Myynti kannattaa aina. Edes parhaalla paikalla sijaitsevan liikkeen ei kannata tuudittautua asiakkaiden tulevan paikalle automaattisesti, vaan napata lisäkauppaa aktiivisella tekemisellä.
Aktiivista ja ei-niin-aktiivista myyntiä
Tallinnan keskustori on suomalaisille tuttu paikka. Ravintolat luottavat keskeiseen sijaintiin ja halvat hinnat ovat muisto vaan. Myöhäisen illallisen aikana on hyvä seurata miten myynti tehdään: kun suurin ruuhka on takana ei tyhjä paikka täyty automaattisesti, vaan asiakkaat täytyy hankkia.
Valitsemamme ravintola oli laittanut sisäänheittäjäksi ujon oloisen nuoren tytön, jonka olemassaolon huomasimme itse asiassa vasta pöydässä hetken istuttuamme. Tyttö ei sen kummemmin ottanut kontaktia ohikulkijoihin, ellei joku tullut itse tutkimaan ravintolan listaa. (Pikemminkin hän tuntui keskittyvän ostamaan, ja viihtyi torilla notkuvan nuoren komistuksen seurassa.) Ei liene ihme, että kovin montaa asiakasta ei terassille enää jälkeemme saapunut.
Naapuriravintola sen sijaan oli laittanut ovelleen nuoren jantterin, jolla oli selvästi myynti veressä. Kaveri löi jokaiselle ohikulkijalle kouraan ruokalistan tutkittavaksi, kulkipa hän vierestä tai 100 metrin päästä. Hän myös tunnisti porukan päättäjän, ja keskitti myyntiefortit häneen tietäen muun porukan kyllä seuraavan perässä. Toiminta lämmitti myyjän sydäntä, etenkin kun tekijä oli niin kova, etten itse pystyi mitenkään samaan..
Touhutonni illassa
Parin tunnin aikana nuori huippumyyjä hankki suunnilleen parikymmentä maksavaa asiakasta lisää ravintolaansa. Ilman aktiivista myyntityötä joku heistä olisi toki tullut asiakkaaksi muutenkin, mutta suurin osa olisi mennyt muualle tai kenties valunut hotellille poikkeamatta lainkaan edes yömyssylle. Nopsa laskutoimitus kertoo lisämyyntiä tulleen tänä aikana ainakin 500€, todennäköisesti lähemmäs tonnin.
Ihmettelen, miksi myyntiä edelleen ylenkatsotaan monessa paikassa. Miksei joka paikassa myydä? Pelätäänkö potentiaalisten asiakkaiden jututtamisen olevan ylimyyntiä tai ärsyttävää tyrkytystä?
No, nämä ihmiset ainakin näyttivät kovinkin tyytyväisiltä iloisen kaverin tultua juttelemaan, jäivätpä sitten syömään tai ei.
Ei tarvitse olla ravintoloitsija oppiakseen jotain tästä aktiivisuudesta. Aktiivista myyntityötä nimittäin voi soveltaa ihan joka paikkaan. Kuinka paljon kauppaa valuu kilpailijan aktiiviselle myyjälle?