poika ja pyllistät tännepäin vaan, ei se satu!
Älä usko Manua.